Een overdosis fruit! Is dat mogelijk?

Kan het schadelijk zijn als je te veel fruit eet? Omdat je dan misschien te veel suiker binnenkrijgt? Nog niet eerder in mijn leven heb ik zo veel fruit gegeten. Dus dan ga je jezelf dit soort dingen wel afvragen. Mag ik 6 stuks fruit op een dag eten bijvoorbeeld?

Mijn lijf snakt naar gezond!

Zoals jullie misschien weten heb ik super veel gesport de laatste tijd en ben flink wat kilootjes afgevallen. Inmiddels heb ik ook niet meer de neiging om heel veel ongezonde dingen te eten, omdat de figuurlijke knop echt is omgezet en ik behoefte heb aan gezond voedsel. Mijn lijf snakt er naar! En waar grijp ik dan nu vooral naar? Zeker met dat warme weer van de afgelopen tijd? Naar fruit.

Watermeloen favoriet deze zomer

Uren heb ik op mijn fiets doorgebracht toen ik naar Rome ging. Onderweg stopte ik vaak bij kleine buurtwinkeltjes om boodschappen te doen. Gezellig, want ik raakte daar dan in gesprek met de plaatselijke bevolking. Maar ook lekker om streekproducten te kopen. Kaasjes, heerlijk brood, maar ik heb vooral veel perziken en bananen gegeten.

Nu ik weer thuis ben en het in Nederland zo heet is geweest de afgelopen tijd heb ik super veel watermeloen gegeten. Het begint bijna op een verslaving te lijken haha! Ik kan niet slechts 1 stukje nemen. Nee, ik jas er per dag tientallen stukjes doorheen. En dat naast mijn banaan, druiven, appel, mandarijn etc. Maar is het wel zo gezond om zo veel fruit te eten?

Ik kwam een artikel tegen op Glamour. Zij haalden een onderzoek aan dat is gedaan door de University of Harvard.

Kun je een overdosis binnenkrijgen?

Diverse wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat een lage dosis fructose (fruitsuiker) uit hele, natuurlijke voedingsmiddelen (dus gewoon als fruit), een positief effect heeft op de bloedsuikerspiegel. Fruit zou zelfs zorgen voor een tragere stijging van het bloedsuikerniveau.  Over het algemeen werd gezegd dat je zonder problemen 5 stuks fruit kunt eten zonder dat het negatieve effecten krijgt. Maar kun je ook meer eten? Kun je bijvoorbeeld 20 porties fruit per dag eten? Natuurlijk is daar ook onderzoek naar gedaan. Twintig personen kregen 20 porties fruit per dag. Dat is gemiddeld 200 gram suiker, dat is dezelfde hoeveelheid suiker als in acht blikjes frisdrank! Wauw, echt een mega hoeveelheid dus.

De onderzochte personen kregen 3 tot 6 maanden lang ontzettend veel fructose binnen, maar de onderzoekers troffen na drie en zes maanden geen negatieve effecten aan (en zelfs juist positieve effecten!) op het lichaamsgewicht, de bloeddruk, het cholesterol niveau en de insuline spiegels.

Nou dat vind ik echt fijn nieuws. Kan ik lekker blijven genieten van veel fruit!

Wil je de rest van het Glamour artikel lezen? Kijk dan hier verder.

Hoeveel stuks fruit eet jij per dag? Extreem veel? En hoe voel je je daarbij? We zijn heel benieuwd. Laat het ons weten in de comments onder dit artikel.

 


Reageer ook