Heeft je kind last van nachtmerries? Dit kun je doen!

“Het was zo raar: ineens zat Max rechtop in bed, zijn ogen wijd open en hij was doodsbang. Trilde helemaal en brabbelde maar wat. En ik kon maar niet tot hem doordringen. Wat ik ook zei, hoe ik hem ook aanraakte, het leek of hij niet uit z’n droom kon komen.” Hoogstwaarschijnlijk heeft Miranda’s zoon Max last gehad van nachtangst of nachtmerries. Heeft jouw kind dat ook zo af en toe? Wij zochten uit wat je dan het beste kunt doen.

Het kan soms een beetje griezelig zijn als je kind rechtop in bed zit en hard huilt en je het met geen tien paarden kunt geruststellen. Want dat is wat je wil; zeggen dat er niets aan de hand is en alles goed is. Wat kun je doen? Drie tips!

1. Troosten

Nachtangst is veel voorkomend en kinderen vanaf een jaar kunnen er last van krijgen. Kinderen van twee tot en met zes jaar kunnen zo nu en dan worden geplaagd door nachtmerries. Het verschil is duidelijk: een nachtmerrie krijgt het kind later in de nacht. Je kunt je kind goed troosten en het is ook wakker. Bij nachtangst is dat juist niet zo. Je kunt niet doordringen. Belangrijk is om ervoor te zorgen je kind rustig wordt. Neem het in je armen, wieg je kind en misschien helpt het om een liedje te zingen. Wrijf zachtjes over zijn rug en misschien helpt het om samen in een warm bad te stappen.

2. Afleiden

Heeft je kind een akelige droom gehad? Houd het vast en laat het vertellen waar de droom over ging. Ga niet in op de droom, maar verander het onderwerp. Afleiden is beter dan de nachtmerrie te analyseren. Als je kind daar niet gevoelig voor is en bij zijn nachtmerrie blijft, kun je de droom uit de kamer drijven. Ging het over een eng monster? Pak het monster denkbeeldig bij kop en kont, doe het raam open en gooi ‘m eruit. Wijs een knuffel aan die ervoor zorgt dat er geen enge dromen meer in de kamer komen. Je kind valt waarschijnlijk in no-time weer in een diepe, vredige slaap.

3. Veiligheid

Voorkomen is beter dan genezen, en natuurlijk kan dat niet altijd, maar je kunt er wel voor zorgen dat de omstandigheden ideaal zijn. Een lampje in de kamer of op de gang kan al voor rust zorgen. Lees een leuk verhaaltje voor en praat nog even met je kind. Vraag naar zijn dag. Als je je kind welterusten hebt gezoend, blijf dan nog even in de buurt. Ga bijvoorbeeld de was opruimen. Een kind vindt het fijn om te weten dat je nog in de buurt bent, dat geeft een veilig gevoel. Hij zal dan rustig in slaap kunnen komen.

Het komt er dus op neer dat het belangrijk is dat je er voor je kind bent, laat weten en voelen dat hij niet alleen is en neem zijn angst en paniek serieus.

Heeft jouw kind soms last van nachtmerries of nachtangst? Wat doe jij om het gerust te stellen? We zijn benieuwd! Praat met ons mee in de comments onder dit artikel.

Bron: www.dokterdokter.nl

 


Reageer ook