fb
Damespraatjes Damespraatjes

Veronique: “De dag dat ze de sleutel kregen stond er een grote container op de stoep”

De dag dat ze de sleutel kregen stond er een grote container op de stoep

Een half jaar geleden verkochten Veronique (42) en haar man Ilias (44) hun huis. Het huis waar ze tien jaar lang vrijwel ieder vrij moment in hadden gestoken. “We hebben echt alles zelf gedaan,” vertelt Veronique. “Van de keuken tot de lambrisering. We spaarden ergens voor, bedachten samen plannen en maakten er stukje bij beetje óns huis van.” Het was de plek waar hun gezin ontstond. Waar hun drie kinderen werden geboren. Maar ook de plek waar hun leven volledig veranderde.

Alles kwijt

Vier jaar geleden overleed hun jongste zoon plotseling. “Daarna werd eigenlijk alles donker,” zegt Veronique zacht. “Mensen zeggen weleens dat je doorgaat voor je andere kinderen, en dat doe je ook. Maar niets voelt ooit nog hetzelfde.” Alsof dat verlies nog niet genoeg was, ging kort daarna ook hun bedrijf failliet. “We hadden jarenlang keihard gewerkt voor onze eigen zaak. Alles zat erin. Ons geld, onze energie, onze toekomst.” Uiteindelijk bleven er schulden over en moest het gezin moeilijke keuzes maken.

Nieuwe start

Ook het huis moest verkocht worden. “Voor Ilias voelde het als een opluchting” Volgens Veronique gingen de emoties rondom de verkoop bij haar en haar man compleet verschillend. “Voor Ilias voelde het vooral als een oplossing. Het huis werd snel verkocht en ook nog voor een goed bedrag.” Hij zag het als een nieuwe start. “Hij zei steeds: ‘We zijn straks schuldenvrij. We kunnen opnieuw beginnen.’” Maar voor Veronique voelde dat totaal anders. “Voor mij stond dat huis voor alles wat we kwijt zijn geraakt.”

Ons leven in een afvalcontainer

Ze denkt nog dagelijks aan de herinneringen die in het huis zitten. De groeistrepen van de kinderen op de muur. De keuken waar ze urenlang samen kookten. Het behang dat ze zwanger van hun jongste zoon uitzocht. “Alles had een verhaal.” Hoewel ze wist dat het huis niet meer van hen was zodra de overdracht plaatsvond, had ze ergens gehoopt dat de nieuwe bewoners veel zouden laten zoals het was. “Niet omdat het móést, maar omdat ik dacht: het was toch mooi? Het was met liefde gemaakt.” Maar die hoop verdween binnen een paar uur. “Alsof ons leven in een afvalcontainer lag”

Als puin afgevoerd

Direct na de inspectie en sleuteloverdracht verscheen er een grote container op de oprit. “Ik weet nog precies hoe het voelde toen ik langsreed,” vertelt Veronique. “Mijn hart zakte letterlijk in mijn schoenen.” Nieuwsgierig — of misschien tegen beter weten in — keek ze later nog een keer. “Toen zag ik stukken van onze keuken erin liggen. De lambrisering die Ilias eigenhandig had gemaakt. Banen behang waar ik zo trots op was. Alles lag eruit gerukt.” Ze slikt even. “Het voelde alsof ons leven letterlijk als puin werd afgevoerd.”

Boze brief

Volgens Veronique brak er op dat moment iets in haar. “Ik weet heus wel dat het hun huis is geworden. Natuurlijk mogen ze ermee doen wat ze willen. Maar emotioneel voelde het alsof alles waar wij liefde in hadden gestopt geen enkele waarde had.” Die avond stuurde ze een lange, boze mail naar de nieuwe bewoners. “Ik schaam me er achteraf een beetje voor,” geeft ze toe. “Maar ik was zo verdrietig.” In de mail schreef ze hoeveel liefde en herinneringen er in het huis zaten en hoe pijnlijk het voor haar was om alles meteen gesloopt te zien worden.

