De gevaren van een vitamine tekort en hoe herken je het?

Toen in de zeventiende eeuw reizigers op een VOC-schip maandenlange tochten moesten maken, was het moeilijk om midden op zee verse groenten en fruit te eten. Gepekeld vlees en andere zoute voedingsmiddelen werden maandenlang gegeten met een ernstig vitamine C tekort en scheurbuik als gevolg. Hoewel deze vervelende ziekte nu eigenlijk niet meer voorkomt, dankzij de komst van de koelkast en vitaminesupplementen, kan een tekort aan bepaalde vitamines nog altijd slecht zijn voor onze gezondheid. Maar hoe herken je zo’n tekort en wat kun je er tegen doen?

Vegetariërs en veganisten hebben risico op vitamine B12-tekort

Een belangrijk vitaminetekort van de laatste decennia is een tekort aan vitamine B12. Dat komt doordat de vitamine vooral voorkomt in vlees, vis en kaas. Dat zijn allemaal dierlijke producten. Het gevolg van een tekort aan deze vitamine kan op de lange termijn vervelende bijwerkingen geven. Zo kan het leiden tot bloedarmoede of een verslechtering van het zenuwstelsel. Sommige diëtisten raden met name veganisten daarom aan om hun vitamine B12-tekort aan te vullen met bijvoorbeeld een supplement.

De winter als gevaar voor vitamine D-tekort

In de winter kunnen we ons lustelozer voelen dan ‘s zomers. Misschien denk je dat het komt doordat de zon vroeger ondergaat en je langer in het donker leeft, wat je gemoedstoestand geen goed doet. Maar ook het tekort aan vitamine D van de zon kan een belangrijke invloed hebben op je gezondheid. Een tekort aan deze vitamine kan leiden tot onder andere zelfs spierpijn, vermoeidheid en zelfs een terugkerende verkoudheid of bloedend tandvlees.

We maken vitamine D aan via zonlicht op de huid. Het is dus belangrijk om ook in de winter, zeker als overdag de zon schijnt, even een korte wandeling te maken om natuurlijke vitamine D op je gezicht te krijgen. Wanneer je weinig buiten komt is het dus aan te raden je vitamine D-niveau op te krikken met tabletten.

Te weinig vitamine C

Hoewel we misschien geen scheurbuik meer zullen krijgen door eventjes wat te weinig fruit te eten, kan een tekort aan vitamine C wel kleine problemen opleveren voor de korte termijn. In principe hebben we genoeg vitamine C in ons lichaam om het drie maanden vol te houden met een voorraadje.

Wie echter gedurende een langere periode maaltijd met groenten of het dagelijkse fruit overslaat kan problemen krijgen met onder andere de opname van ijzer, een slechtere weerstand hebben en bijvoorbeeld vaker last krijgen van een koortslip, maar ook problemen krijgen met je tandvlees. Het is dus belangrijk om goed vitamine C te blijven eten. Je kunt dat doen met supplementen, maar in onze voeding zit in principe genoeg vitamine C. Zo zitten zelfs in aardappelen vitamine C. Een overschot aan vitamine C is niet gevaarlijk en plas je gewoon weer uit.


1 reactie

Joris -

Is dit artikel toevallig reclame?

Reageer ook