Een paar maanden geleden schreven we hier op Damespraatjes over een moeder die ruzie kreeg in het vliegtuig omdat haar kindje dat maar niet stopte met huilen. We kregen hier zeer uiteenlopende reacties op binnen; van mensen die de moeder een hart onder de riem wilden steken, tot mensen die vonden dat ouders niet met kinderen zouden moeten vliegen. Ook kregen we te horen dat er vergelijkbare discussies en ruzies in restaurants kunnen ontstaan. Zo ook bij Rozemarijn, zij werd een restaurant uitgezet om drammende kinderen.
Sterrenrestaurant
“Mijn man Pieter-Paul en ik gaan graag uiteten. Het liefste kiezen we dan restaurants uit de Michelin-gids, puur omdat je gewoon weet dat het dan goedzit”, vertelt Rozemarijn. “Onze dochters van 3 en 5 laten we dan eigenlijk altijd thuis met de oppas. Je maakt ze niet blij met een zevengangen menu met wijnarrangement, dus Pieter-Paul en ik doen dat lekker met z’n tweeën. Daarnaast vinden wij het ook gewoon fijn om wat quality time te hebben samen. De kids en de oppas eten pizza, wij ons sterrenmenu. Iedereen blij.”
Compliment
Hoewel de kinderen een avondje met de oppas hartstikke gezellig vinden, vragen ze ook steeds vaker of ze mee mogen naar het restaurant. “Kinderen van deze leeftijd in een sterrentent zien wij nog niet zitten, maar we nemen ze wel steeds vaker mee uit lunchen. Pieter-Paul en ik houden het dan bij twee gerechten en de kids eten gezellig mee. Meestal gedragen zij zich voorbeeldig. Laatst kregen we zelfs van mensen naast ons het compliment dat de kinderen zo lief en gezellig aan tafel konden mee eten.”
Fristi en een kleurplaat
Helaas gaat het ook weleens anders. “Zo was de oudste laatst bloedchagrijnig en liep ze al te mokken toen we het eetcafé binnenkwamen. Niets was goed en ze schreeuwde dat ze het ‘een heel stom restaurant vond’. Pieter-Paul en ik konden natuurlijk wel door de grond zakken, maar het meisje in de bediening loste het goed op. Met een flesje Fristi en een kleurplaat werd ze rustig en konden wij ons eten opeten. Uiteindelijk heeft bijna niemand er echt last van gehad.”
Nare blikken
Laatst ging het weer mis, dit maal in een kleine bistro. “Gewapend met speelgoed en iPads kwamen we de tent binnen. Al bij het installeren van de kinderen merkte ik dat we hele nare blikken toegeworpen kregen. ‘Waarom kijkt die mevrouw zo boos?’, vroeg de oudste ons net iets te hard, toen een oudere dame naast ons afkeurend ons gezelschap in zich opnam. Ik negeerde de vraag en knikte vriendelijk naar de dame. De mevrouw draaide haar hoofd weg en begon te fluisteren tegen haar tafelgenote. Wat een chagrijn, dacht ik nog.”
Niet lekker
Rozemarijn en haar gezin voelen zich behoorlijk onwelkom in het restaurant. “Ook de bediening had duidelijk geen zin in onze kinderen. Zelfs nadat wij een fles wijn van 95 euro bestelden, konden ze het niet opbrengen om een gerechtje voor de kinderen te maken. ‘Nee, dat doen we hier niet. Ze mogen een gewoon gerecht van de kaart bestellen’. Uiteindelijk hebben wij dit gedaan, maar de meiden vonden het helemaal niet lekker en begonnen te huilen.”
Restaurant uitgezet om drammende kinderen
De ouders doen er alles aan om hun kinderen stil te krijgen, maar niets zit mee. “Het gehuil werd geschreeuw en het geschreeuw werd rollen over de grond. Ik heb er toen echt alles aan gedaan om ze stil te krijgen, maar het mocht niet baten. Pieter-Paul is met ze op de gang gaan staan en heb ik nogmaals om een portie friet gevraagd. Toen gebeurde het ondenkbare… ‘Mevrouw, andere gasten hebben aangegeven dat ze veel last van jullie drammende kinderen hebben. Wij hebben de rekening voor u. Mochten jullie het willen, dan kunnen we het overige eten en de wijn to-go met u mee naar huis geven’, zei een over het paard getild joch uit de bediening. Ik heb het geld op tafel gesmeten, de fles dure wijn in mijn tas gestopt en heb boos het restaurant verlaten.”
Excuses
De volgende dag wordt Rozemarijn gebeld door het restaurant met een excuses. “Het was de eigenaar die van de bediening had gehoord wat er was gebeurd. Hij gaf aan dat er veel mensen over onze kinderen hadden geklaagd, maar dat wij nooit zomaar naar huis gestuurd hadden mogen worden. Hij heeft ons het geld van het eten en de dure fles wijn teruggegeven en ons een diner voor twee (haha!) aangeboden. Dit vond ik erg vriendelijk en correct van hem.”
Leren door te doen
Rozemarijn en Pieter-Paul denken er sinds dit incident wel twee keer over na voordat ze hun kinderen mee uit lunchen nemen. “Ik vind dat best jammer. Kinderen moeten het gewoon leren en dat kan alleen door het te doen. Iedereen is jong geweest en ik begrijp niet dat andere gasten dan zo kortzichtig en kil kunnen zijn. In een sterrentent neem ik ze nog niet mee, maar een eetcafé moet toch kunnen?”
Ben jij weleens een restaurant uitgezet om drammende kinderen? We zijn heel benieuwd. Op respectvolle wijze meepraten kan in de reacties onder dit artikel.
Henk -
Iedereen is jong geweest. Wat meer begrip voor elkaar is belangrijk. De restauranthouder begrijpt hoe je alle klanten tevreden houd zonder partij te kiezen. Grote klasse.