fb

Weg met het strafstoeltje! De hoogste tijd voor een Time-in

Het gaat me altijd aan het hart. Een kind op een strafstoeltje, of op de mat of waar dan ook. Een time-out omdat het iets niet goed heeft gedaan. Je wordt weggezet en je moet daar blijven zitten, hoe boos en ellendig je je ook voelt. Een kind is afhankelijk, een ouder heeft macht en kan dit afdwingen. Een kind weet best dat het iets verkeerd heeft gedaan en dat het anders moet.

Maar wat als je dat heel graag wilt, maar het gewoon nog niet kan, dan word je toch helemaal radeloos als je daar op afgerekend wordt?

Melvin van 6 wilde heel graag een Cavia. Die is er gekomen met daarbij de afspraak dat Melvin de Cavia ’s ochtends eten geeft. Vaak heeft hij daar geen zin in en omdat dat wel de afspraak was, zit hij regelmatig op het strafstoeltje. Een kind van 6 kan dit soort afspraken op de lange termijn niet overzien. Natuurlijk zegt het daar ja op, want het wil zo verschrikkelijk graag die Cavia.

Nikki zit er ook vaak. Ze wordt soms zo boos op haar zusje dat ze haar slaat. En elke keer als dat gebeurt zit ze op de strafstoel. En zo zijn er talloze redenen waarom kinderen op een strafstoeltje moeten zitten.

Gelukkig zijn er steeds meer deskundigen die het strafstoeltje in twijfel trekken en is er zelfs onderzoek naar de schadelijke effecten van deze pijnlijke maatregel op de hersenen van kinderen.

Er wordt gepleit voor de Time-in en daar ben ik een grote fan van.

De Time-in is hulp en steun voor je kind dat gedragsmatig uit de bocht vliegt. Natuurlijk is onze eerste neiging om een kind dat een ander kind schopt, of bijt of met een schep te lijf gaat eens flink aan te pakken. Dat is ook nodig om te helpen haar of zijn gedrag te stoppen. Dat kan je kind zelf niet op zo’n moment, het is gekaapt door emoties en alle controle kwijt. De dieperliggende goede reden voor dit verkeerde gedrag komt niet boven als je je kind afzondert op een time-out plek.

Lees ook: Wat kun je doen als je kind depressief is?

Met de time-in blijf je dicht bij het kind, en sta je stil bij wat er bij hem of haar van binnen gebeurt. Welke emoties er waren en hoe die precies voelden in haar of zijn lijf. Soms hebben die lijfgevoelens kleuren en zijn er bewegingen in waar te nemen. Deze ontdekkingsreis is van onschatbare waarde en duurt niet lang. Je kind verkent zichzelf en vaak komt dan de goede reden voor het verkeerde gedrag naar boven. Het raakt vertrouwd met lichaamssignalen die emoties met zich meebrengen en dat helpt om bewuster te kiezen voor gedrag, zodat je leert kiezen voor positiever gedrag in moeilijke situaties.

Dus ouders, tijd voor Time-in, dit voelt veel beter!

Kijk voor meer informatie over de time-in op www.kroost.org , Gabrielle Jurriaans heeft er een mooi artikel over geschreven.

Sabine Balsma is integratief kindertherapeute en ze begeleidt kinderen en  jongeren van 0 tot en met 20 jaar en hun ouders. Haar praktijk is gevestigd in Hilversum. Kijk voor meer informatie op: www.vanzelf-kindertherapie.nl

 

 

2 reacties

Sandy -

Wat een rare tekst. Het gaat over een time-in, maar wat precies is dat lees je niet. Dus ouders?

sandra -

Beste Sandy,

Dank voor je reactie. Ik heb de vraag nog even aan Sabine, de auteur van het artikel voorgelegd. Van haar kregen we de volgende reactie:
“Een time-in is dat je bij je kind blijft, in plaats van het ergens alleen te laten zitten.
Dat je even samen op de bank of waar dan ook gaat zitten.
In lastige situaties zijn er zoveel emoties, dat het beter is om zo eerst even samen rustig te worden.
Als de rust er weer is, dan lukt het veel beter om te praten over dat het niet goed ging en hoe naar dat is en wat er zou kunnen helpen.
Dat praten hoeft ook niet direct, dan kan ook later als er misschien minder tijdsdruk is.”

Ik hoop dat het hiermee wat duidelijker is? Laat maar weten!

Groetjes van Sandra van damespraatjes.test

Reageer ook