Damespraatjes Damespraatjes

Hoe herken je een vitamine D tekort?

Nu het buiten weer kouder en donkerder wordt, hoor je weer vaker hoe belangrijk het is om voldoende vitamine D aan te maken/binnen te krijgen. Vitamine D is een vitamine die belangrijk is voor de botten, het gebit, de nieren, spieren, bijschildklier, het afweersyteem, de aanmaak van bloed en de aanmaak van insuline. Slechts 10 procent van je dagelijkse vitamine D inname komt uit voeding, het grootste deel maak je aan door buiten te zijn.

Door elke dag 15-30 minuten met onbedekte armen en hoofd buiten te zijn, maakt je lichaam over het algemeen voldoende vitamine D aan. Een tekort ligt op de loer wanneer je te weinig buiten komt, je op een plek woont waar de dagen kort zijn, je een getinte huid hebt, je de huid geheel is bedekt of waneer je 70 jaar of ouder bent. In deze gevallen kan het slim zijn om elke dag extra vitamine D te nemen.

Hoeveel vitamine D heb je nodig?

Hoeveel vitamine D je extra zou moeten innemen, is afhankelijk van je situatie. Thuisarts zegt hierover:

Vitamine D kunt u zonder recept bij uw apotheek of drogist kopen. Kijk goed op de verpakking hoeveel u moet nemen. Er zijn bijvoorbeeld tabletten van 5 microgram en druppels van 1 microgram. Gebruik de dosis die bij uw situatie past:

  • Kinderen onder de 4 jaar krijgen meestal 10 druppels per dag (1 microgram per druppel).
  • Kinderen vanaf 4 jaar en volwassenen uit de hierboven genoemde groepen nemen 10 microgram per dag.
  • Vanaf 70 jaar neem je 20 microgram per dag.
  • Sommige mensen hebben een verhoogde kans op een botbreuk, bijvoorbeeld door botontkalking. Wanneer de huisarts dit vaststelt krijg je het advies 20 microgram vitamine D per dag in te nemen.

Ook zwangere vrouwen doen er goed aan om voor de zekerheid extra vitamine D te nemen.

Lees ook: Erectieproblemen door vitamine D tekort 

Wat zijn klachten die optreden bij een vitamine D tekort?

Wat zijn problemen waar je last van kunt krijgen als je een vitamine D tekort hebt? Thuisarts beschrijft de volgende klachten:

Is er te weinig vitamine D , dan geeft dat vooral een probleem met de botten. Bij kinderen gaat het vooral om groeiafwijkingen en bij ouderen om verzwakking van de botten waardoor deze gemakkelijker breken.

  • Een kind met een ernstig tekort aan vitamine D en calcium krijgt steeds zwakkere botten. Dit heeft ook invloed op de groei. Deze kinderen zijn kleiner, hebben slappere spieren, kromme scheenbenen, een uitstekend voorhoofd en knobbels langs de ribben. We noemen dit Rachitis of Engelse ziekte.
  • Bij volwassenen kan een soort verweking van de botten optreden met bot- en spierpijn in de bovenbenen en heupen, moeilijk uit een stoel kunnen opstaan, waggelend lopen en gemakkelijk brekende botten. Dit heet osteomalacie.
  • Tekort aan vitamine D en calcium kan ook botontkalking veroorzaken, met name bij vrouwen na de overgang. Dit heet osteoporose. Bij botontkalking hebben deze brozere botten een grotere kans op breken. Op oudere leeftijd kunnen daardoor wervels inzakken.

Hoe weet je of je een vitamine D tekort hebt? 

Ten onrechte wordt er soms gedacht dat een vitamine D tekort zorgt voor klachten als vermoeidheid, duizeligheid en je niet lekker voelen. Om vast te stellen of je een vitamine D tekort hebt, zal er bloedonderzoek moeten plaatsvinden. Dit zal de huisarts doen als hij/zij twijfelt of je voldoende in de zon komt, je last hebt van botontkalking of een verhoogde kans op vallen hebt of wanneer je bot- en spierpijnen in de bovenbenen en heupen, moeite met overeind komen en/of waggelend loopt.

Naar de huisarts

Heb jij het vermoeden een vitamine D tekort te hebben, voel je je niet goed of twijfel je aan de informatie in dit artikel? Neem dan contact op met je huisarts.


Reageer ook