Waarom noten zo goed voor je en welke noot is het gezondst?

Noten, je hebt vast al eens gehoord dat ze goed voor je zijn. Volgens het Voedingscentrum is een handje (rauwe) noten per dag essentieel voor een goede en gevarieerde voeding. Noten zitten boordevol vitaminen, mineralen, antioxidanten en gezonde vetten. Toch zijn er ook nog genoeg mensen die denken dat noten dikmakers zijn. Het tegendeel is waar! Een korte uitleg en alle noten en hun gezonde eigenschappen op een rijtje.

De goede eigenschappen van noten als je elke dag een handje à 25 gram eet:

  • Ze verlagen het risico op bepaalde hart- en vaatziekten
  • Ze houden je cholesterol op peil
  • Ze zitten vol vezels die je darmen helpen
  • Ze zijn goed voor de aanmaak van rode bloedcellen
  • Ze dragen bij aan een goed immuunsysteem
  • Ze kunnen ontstekingen voorkomen

Dikmakers?

Absoluut niet! Misschien vind je onverzadigde vetten eng klinken, maar dit zijn juist de gezonde vetten zoals die bijvoorbeeld ook in avocado’s zitten. In diverse onderzoeken waarbij deelnemers dagelijks de aanbevolen hoeveelheid noten per dag aten, kwam men slechts 200 gram aan. Je hoeft je geen zorgen te maken dat je aankomt als je dagelijks noten eet. Klein detail: eet wel rauwe of ongebrande noten, noten in chocolade of geroosterd met olie zijn natuurlijk wel dikmakers door de toevoegingen. Kijk eens bij Bas Boer Noten voor zeer goede kwaliteit noten en uitgebreide keuze!

Welke noot is het gezondst?

Alle noten zijn gezond, al hebben ze allemaal andere voedingswaarde die ze gezond maken. De populairste noten op een rijtje en waarom ze gezond zijn:

Amandelen – bevatten veel calcium, dat maakt ze goede zuivelvervangers. Daarnaast bevatten ze veel vitamine E, belangrijk voor een gezonde huid.

Cashewnoten – boordevol proteïne, een goede vleesvervanger dus. Ook zit er veel magnesium in wat helpt je spieren te herstellen na een intensieve workout. Ook bevatten ze zeaxanthine, wat de veroudering van het netvlies en dus vermindering van zicht tegen gaat.

Macadamianoten – misschien wel de duurste noot, maar dan heb je ook wat. Deze noten zitten vol vezels, dus goed voor je darmstelsel. Ook Kalium zit er in, dit regelt de vochtbalans en de bloeddruk van ons lichaam.

Pecannoten – bevatten veel zink wat goed is voor haar, ogen, huid, botten en een goed geheugen. Ook vitamine B1 is volop aanwezig in deze noot, wat gebruikt wordt voor het omzetten van koolhydraten naar energie.

Walnoten – bomvol omega 3, wat hart- en vaatziekten, artritis en depressies helpt voorkomen. Daarnaast houdt deze noot je concentratievermogen scherp en bevat hij twee keer zoveel antioxidanten als andere noten.

Pistachenoten – de perfecte noot als je je cholesterol onder controle wilt houden en wilt afvallen. De meervoudig onverzadigde vetzuren blijken effectief te helpen bij het verbranden van buikvet.

Hazelnoten – zit vol proteine, vezels, magnesium en mangaan, wat helpt het zenuwstelsel optimaal te functioneren. Ook bevat het foliumzuur, wat een gezonde celgroei stimuleert en de kans op aangeboren afwijkingen bij baby’s vermindert.

Pinda’s – dit zijn officieel geen noten, maar peulvruchten. Noten groeien aan bomen, pinda’s onder de grond. Hoewel pinda’s een bron zijn van vitamine B1, B3 en foliumzuur, wordt aangeraden om vaker voor bovenstaande noten te kiezen. Ze zitten namelijk ook vol Omega 6 vetzuren, die krijg je met een westers dieet al voldoende binnen. Met andere noten krijg je meet Omega 3 vetzuren binnen waar we in het westen vaak te weinig van binnenkrijgen.

Wat is jouw favoriete noot? Ik ben heel benieuwd! Praat met ons mee in de comments onder dit artikel. Vinden we gezellig :) 


Reageer ook