Top 5 calorieën verbranden tijdens het huishouden

Sta jij ook wel eens in dubio of je gaat sporten of dat je je huis gaat schoonmaken? Als het mooi weer is kies ik er sowieso voor om op mijn fiets te springen en flink wat kilometertjes te maken. Maar soms kan ik er echt niet onderuit en moet mijn huis schoon worden. Goed nieuws voor iedereen die flink wil bewegen en niet zo’n zin in het huishouden heeft. Maak een workout van je huishoudelijke klusjes.

Hoeveel calorieën verbrand je met je huishoudelijke klussen?

1. Schoonmaken van de badkamer. Om je badkamer echt schoon te krijgen moet je flink schrobben. Niet alleen je armen worden behoorlijk getraind, maar om de onderste tegeltjes schoon te krijgen moet je door de knieën en dat is uitstekend voor de been- en kontspieren. Let er wel op dat je dat in de juiste houding doet, want een rugblessure ligt op de loer bij dit soort werk. Het stofzuigen en dweilen van de badkamervloer kan worden gezien als een lekkere (wel een beetje een korte, tenzij je een hele grote badkamer hebt) cardiotraining. Door de badkamer grondig schoon te maken verbrand je zo’n 400 calorieën per uur.

2. Een ochtendje tuinieren. Eerlijk gezegd is dit één van mijn favoriete klussen thuis. Vooral als het lekker weer is en als ik het heb gedaan ziet iedereen het ook meteen: “Wauw! Wat ligt je tuin er weer mooi bij.” Mijn man heeft erg last van hooikoorts en dat is de reden dat ik me altijd in mijn eentje flink uitleef bij het onderhouden van de tuin. Ben ik een paar uur bezig met onkruid wieden en zit ik veel op mijn hurken, dan heb ik de volgende dag enorme spierpijn. In de sportschool en op mijn fiets (ik fiets zo’n 6.000 km per jaar) train ik mijn benen flink, maar door het tuinieren kom ik er achter dat sommige beenspieren nog heel ongetraind zijn. Hetzelfde geldt voor mijn armen. Als ik de heg snoei dan werk ik veel met mijn armen boven me. Spierpijn ontstaat dan op de plekken waar mijn kipfileetjes hangen en daar word ik alleen maar blij van omdat ik meteen het idee heb dat ik die fileetjes zie slinken :-). Door flink te tuinieren verbrand je 350 calorieen per uur.

3. Dweilen. Met de kraan open! Dat heb ik laatst letterlijk gedaan toen we een flinke overstroming hadden in de kelder en we de hoofdkraan niet direct dicht kregen. Gelukkig was de loodgieter onderweg, maar we zijn wel meteen aan de slag gegaan. Er maar een gezellig muziekje bij opgezet en aan de slag: lekker een uurtje dweilen. Diezelfde dag kreeg ik al spierpijn (terwijl dat vaak pas een dag later is), maar ik voelde me fysiek heel erg lekker door het lichamelijke werk dat ik had gedaan. Met dweilen verbrand je ongeveer 315 calorieën per uur.

4. Je ramen lappen. Hierbij gebruik je heel veel spieren, zeker als je ook nog een trappetje nodig hebt om hoge ramen te lappen. Ramen lappen is niet één van mijn favoriete klusjes, misschien ook omdat ik er niet zo goed in ben. Heel blij ben ik dan ook met de glazenwasser die eens in de 4 a 6 weken onze buitenramen lapt. Je verbrandt bij ramen lappen ook veel calorieën: zo’n 300 per uur.

5. Boodschappen doen. Maar dan niet met de auto, maar gewoon met de benenwagen :-). Trouwens niet verstandig om deze workout te doen als je rugklachten hebt, maar zit je gewoon goed in je vel, dan kan wandelend boodschappen doen je flink fitter maken. Doordat je én gewicht met je armen moet dragen (namelijk je tassen) en ook nog met gewicht loopt, waardoor je benen ook getraind worden, doe je eigenlijk een dubbele workout! Met lopend je boodschappen doen verbrand je zo’n 275 calorieën per uur.

Wil je meer?

Vind jij het zo leuk om fit te worden van je huishouden en wil je daar je sport van maken? Kijk dan eens op de website van Carolyn Barnes. Zij laat zien hoe je workouts kunt doen met de mop, de stofzuiger en de swiffer. Best wel hilarisch!


Reageer ook