Damespraatjes Damespraatjes

9 fysieke signalen dat je te veel stress hebt

Stress geeft je niet alleen een vervelend gevoel, het kan ook schadelijk zijn voor de gezondheid. Met een beetje gezonde stress en adrenaline is niks mis, dit kan je zelfs helpen beter te presteren! Maar houdt de stress langer en heftiger aan? Dan is dat niet goed voor je en kan je zelfs fysieke klachten krijgen. Hier een overzicht van 9 fysieke signalen waarbij stress de oorzaak zou kunnen zijn!

9 fysieke signalen dat je te veel stress hebt

Hoofdpijn

Hoofdpijn kan door veel verschillende dingen veroorzaakt worden en stress is daar absoluut een van. Door stress spannen je spieren zich aan, waardoor je mogelijk last van hoofdpijn kunt krijgen. Ben je niet ziek en heb je voldoende gedronken? Dan zou een beetje ontspanning maar zo het medicijn kunnen zijn!

Lees ook: Karin heeft clusterhoofdpijn: “Tijdens een aanval wil ik mijn hoofd tegen een muur slaan”

Kortademigheid

Wanneer je gestresst bent, kan het zijn dat je hoger in je ademhaling komt te zitten. Hierdoor kan je last krijgen van kortademigheid en zelfs benauwdheid. Door middel van ademhalingsoefeningen en eventueel (begeleide) meditatie komt je ademhaling weer tot rust en krijg je de controle weer terug.

Last van darmen

Slaat stress bij jou op je buik? Dan kan het zijn dat je last van diaree of juist constipatie krijgt. Drink voldoende water, eet fruit en groenten en let erop dat je voldoende vezels binnenkrijgt. Zodra de stress weg is, zullen ook je darmen weer rustig worden.

Vergeetachtigheid

Onderweg van je bureau naar de keuken en eigenlijk al geen idee meer wat je daar wilde gaan doen? Ook dit zou kunnen komen omdat je stress hebt. Niet alleen is stress slecht voor je geheugen, maar ook heeft het invloed op je besluitvorming. Snel van die stress af dus!

Rug- en/of nekpijn

Zoals al eerder in dit artikel geschreven zorgt stress ervoor dat de spieren in je lichaam zich aanspannen. Dit kan leiden tot rug- en/of nekpijn. Een goede massage of een warme douche kan wonderen doen! Let daarnaast op een goede houding en koop indien nodig een goed matras.

Schermafbeelding 2020-07-07 om 16.40.36

Veranderingen in gewicht

Ben je in een korte periode veel aangekomen of afgevallen, zonder dat je dit probeerde? Ook dat kan duiden op stress. Waar de één een echte emotie-eter is, heeft de ander juist helemaal geen trek bij stress. Cortisol -het hormoon dat vrijkomt bij langdurige stress- kan ervoor zorgen dat je sneller last krijgt van overgewicht. Een lange wandeling, yoga of een andere vorm van beweging helpen je om tot rust te komen én houden je lichaam fit.

Slecht slapen

Cortisolen zijn voor veel meer dingen slecht dan alleen je gewicht! Ook heeft dit hormoon invloed op je slaap. Door het cortisol kan je last krijgen van slapeloosheid, waardoor je weer meer stress krijgt en je dus nog slechter slaapt. Om deze vicieuze cirkel te doorbreken is het belangrijk om je nachtrust erg serieus te nemen. Kort samengevat houdt dat het volgende in: drink geen alcohol, drink geen koffie en andere cafeïne-houdende dranken na de lunch, gebruik geen beeldschermen voor het slapengaan, gebruik je slaapkamer alleen om in te slapen en doe vlak voor het slapen alleen maar dingen die jij fijn vindt.

Weinig zin in seks

En ja hoor: ook hier komt cortisol weer om de hoek kijken… Cortisol is maar wat slecht voor je libido en kan ervoor zorgen dat je weinig tot geen zin meer hebt in seks. En dat terwijl seks juist heel ontspannend en ont-stressend kan werken! Ook hier geldt weer: kom tot rust en jouw seksdrive komt vanzelf weer terug.

Acné

Pukkeltjes, oneffenheden en onzuiverheden? Ook dit kan worden veroorzaakt door cortisol. Pak de stress aan en je huid zal je dankbaar zijn! Drink in de tussentijd voldoende water, reinig je huid elke ochtend en avond met een mild product en gebruik verzorgingsproducten die jij lekker vindt.

Naar de huisarts

Werken deze tips onvoldoende, twijfel je aan deze informatie of heb je het gevoel dat je klachten erger worden? Maak dan een afspraak met je huisarts. Hij/zij kan je helpen met de stress onder controle krijgen en eventueel kijken of er meer aan de hand is.

Volg jij ons al op Instagram? Hier geven we je een kijkje in ons privéleven en achter de schermen van Damespraatjes 🙂 

Damespraatjes Instagram


Reageer ook