3 natuurlijke alternatieven voor suiker

Suiker is de vijand. Althans, als ik allerlei berichten in de media mag geloven. Zelf ben ik niet echt een zoetekauw, maar toch gaat een zelfgemaakt koekje of cakeje er vaak wel in. Is het gezond? Nee! Is het lekker? Ja! Ik ging op zoek naar alternatieven voor suiker, want als ik dan van wat lekkers wil genieten, dan wil ik het ook wel echt goed zoet doen! Hier 3 lekkere alternatieven voor suiker:

1. Stevia

Hier hebben jullie vast weleens van gehoord. Stevia is een Zuid-Amerikaanse struik die 300 maal zoeter is dan suiker! Het bevat zo goed als geen calorieën en is daardoor heel geschrikt om te gebruiken als vervanger van suiker. Let wel op: sommige producten die worden verkocht als stevia bevatten ook andere zoetstoffen als aspartaam. Van die laatste wil je juist wegblijven!

2. Palmsuiker

Hier had ik zelf nog nooit van gehoord, maar het is zeker een goed alternatief voor gewone suiker. Palmsuiker wordt minder snel opgenomen, waardoor je bloedsuiker niet ongezond snel stijgt (wat bij gewone suiker wel het geval is). Het heeft een kartelachtige smaak en lijkt qua uiterlijk op bruine suiker. Let wel op: palmsuiker bevat een stuk meer calorieën dan stevia!

3. Ahornsiroop

Jummie, dit is mijn favoriet! Ahornsiroop (os Esdoornsiroop) is heerlijk op wafels en pannenkoeken. De glycemische waarde van ahornsiroop is 54, wat iets lager is dan die van suiker. Eet dit niet teveel, want deze waarde is nog steeds vrij hoog. Gebruik dit echt als een traktatie.

Andere natuurlijke alternatieven voor suiker zijn:

  • Honing
  • Yaconsiroop
  • Banaanpoeder
  • Xylitol

Deze alternatieven kan je beter vermijden: 

  • Aspartaam
  • Agavestroop
  • Rijstmoutstroop

Lees ook:

 


Reageer ook