fb
Damespraatjes Damespraatjes

Julie: “Zo onzeker door ongevraagd advies bij de parfumerie”

Elke woensdag is Julie vrij en heeft ze de hele ochtend voor zichzelf. “Ik werk vier dagen per week. De vrije woensdag begon ooit als mijn ‘mama-dag’. Toen de kinderen klein waren ging ik hele dagen met ze op pad. Nu ze op woensdagochtend op school zitten is dit mijn moment om wasjes te draaien, boodschappen te bestellen en het dorp in te gaan voor cadeautjes en andere spullen die we nodig hebben. Zo ook afgelopen woensdag. Alleen ben ik sinds een bezoekje aan de parfumerie ineens heel onzeker…” 

‘Vrije uren’

Omdat de kinderen van Julie op woensdag van 8:30 tot 12:30 naar school gaan, heeft ze een paar uur voor zichzelf. “Nou is ‘voor mezelf’ een breed begrip hoor. Ik gebruik deze ‘vrije’ uren vooral om het huishouden op orde te krijgen en alle dingen te doen waar ik op de andere dagen geen tijd voor heb. Als ik geluk heb houd ik een uurtje over om te sporten of koffie te drinken met een vriendin. Heel herkenbaar voor andere werkende moeders denk ik. Maar goed, zonder die vrije woensdagochtend zo ik het niet geregeld krijgen allemaal.”

Andere ervaring

Tijdens een rondje door de stad om cadeautjes voor een verjaardag te kopen, loopt Julie ook de parfumerie even binnen. “Ze verkopen hier parfum en cosmetica. Ik haal er graag mijn make-up en gezichtsverzorging. De dames in de winkel zijn vriendelijk, behulpzaam en erg professioneel. Ik word altijd geweldig geholpen en verlaat meestal met een heel goed gevoel de winkel. Maar afgelopen woensdag had ik een heel andere ervaring.”

Nieuwe medewerkster

Bij het binnenlopen van de winkel ziet Julie een nieuwe medewerkster. “Een dame van een jaar of 60. Ze kwam naar me toe en vroeg of ze mij kon helpen. Ik vertelde haar welke spullen ik nodig had. Waar de normale gang van zaken is dat de verkoopmedewerkster dit voor mij pakt, verliep dit nu anders. ‘Koopt u altijd deze crème?’, vroeg de dame afkeurend. ‘Dit is helemaal niet geschikt voor uw huid’, ging ze verder. En daar stopte het niet…”

Ouder ingeschat

De verkoopmedewerkster geeft aan dat de crème die Julie wil kopen, vooral geschikt is voor de jonge huid. “U heeft een rijpe huid. Ik zou u een verstevigende anti-rimpelcrème willen adviseren. Dames van uw leeftijd hebben hele andere verzorgingsbehoeften dan vrouwen van een jaar of 30”, zei de verkoopster tegen Julie. “En dat terwijl ik pas 35 jaar oud ben! Toen ik dit tegen haar zei, schrok ze zichtbaar. ‘Excuses, ik had u wat ouder ingeschat’, verontschuldigde ze zich. Nou, dat maakte mijn gevoel niet bepaald beter.”

Naar gevoel

Julie zegt tegen de verkoopster dat ze verder moet en later terugkomt om naar de crèmes te kijken. “Ik had helemaal geen zin meer om nog iets te kopen. Ze heeft mij zo’n naar gevoel gegeven! En dat terwijl ik haar helemaal niet om advies heb gevraagd. Diep vanbinnen weet ik dat ik er sinds de kinderen en dankzij mijn drukke baan écht niet beter of jonger uitzie. Maar als een verkoopster dit in mijn gezicht zegt, doet het extra pijn. En ik ben er ook heel onzeker van geworden. Zie ik er écht zo oud uit?”

Klacht indienen

Na het incident belt Julie met haar beste vriendin. “Zij vindt dat ik een klacht moet indienen bij het hoofdkantoor. Zeker omdat ik nu eigenlijk niet meer terug naar die winkel durf. ‘Dat is toch niet oké Juul! Dit zijn winkels waar ze jou juist mooi moeten laten voelen. Niet tegen je zeggen dat je er ouder uitziet dan je bent’, zei zij. Ze heeft gelijk: ik ga naar de parfumerie om goed voor mezelf te zorgen en me mooi te maken. Niet om afgekat te worden. Toch voelt het wat overdreven om een officiële klacht in te dienen. Of is dat helemaal niet zo’n gek idee?”

