Kniepijn: hoe kun je het voorkomen?

Je knieën worden continu belast en krijgen erg veel te verduren. Hoe meer je loopt, tilt, bukt, knielt en hurkt, des te groter de kans op overbelasting, slijtage, irritatie en kniepijn. Toch is het zeker niet goed om stil te blijven zitten en bij sommige pijntjes moet je juist blijven bewegen.

Oorzaken kniepijn

Kniepijn komt zowel bij jong als oud voor. Over het algemeen krijgen jongeren kniepijn door veel sporten en bewegen. Bij ouderen gaat het vaak om slijtage van het kniegewricht. Mensen met overgewicht kunnen ook sneller last krijgen van hun knieën.

De knie is het grootste gewricht van het lichaam en is van enorm belang  bij het stappen en het sporten. Het kan zijn dat je alleen kniepijn krijgt als je een verkeerde beweging hebt maakt, maar ook voortdurende pijn aan de knie (ook zonder beweging) kan voorkomen.

Tips om pijn in je knieën zoveel mogelijk te voorkomen

Pijn in je knie kan op allerlei manieren ontstaan en zodoende talloze mogelijke oorzaken hebben. Hierdoor bestaan er ook verschillende soorten knieklachten die allemaal hun eigen behandeling/genezing vereisen. Maar de volgende tips kun je helpen om de meest algemene klachten te helpen voorkomen:

1. Beperk het lopen op hoge hakken. Dat het lopen op hoge hakken niet best voor je voeten is wisten we al. Maar het schijnt ook niet best voor je knieën te zijn. Maar wie mooi wil zijn…

Lees ook: Shocking! Dit doen hoge hakken met je voeten

2. Beperk het blootstellen aan extreme koude en vochtigheid. Zeker voor mensen die gevoelig zijn voor reuma en artritis is dit een goede tip

3. Vermijd obesitas of overgewicht. De knieën moeten in dat geval veel extra lichaamsgewicht dragen en kunnen dat niet altijd aan. Voor de rest van je lichaam is dat trouwens ook veel beter, want rugklachten kunnen ook vaak aan overgewicht worden toegeschreven (en dat nog even los van hart- en vaatziekten en diabetes etc.)

4. Let op bij sporten waarbij de knieën veel schokken moeten opvangen, zoals bijvoorbeeld joggen, tennis of squash. Als je sport zorg er dan voor dat je goede schoenen draagt met een goede demping, zeker als je op een harde ondergrond sport. Zorg ook altijd voor een goede warming-up als je gaat sporten.

5. Stil zitten is niet goed. Blijf je kniegewrichten oefenen om ze soepel te houden, maar overdrijf niet als je gevoelig voor knieklachten bent (fiets bijvoorbeeld op een hometrainer).

Krijg je ondanks al deze tips toch pijn in je knieën? Probeer dan de oorzaak te achterhalen. Heb je geen idee, overleg dan met je huisarts of fysiotherapie, want voor iedere knieklacht vereist een andere behandeling.

Lees ook: Waarom hebben vrouwen vaker last van koude voeten?

Bronnen:


Reageer ook