Tips voor een slanke Kerst

Eten, eten en nog eens eten: dat is waar kerst bij veel gezinnen om draait. Heel lekker natuurlijk, maar na de feestdagen is het vaak huilen om het getal op de weegschaal. Of je nou één of vijf kilo aangekomen bent, voorkomen is beter dan genezen. Wij gingen opzoek naar een aantal slanke tips voor tijdens de Kerstdagen.

kerst

1. Gourmetten

Ga je gourmetten? Lekker! Maar vaak ook flink vet door de vele sauzen, vette vleessoorten en heerlijke kazen. Het gourmetstel dit jaar dan maar op zolder laten staan? Zeker niet! Eet voordat jullie gaan gourmetten een kopje bouillon om je maag alvast wat te vullen, dan heb je minder de behoefte om te gaan bunkeren. Doe ook rustig aan met brood, dit is een flinke dikmaker. Probeer je vlees op smaak te maken met verse kruiden, dit is een stuk gezonder dan die flinke klodder saus.

2. Desserts

Desserts zijn killing! En dat terwijl veel mensen na een uitgebreide maaltijd niet eens zo zitten te wachten op een heel zwaar dessert. Sluit jullie diner dit jaar af met een slank dessert! Zoals deze heerlijke Frambozensorbet die maar 40 kcal bevat! Even ter vergelijking: Tiramisu bevat ongeveer 600 kcal per portie en een Dame Blanche ongeveer 400 kcal. Dat scheelt je toch weer een uur hardlopen!

3. Etenstijd

Eet niet te laat. Ook al is het met Kerst gezellig om lekker laat en lang te tafelen, maak het niet te laat. Gun je lichaam voor het slapen gaan nog wat tijd om te verteren. Misschien kunnen jullie na het eten zelfs nog een lekkere wandeling maken om je lichaam voor het slapen gaan de kans kan geven om een klein deeltje van de opgedane energie te verbranden. Dan slaap je een stuk lekkerder!

4. Overdag

Ga je tijdens het diner helemaal los? Probeer de kerstkransjes, gluhwein en kerststol overdag dan aan je voorbij te laten gaan. Start je dag met een lekkere frisse kwark met fruit en müsli, eet bij de lunch een goedgevulde salade en neem tussendoor een kop thee met 2 speculaasjes. Hou je hieraan en laat je ’s avonds zorgeloos gaan!

5. Bewegen

Ga overdag wat actiefs doen. Dit kan een bezoekje aan de sportschool zijn, maar ook een lange wandeling of een flinke fietstocht. Zo werk je dat voorgerecht er alvast af!

6. Alcohol

Sorry, we moeten je weer teleurstellen. Alcohol is de vijand voor lijf en leden… Omdat je tijdens Kerst natuurlijk wel wil genieten, moet je het ook zeker niet links laten liggen. Maar maak wel de juiste keuzes! Probeer je eerste glas wijn pas bij het eten te drinken. Niet alleen ontloop je dan al 2/3 wijntjes bij de borrel (z0’n 400 kcal), maar ben je aan het einde van de avond een stuk helderder. Laatste voordeel: door alcohol vervagen je grenzen en ga je vaak meer eten dan je van te voren van plan was. Door minder te drinken hou je zelf de controle.

Tot slot: Ga de dag na kerst niet meteen op de weegschaal staan. Houd na de kerstdagen 2-3 balansdagen waarbij je veel groente eet en minstens 3 liter water per dag drinkt. Ook de alcohol laat je tot de jaarwisseling zo veel mogelijk staan. Op deze manier ga je gezond het nieuwe jaar in!


1 reactie

joyce pots -

dit zijn wel goede tips.. eens zien of mij dat lukt deze keer 😀

Reageer ook