Vijf manieren om van je spinnenangst af te komen

Een jaar of negen geleden maakten wij een reis door Thailand en daar hoorde natuurlijk een ritje bij op de rug van een olifant. De plek die we er voor hadden uitgekozen was een soort oerwoud en meer dan een uur liepen we hierdoor heen, af en toe een riviertje overstekend. Het had flink geregend die dag, en ik was iedere keer bang dat mijn olifant zou uitglijden in de modder. 

Gelukkig gebeurde dat niet en kwamen wij heelhuids op de plaats van bestemming aan. Doordat ik steeds een beetje angstig was voor dat uitglijden had ik niet veel om me heen gekeken en zeker niet omhoog. Mijn man wel en die vroeg me: “heb je al die grote spinnen zien hangen in de bomen?”. Gelukkig niet, als ik dat toch had geweten …

Lees ook: Geweldig apparaat om spinnen op spin-vriendelijke manier te vangen

Veel mensen hebben angst voor spinnen. De latijnse naam voor spinnenangst is Arachnafobia, ook de titel van een super spannende  film die ik jaren geleden heb gekeken. Ongeveer 50% van de vrouwen heeft last van een milde spinnenangst en circa 10% van de mannen. Alle spinnen zijn giftig en doden met dat gif hun prooi. De uit Nederland afkomstige spinnen zijn niet gevaarlijk voor de mens, maar dat wetende zorgt dat er toch niet voor dat mensen hun spinnenangst kwijt raken.

Spinnenangst kan zich uiten in paniekaanvallen, waarbij je gaat zweten, trillen of hartkloppingen krijgt en je wilt onmiddellijk weg uit de omgeving waar de spin zich bevindt. Je realiseert je dat de angst niet realistisch is, maar toch kun je het niet tegengaan. Hoe kun je er dan wel vanaf komen?

1. Een online spinnenspel. Dit spel is bedoeld om een deel van je spinnenangst te overwinnen. Via een computerspel kun je wennen aan het gedrag en bewegingen van spinnen. Je ziet ook hoe een spin kleine insectjes opeet. Hier kun je het spel doen.

2. Contact met een vogelspin. Heb je het online spinnenspel gedaan en is je angst minder geworden, dan ben je misschien wel klaar voor een volgende stap. Kennismaken met een vogelspin. Dat kan bijvoorbeeld bij Gijsbert Kortekaas in Den Haag. Hij geeft ook uitleg en workshops over vogelspinnen. Hij is bekend met het begeleiden van mensen met spinnenangst. Zie ook www.vogelspin.com/de-vereniging. Zijn email : [email protected].

3. Ga naar de huisarts. Deze kan je doorverwijzen naar een psychotherapeut. Die zal  gaan behandelen via een combinatie van informatie en confrontatie. Veel informatie over de spin, en de gevoelens die je hebt. Als je er klaar voor bent zal je volgende stap zijn dat je een ontmoeting met een spin krijgt.

4. In 2 minuten verlost van je angst door een combinatie van pil en confrontatie met spin. Hoe het werkt? De combinatie van een pil (bètablokker) en een korte ontmoeting met de achtpotige vogelspin doet wonderen. Allereerst moet de angst flink worden opgeroepen, legt hoogleraar klinische psychologie Merel Kindt van de Universiteit van Amsterdam (UvA) uit aan RTL Nieuws. Daarna krijgt de behandelde een kleine dosis (40mg) propranolol, een bètablokker die werkt als ‘vergeetmiddel’. Kindt: “We gebruiken hiervoor een vuistdikke tarantula. Door steeds dichterbij de spin te komen, wordt het geheugenspoor als het ware opengesteld om geherprogrammeerd te worden. Na de ontmoeting wordt de propranolol toegediend en mag je naar huis.”

5. Via Neurolinguistisch programmeren (NLP). Elke keer als je aan een spin denkt of ziet, dan wordt de negatieve reactie afgevuurd en ervaar je paniek of angst. Je bent geconditioneerd. De reactie staat los van of het wel klopt met de situatie waarin je je bevindt, het gebeurt gewoon. Het goede nieuws is dat je dit kunt veranderen en jezelf kunt de-conditioneren volgens NLP practioners.

Lees verder:


Reageer ook