Er is een groot aantal klusjes in en om het huis waar ik altijd tegenop zie. Zo vind ik ramenlappen een crime. Altijd als ik de spons en trekker uit het gootsteenkastje vis, zakt de moed me in mijn schoenen. Omdat ik weet dat als ik eindelijk klaar ben met die klus, het nooit is gelukt. Strepen belemmeren het zicht en eigenlijk is zicht beroerder dan voordat ik aan het lappen sloeg.
Dus je ziet mij nauwelijks op een trapje staan om de ruiten eens even lekker schoon te maken. Robert kan dat veel beter. Hij is groter dan ik, lapt met één haal het hele voorraam. Toen ik daar achter kwam, is die klus aan zijn takenpakket toegevoegd. Logisch.
Een andere huishoudelijke taak die ik met plezier in de koelkast parkeer: de vloer in de olie zetten. Het idee alleen al. Nou vooruit, ik biecht er nog één op: kijken en vergelijken welke maatschappij de goedkoopste energieleverancier is. Als ik daaraan begin ben ik ogenblikkelijk de weg kwijt. Ik open twee pagina’s, krabbel tarieven op een papiertje, klik verder en weet dan al niet meer welke van die drie de scherpste prijs neerlegt.
Nieuwe energiekast?
Maar: ik moet eerlijk zijn. Toen ik dat klusje ook in Roberts schoenen wilde schuiven, stelde hij voor er samen naar te kijken. En dat deden we. Want eigenlijk valt dat reuze mee. Zo dacht ik bijvoorbeeld dat als je overstapt ook een nieuwe energiekast nodig hebt. Mis! Is nergens voor nodig. Er verandert niets in huis. En een nieuw energiecontract afsluiten is echt niet ingewikkeld. Binnen vijf minuten is dat geregeld. Kwestie van gegevens invullen en het energiecontract eruit te pikken die het beste bij jou past.
Vergelijken en overstappen
Waar ik enorm blij van werd: met een nieuw contract bespaar je zo maar tweehonderdvijftig euro. Logisch: bedrijven hebben er veel voor over nieuwe klanten binnen te halen in de hoop dat ze blijven hangen. Maar dat doe je niet, want aan het eind van het jaar, vergelijk je weer de prijzen en stap je soepel over naar een ander. “Bedrijven schenken nauwelijks aandacht aan bestaande klanten. Diegenen die ze nog niet binnen hebben, zijn veel belangrijker,” weet Robert. Als het contract bijna afloopt, doet je leverancier je echt wel een aanbod, maar dat is nooit zo aantrekkelijk als de eerste keer. Dus: hop, vergelijken en overstappen naar de volgende. Kwestie van het mooiste aanbod eruit pikken.
Een kind kan de was doen. En dat is een huishoudelijke klus waaraan ik overigens geen hekel heb.
Switch jij regelmatig van energieleverancier? Gaat dat makkelijk? Ook kun je je energie vergelijken op easyswitch. Laat je ons weten als je dat een keer doet en hoe je dat ervaart. Praat mee in de comments onder dit artikel.