Bovenste afbeelding: Unsplash+

Volg jij ons al?

Facebook Instagram Threads Twitter Pinterest TikTok Newsletter

14 reacties

Ineke Kraan -

Ik wil er nog iets aan toevoegen van wat ik hieronder heb geschreven . Je ziet er prachtig uit . Mooi gezicht , volle lippen waar menig één jaloers op zou zijn . Prachtige volle wenkbrauwen ook. je bent mooi <3

Ineke Kraan -

Ach meisje toch , trek het je niet aan , leg het naast je neer 🙂 Ik zelf ben 80 jaar , heb nog nooit een creme gebruikt en toen ik een jaar of 10 geleden mijn ogen liet liften vroeg de arts aan me wat ik aan smeersels gebruikte . Mijn eerlijk antwoord was , niks . De arts zei me vervolgens dat ik een prachtige huid had 🙂 Hij was tegen allerlei potten créme . Alles wat daar in zit is gebaseerd op water met een beetje parfum . Willen vrouwen persé toch iets op hum gezicht smeren adviseerde hij gewoon Nivea. Doe er mee wat je wil hoor , wil je toch een creme , prima maar ik vind het zonde van het geld . Zei de arts ook 🙂

Joris -

Zo, Fiene, je hebt er een hele studie van gemaakt.

Fiene -

ik heb uit nieuwsgierigheid even bij de vacatures gekeken wat voor kennis je moet hebben als je in zo winkel wilt werken. Als beauty advisor moet je ervaring hebben in de cosmetica en passend en professioneel advies geven. Als deze verkoopster dat nou gedaan had, had ze niet lukraak iets geroepen maar had ze juist meer vragen moeten stellen en had ze geweten wat deze mevrouw nodig had. Een huidanalyse doe je volgens mij door dichtbij de huid te kijken en de klant vult een vragenlijst in. (beetje hoe Birgit het bracht) niet van een afstand en hoe de mevrouw op dat moment eruit zag. Hoe goedbedoeld het ook was, die verkoopster was gewoon erg bot en onprofessioneel. En als drukbezette moeder die nauwelijks tijd heeft voor haarzelf zit zeker niet op te wachten om te horen dat ze oud en rimpelig uit ziet als iemand van in de 40 terwijl ze 35 is.Ik denk dat je daar zeker iets van mag zeggen als je daar niet blij van word, het probleem is wel dat je dat eerder had moeten doen. Je kan niet weken wachten en dan ineens komen opdagen en zeggen zeg weet je nog? want die verkoopster ziet zoveel gezichten dat ze het niet meer zou weten. Wat je ook kan doen is denken oké ik zie er misschien wat ouder uit, ik ga een huidanalyse doen en wat er uitkomt ga ik iets mee doen (andere crèmes, eten, sporten, kleding enz) Je kan dit ook aangrijpen om dit positief om te buigen. misschien is dit wel het teken dat je meer voor jezelf moet gaan zorgen en dan op de manier hoe het bij je past. hoe dan ook de bal ligt bij jou, want de verkoopster is het al vergeten denk ik.

Joris -

Maar jij ziet er dan ook als een jonge godin uit, Brigit. Chapeau.

Brigit -

Ik heb al jarenlang gewoon een dagcrème van de Lidl. Ik wordt met mijn 44 tussen de 25 en 38 jaar geschat…☺️… Mijn moeder is 74 en gebruikt al jarenlang de crème van de Ald. Zij ziet er ook nog hartstikke jong uit…🙂… Wij adviseren gewoon ons zelf…🙂…

De enige die je een eerlijk antwoord geeft op je vraag of zo’n crème daadwerkelijk effect heeft is een dermatoloog.

