Boodschappen doen is een uitje voor mij. Natuurlijk niet op zaterdagochtend om 11 uur als je haast hebt en je door de drukte niet vooruit lijkt te komen. Gelukkig kan ik vaak even tussen het werken door boodschappen doen en ik geniet daar echt van. Eetplannetjes maken voor de komende dagen, nieuwe productjes ontdekken, alvast iets proeven. I love it!
Maar niet iedereen loopt even vrolijk door de supermarkt. Hier een paar van de grootste supermarkt-ergernissen.
1. Lange rijen bij de kassa. Gelukkig is dit een bijna uitgestorven fenomeen. In sommige supermarkten krijg je je boodschappen zelfs gratis als er meer dan 4 wachtenden voor je staan. Bij goedkopere supermarkten zijn de rijen vaak wat langer. Doordat er nu veel met de pin wordt betaald en omdat je je boodschappen ook vaak zelf kunt scannen en zelfs helemaal niet meer langs de kassa hoeft, verloopt het afrekenen zoveel sneller en zijn de rijen bij de kassa’s korter.
2. Kletsende mensen in de supermarkt die in de weg staan. Boodschappen doen mag best gezellig zijn en voor sommigen is het zelfs een plek om hun sociale leven op peil te houden. Voor mij persoonlijk geen probleem, maar wel als hele gangpaden hierdoor worden geblokkeerd.
3. Onaardige of onbeleefde caissières. Ook dit lijkt bijna niet meer voor te komen. Vroeger maakte ik nog wel mee dat caissières hele gesprekken met elkaar hadden terwijl jij bij hun kassa stond. Laatst heb ik meegemaakt dat een caissière mij vroeg of ze mijn zegeltjes mocht hebben, omdat ze ze zelf niet kon sparen. Dit vind ik dus echt niet kunnen!
4. Te klein mandje. Dit overkomt mij zelf te vaak en helemaal mijn eigen schuld. Ik neem een mandje omdat ik alleen wat brood, kaas en groente nodig heb. Al boodschappen doend kom ik er achter dat we ook geen eieren, appels, yoghurt, kwark, wijn en cola meer hebben. En mijn dochter whatsappt of ik ook koekjes, honing en tomatensoep wil meenemen… Oh mijn god, wat zijn die mandjes dan klein.
5. Schappen die leeg zijn. Heel vervelend als je speciaal voor een bepaald product dat in de aanbieding is naar de supermakrt gaat en het is op. Vaak kun je dan een bon krijgen zodat je later in de week nog voor dezelfde prijs kunt krijgen.
6. Groente niet gewogen. Bij mijn eigen supermarkt hoef ik de groente nooit te wegen. Niet zo gek natuurlijk, dat je het vergeet als je bij de concurrent boodschappen doet. Voor mij zelf is het geen probleem dat ik nog even terug moet lopen om te wegen. Wel vervelend voor de mensen die achter me staan.
7. Prijs van product is niet bekend. De caissière vraagt het dan meestal aan een collega of belt met haar manager. Soms kan dit lang duren en dat roept wel irritiatie op bij de klanten. Een heel praktische oplossing voor een caissière is dan de prijs te schatten en te vragen of de klant hiermee akkoord gaat. Scheelt lange wachttijden en kan de winkel (of jou) misschien 20 cent kosten.
8. Ingrediënt voor recept niet aanwezig. De gerechten die we maken zijn steeds exotischer en ik gebruik regelmatig kruiden (of mixes hiervan) die ik nog niet kende. Een supermarkt kan ook niet onuitputtelijk zijn en dus is het niet zo gek als ze een keer niet hebben wat jij zoekt.
Conclusie Damespraatjes: de supermarkten hebben er de afgelopen jaren heel hard aan gewerkt om het boodschappen doen voor jou leuker te maken. Wachtrijen bij de kassa’s zijn enorm afgenomen, het assortiment wordt steeds groter en caissières stellen zich veel klantvriendelijker op.
Zijn jullie het hier mee eens? We zijn heel benieuwd en zien je reactie graag onder dit artikel of via onze Facebook.
Lees ook: