Vijf redenen waarom je kind onderpresteert op school

Daar gaat ie, je kind. Vier jaar en klaar voor de eerste kleutergroep van de basisschool. Je hebt een slim kind, dat vindt iedere moeder. Hij kan al lekker knippen en plakken, tekent de mooiste poppetjes die je ooit hebt gezien. De oren kletst ‘ie al tijden van je hoofd, dus met zijn woordenschat zit het gebeiteld. Geen vuiltje aan de lucht. Denk je. Tot je het eerste evaluatiegesprek met zijn juf hebt.

Op het veel te kleine stoeltje zit je achter het eveneens kleine tafeltje gevouwen. De juf heeft het verslag, van een rapport is nog geen sprake als je kleuter bent, voor zich liggen. Ze vindt dat je kind wat aarzelend is. Weinig praat, eigenlijk nooit iets vertelt. Nog steeds kopppoters tekent. Je snapt er niets van. Thuis heeft ie het hoogste woord. Vertelt honderduit. Tekent alle witte vellen die hij te pakken krijgt vol met goed gelukte poppetjes.

Je kind onderpresteert duidelijk op school. Als ouder zijn de tekenen hiervan makkelijker te herkennen dan voor de juf. Thuis is je kind zichzelf, hoeft zich niet te bewijzen en voelt geen dwang. Onderpresteren gaat vaak hand in hand met hoogbegaafdheid. Ze kunnen het prima, maar laten het niet zien. Omdat ze snel verveeld zijn.

Op de website Juf Bianca kwamen we een aantal redenen tegen waarom een kind onderpresteert:

  1. Nadoen wat andere kinderen doen. Als je het net zo doet als je klasgenootjes, dan val je tenminste niet op.
  1. Niet willen opvallen. Als je kind altijd het antwoord op de vragen van de juf weet en dus telkens zijn vinger opsteekt, valt het op. En dat willen sommige kinderen niet.
  1. Faalangst. Kinderen die taken krijgen die ze aankunnen, vinden de stap naar meerwerk te groot. Want stel je voor dat je dat dan niet kan.
  1. Je kind heeft het gevoel dat er niet meer wordt gevraagd dan hij weet. Dus er is nauwelijks uitdaging.
  1. Je kind is begaafd, maar heeft weinig interesse in rekenen en taal. Weet daarentegen alles van dieren en planten bijvoorbeeld. Als kleuter krijg het kind die ruimte wel, maar als het in hogere klassen meedraait, wordt van hem verwacht dat hij meedoet met de methodes die worden gehanteerd.

Het is dus belangrijk het goed in de gaten te houden als je denkt dat je kind onderpresteert. Bespreek de verschillen tussen het presteren thuis en op school met de leerkracht.

Heb jij ervaring met onderpresteren op school? Hoe werd daarmee omgegaan? Wij zijn heel benieuwd. Praat met ons mee in de comments onder dit artikel.

 


Reageer ook