Werkt het steentijddieet echt?

Steeds vaker wordt door mensen de conclusie getrokken dat we onze voeding aan moeten passen aan die van vroeger. Want vroeger waren mensen dun. Hieronder een voorbeeld van een levenswijze van toen. Het steentijddieet. Maar werkt het steentijddieet echt? Eigenlijk is het steentijddieet geen dieet maar een eetgewoonte. Diëten zorgen er vaak voor dat je erna weer terugvalt in je oude patroon.

Vroeger leefde ons volk als jagers en verzamelaars en aten wat we tegen kwamen. In relatief korte tijd, zo’n 10.000 jaar geleden stapte men echter geleidelijk over op landbouw. Daardoor is ons voedsel ingrijpend veranderd, ons lichaam heeft zich niet zo snel kunnen aanpassen en staat eigenlijk nog ingesteld op het eten wat we vroeger hadden. Met als gevolg allerlei nieuwe ziekten zoals diabetes en overgewicht die bij onze voorouders nog niet bestonden.

De theorie

De bedenker van het steentijddieet zocht een manier om af te vallen. Na alle succesvolle dieten te hebben geprobeerd vond hij dat het tijd werd voor iets anders. Hij is werkzaam bij het Archeon en vertolkt daar een periode van de middensteentijd (7300 jaar geleden). Hierdoor weet hij hoe de jagers en verzamelaar vroeger leefden. Uit nieuwsgierigheid of de theorie, werkt het steentijddieet echt, wel klopte ging hij een jaar lang zo eten als onze voorouders deden. In dat jaar is hij 19 kg afgevallen en naar eigen zeggen heeft het hem helemaal geen moeite gekost. Hij voelde zich lichamelijk en mentaal fitter dan ooit.

Hun verklaring

Zo’n 10.000-8.000 jaar geleden begon de mens voor zijn voedselvoorziening landbouwproducten te verbouwen.
Dat waren in deze streken granen, en later ook aardappels, rijst, alcohol, suiker. etc. Deze bevatten ‘snelle’ koolhydraten.
Die komen snel in het bloed waardoor de bloedsuikerspiegel stijgt.
Het lichaam kan maar een bepaald deel van deze suikers meteen verbranden. Aangezien het lichaam ‘weet’ dat er ook tijden van hongersnood kunnen aanbreken zal het zuinig zijn met dit overschot aan energie en het niet verspillen. Het stuurt daarom extra insuline waardoor de suikers aan vetcellen worden aangeboden en wordt opgeslagen als vet en je ‘zwembandjes’ groeien. Je bloedsuikerspiegel daalt en na niet al te lange tijd krijg weer honger en het proces herhaalt zich, keer op keer.

Voor introductie van de landbouw leefden mensen als jagers-verzamelaars en aten mensen voornamelijk vlees, vis, wilde planten(groenten), vruchten, diverse noten en eieren. Eens in de zoveel tijd vond men een honingraat, maar niet zo vaak, dus dat was een feest. Tegenwoordig krijgen wij op een dag meer suiker binnen dan onze voorouders in een heel jaar.

Werkt het steentijddieet echt?


Het is natuurlijk goed om je suikerinname te beperken en veel verse groenten en vruchten te eten. Deze bevatten veel vitamines en mineralen. Daarnaast wordt er ook genoeg vlees en vis gegeten zodat ook van deze voedingsstoffen geen tekorten zullen ontstaan. Zaden en noten zijn ook goed voor de gezondheid maar wel erg calorierijk, dus pas hier wel een beetje mee op. Toch denken we dat je wel dicht bij de natuur moet staan en echt geïnteresseerd moet zijn in deze levenswijze om hem goed te kunnen volgen. Zo moet er bijvoorbeeld bij het ontbijt rendieryoghurt gegeten worden. Om deze te vinden zul je wel moeite moeten doen. Wel is te hopen dat de mensen die hem volgen niet alleen in hun dierenhuidje over straat gaan..

Bron: Steentijdieet.nl
Met dank aan Valtaf.nl

Foto door Sofía Rabassa via Pexels

Reageer ook