Vergeten wat je wilde zeggen?

Je staat onder de douche. De ochtend voor een belangrijke presentatie. Je hebt je goed voorbereid en je draait een generale repetitie af. Er komen fantastische zinnen uit je mond en je voelt je blij met hoe je klinkt. Echter, tijdens de presentatie komen die mooie woorden niet over je lippen. Je kunt je helemaal niet meer herinneren hoe die prachtige zinnen ook alweer liepen en dat ene punt, met die magische woorden die je geoefend had, maak je niet.

Herken je dit? Herken je ook de irritatie achteraf over hoe mooi het had kunnen zijn en wat je nog allemaal wilde zeggen, maar niet gezegd is?

Ik, als geboren perfectionist, had het regelmatig. Ik ging nog beter mijn best doen om de juiste zinnen te bedenken en leerde ze dan uit mijn hoofd. Maar mijn presentatie werd daardoor alleen maar killer, saaier en moeizamer.

Pas jaren later leerde ik hoe dat makkelijker en beter kan. Ik ontdekte met welke paradox ik me al die tijd had beziggehouden. Puur het inzicht daarin gaf me direct perspectief om het anders te gaan doen.

Als je namelijk van tevoren prachtige en gepolijste zinnen ontwerpt, schep je voor jezelf de voorwaarden om te gaan vergeten! Het gaat tijdens je presentatie namelijk nooit (!) zoals je van tevoren bedenkt en je eisenpakket (met name aan jezelf) stijgt naarmate je meer ‘programmeert’. Je acceptatiegraad voor jezelf en je imperfecties daalt en dat geeft frustratie achteraf. Ook als er iets misloopt dat niets met woorden te maken heeft!

Het zijn met name de gehechtheid aan je mooie creaties en het geloof dat het dan pas ‘goed’ is wat je doet, die je ruimte sterk beperken. Er blijft minder ruimte voor de woorden die in het moment en ‘on the spot’ vanzelf kunnen ontstaan. Je ‘mooie zin willen zeggen’ maakt ook dat je jezelf blijft dwingen in je geheugen te graven, omdat het zo en zo gezegd moet worden. De beste boodschap lever je echter als je jezelf toestaat om echt en eenvoudig te zijn.

Natuurlijk heb je wel een goede structuur en ideeën over de inhoud nodig om je doel te kunnen bereiken. Uiteindelijk wil je wel je idee, dienst of product ‘verkopen’ met je verhaal. Maar uitgedokterde zinnen heb je niet nodig om een goede en professionele presentatie neer te zetten.

Wat kun je nu al doen om hiermee aan de slag te gaan? Ik geef je alvast drie tips;

1) Accepteren dat je net als in een gesprek met iemand niet van tevoren hoeft te weten wat je precies gaat zeggen. Als je bij vrienden verslag doet van je vakantie bedenk je ook niet van tevoren dat je wel alle bezienswaardigheden genoemd moet hebben om een indruk te geven. Laat staan met gestileerde zinnen. Voor sommigen kan het ook helpen om de aanname los te laten dat een ‘professionele presentatie moet bestaan uit mooie woorden of gevatte zinnen’.

2) Bij de voorbereiding bepalen wat je in hoofdlijnen gaat vertellen, [“het verhaal van Herbert die alle tekst uitschreef”] maar niet het hoe uitwerken of uitschrijven. [“Herbert is een ervaren spreker die bij elke presentatie al weken ….”]

3) Op je cue-card gebruik je alleen steekwoorden die de aftrap geven van een verhaal [Herbert]. Een cue-card is een spiekbriefje dat maximaal de grootte heeft van een ansichtkaart. Heb je meer nodig, gebruik dan alleen ‘chunks’ (stukken of happen) uit je verhaal, geen zinnen (Herbert – alle tekst – draad kwijt).

Probeer ook eens het volgende; in plaats van steekwoorden op je cue-card een plaatje, symbool of tekeningetje gebruiken. Dus beelden en geen woorden; dan dwing je jezelf om tijdens de presentatie je verhaal te vertellen in het moment zoals alleen jij dat kunt vertellen.

Kortom; de beste taal heb je al in huis. Natuurlijk is een onderliggende structuur van belang en kun je kort geheugensteuntjes meenemen, maar presentaties uitwerken tot op het niveau van zinnen is niet nodig.

‘Keep it simple’ en ga voor moeiteloosheid.

Lees ook de andere blogs van Lianne

Lianne Ebbinkhuijsen begeleidt ondernemende professionals om met spreken en presenteren expertstatus en klanten te krijgen. Vraag het gratis E-rapport aan “De 5 Essentiële Onderdelen van een Presentatie waarmee Jij je Idee of Dienst Verkoopt” via www.beingintheroom.nl

 

Reageer ook