Wil het niet zien

Tot haar verrassing reageerden de nieuwe bewoners heel vriendelijk. “Ze schreven dat ze begrepen dat het voor ons emotioneel moest zijn,” zegt Veronique. “En dat ze absoluut geen disrespect wilden tonen.” Ze legden uit dat ze al lange tijd droomden van een grondige verbouwing en het huis helemaal naar hun eigen smaak wilden maken. Zelfs nodigden ze Veronique en Ilias uit om een keer langs te komen zodra alles af zou zijn. Maar alleen het idee al bezorgt Veronique buikpijn. “Ik wil het helemaal niet zien”

Niet zomaar een huis

“Ilias vindt dat ik moet gaan,” vertelt ze. “Hij zegt dat ik anders alleen maar blijf hangen in boosheid.” Volgens hem projecteert Veronique haar verdriet op de nieuwe bewoners. “Hij zegt: ‘Die mensen hebben niks verkeerd gedaan.’” En rationeel weet Veronique dat ook wel. “Ze hebben gewoon een huis gekocht.” Toch voelt het voor haar anders. “Dat huis was niet zomaar een huis. Het was ons leven. Ons gezin. Onze dromen.”

Wat blijft er over?

Het idee dat alles inmiddels waarschijnlijk compleet veranderd is, doet haar pijn. “Misschien herken ik het niet eens meer.” Volgens Ilias zou juist dat kunnen helpen. “Hij denkt dat ik moet zien dat het niet meer ons huis is. Dat het afgesloten is.” Zelf weet hij beter afstand te nemen. “Hij zegt dat herinneringen niet in stenen zitten.” Maar voor Veronique voelt dat niet zo. “Ik denk dat een deel van mij juist bang is dat hij gelijk heeft,” zegt ze eerlijk. “Want als ik daarheen ga en alles is weg… wat blijft er dan nog over?”

Moet verder

Ze merkt dat ze de nieuwe bewoners inmiddels bijna als ‘de vijand’ ziet, terwijl ze diep vanbinnen weet dat dat niet eerlijk is. “Ze hebben gewoon gedaan wat bijna iedereen doet na een verhuizing: het je eigen plek maken.” Toch voelt het alsof zij in een paar uur hebben weggehaald waar Veronique en Ilias tien jaar liefde in hadden gestopt. “Ik weet dat ik verder moet,” zegt ze. “Maar soms voelt het alsof ik afscheid moet nemen van mijn zoon, ons bedrijf én ons oude leven tegelijk.” En juist daarom twijfelt ze zo over die uitnodiging. Want misschien heeft Ilias gelijk en helpt het haar om eindelijk los te laten. Maar wat als het alleen maar meer pijn doet?

Afbeelding: Unsplash+

Volg jij ons al?

Facebook Instagram Threads Twitter Pinterest TikTok Newsletter

3 reacties

Joris -

Wat fijn dat ze netjes op jouw boze epistel gereageerd hebben. Ik had je mail mogelijk aan iedereen laten zien om er samen om te lachen (en jou verder genegeerd).

Willemijn -

Een lange, boze mail schrijven naar de bewoners van je vorige huis die elk recht hebben om het te verbouwen naar hun eigen smaak en inzicht, nou, dan ben je ver heen hoor. Zoek inderdaad hulp, want dit is niet normaal. Ik zou als nieuwe bewoner je absoluut niet uitgenodigd hebben, maar onmiddellijk een straatverbod voor je hebben aangevraagd.

Sanderien van Mul -

Zoek hulp. Nu. Ga naar je huisarts en laat je doorverwijzen naar de POH-GGZ. Door alles wat je hebt meegemaakt, en dat zijn behoorlijk heftige dingen, heb je hulp nodig om dat te verwerken. Je man heeft gelijk, je projecteert alles op de nieuwe bewoners die ik complimenteer met de manier waarop ze met de situatie omgaan. Jouw boze mail was eigenlijk totaal ongepast, maar ze hebben er prima op gereageerd. Ik zou hun uitnodiging aannemen, misschien niet nu maar later. En nee, niet om keihard te worden geconfronteerd, maar om met eigen ogen te zien dat het huis inderdaad niet meer van jou/jullie gezin is. Dat is moeilijk. Daarom moet je hulp zoeken. Je blijft erin hangen, in je verdriet, in je verwijten en daarmee doe je jezelf, je man, je kinderen én de nieuwe bewoners tekort. Nogmaals, zoek hulp. Je hebt het heel hard nodig.

Reageer ook