Ervanuit gaande dat die crèmes werken. Die verkoopmedewerker was gewoon eerlijk. Wat heb je eraan als ze je een bepaald type crème verkopen die niet meer van toepassing is op je huid? Dan smeer je toch voor niets. In zo’n parfumeriezaak zijn de producten niet goedkoop. Als je iets koopt wat niet meer van toepassing is, verspil je geld en je hebt er geen baat van, waardoor je er alleen maar nog ouder uit gaat zien.

Je zegt zelf dat je moeder geworden bent. Eén vrije dag per week hebt. Veelal vol zit met huishoudelijke taken. Is het ook allemaal echt nodig of verricht je ook een hoop werk, wat niet echt nodig is? Wat voor werk doe je? Ga is kijken naar de verdeling van je uren in een week. Misschien kan een huishoudelijke hulp, deze heb ik zelf ook, verlichting bieden. Wat doe je aan sport. Is dit de juiste sport. Wat eet je gemiddeld op een dag? Ga je op tijd naar bed Roken/ drinken/ drugs, draagt allemaal bij aan het verouderingsproces.

Houd jezelf is tegen het licht. Wees eens eerlijk. Deze opmerking heeft je aan het denken gezet. In plaats van er onzeker van te worden. Ga met jezelf aan de slag. Je maakt op mij de indruk dat je niet goed voor jezelf zorgt, hier onbewust allerlei excuses voor hebt, zoals kinderen, huishouden en werk.

Cisca -

De verkoopster heeft haar excuses toch aangeboden? Laat het daarbij, zou ik zeggen.

Karin -

Tjemig… waar hebben we het over.

Joris -

Als de stockfoto bij dit artikeltje een beetje representatief is voor de looks van de geïnterviewde, snap ik dat ze haar ouder schatte.

Mik -

Ik snap dat het vervelend vond, maar iedereen die ooit in een winkel heeft gewerkt weet dat het geven van ongevraagd advies part of the job is. Je had natuurlijk gewoon kunnen zeggen bedankt voor het advies maar als je het niet erg vind wil ik gewoon graag de creme die ik altijd gebruik . Een klacht is misschien wat overtrokken…

Joris -

Joh, iemand heeft je leeftijd verkeerd ingeschat en op basis daarvan een advies je gegeven. Dat je niet om advies gevraagd hebt, is irrelevant. In een speciaalzaak is advies juist een van de voordelen. Een klacht indienen bij het hoofdkantoor… Niet meer naar de winkel durven… Grow a pair. Of voel je je ook zo beledigd als iemand je jonger in zou schatten?

L van Beers -

Als je ouder wordt geschat dan je bent . . . zie je er misschien niet op je best uit.
Dat de verkoopster e.e.a. op een nogal directe manier bracht, heeft je helemaal van je stuk gebracht. Dan ben je erg onzeker, denk ik.
Laat alles nog eens bezinken.
Vraag een “second opininion’ en advies bij één van de verkoopsters die je al langer kent: misschien klopt er iets van wat hun nieuwe collega gezegd heeft.
Of nog beter, als je het aankunt, ga júist naar diezelfde verkoopster en zeg haar wat haar opmerkingen met je gedaan hebben.
Geef haar de kans én daarna de tijd om hierop te reageren.
Een mail naar het bedrijf/hoofdkantoor vind IK met een kanon schieten op een mug.
En als je dit zelf met haar kunt bespreken: alleen maar beter voor jou én voor haar.
Succes.
En veel plezier met je nieuwe crèmes, welke het dan ook worden!

Fiene -

Precies dat..als het zover komt dat jij de winkel niet eens meer in durft zou ik zeker een belletje/ mailtje plegen en laat het daarna gewoon gaan.

Sanderien van Mul -

Ik vind het geen gek idee om inderdaad een mailtje/belletje naar het hoofdkantoor te plegen en op z’n minst je ongenoegen uit te spreken over de (iets te) voortvarende verkoopster en dat je haar behandeling niet echt fijn vond. Laat het daar dan ook bij en laat je in hemelsnaam niet onzeker maken door één zo’n opmerking. Stap ook gewoon die winkel weer binnen, die verkoopster (als ze er op dat moment werkt) zal jou heus wel met rust laten, waarschijnlijk is ze zelf ook helemaal suf geschrokken. En anders ga je daar naar binnen als ze er niet is. Niets van aantrekken, laat het van je afglijden en weer door!

Reageer ook