Zo bestrijd jij je verkoudheid!

Nu de zomer echt voorbij is, hoor je het weer in grote getalen: snotteren, niezen en hoesten. Het seizoen van de verkoudheid is volgens RTL Nieuws weer begonnen helaas. Eigenlijk komt ziek worden nooit goed uit. Je moet werken, je kind moet naar school, je hebt eigenlijk een afspraak die je echt niet kan afzeggen en nog erger: de feestmaanden en de bijbehorende drukte komen er weer aan. Gelukkig is er goed nieuws: een beginnende verkoudheid kan je in de kiem smoren. Hoe? Met deze vijf natuurlijke supplementen!

Vitamine D3
Dit is de meest natuurlijke vorm van vitamine D. Het belangrijkste middel in het bestrijden van winterse ongemakken zoals verkoudheid en depressie en essentieel voor een gezond immuunsysteem. De meeste vitamine D3 haal je uit zonlicht, zo’n 85 procent het liefst. Helaas zijn er dagen in de winter dat je bijna geen daglicht ziet, dan is het verstandig om het uit dierlijke bronnen te halen zoals vette vis. Vul dit aan met het supplement D3 dat je gewoon bij Body store kan kopen. Je kan er niet snel te veel van in nemen. Als je een verkoudheid voelt aankomen, kan je gerust 10.000 IU nemen.

Vitamine C
De bekendste vitamine voor het versterken van je immuunsysteem, is voornamelijk te vinden in fruit. Maar denk niet dat je er bent met één uitgeperst sinaasappeltje, voor de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 75 mg per dag moet je ruim 40 sinaasappels eten. Met alleen voeding komen we er dus niet, vooral niet in de winter op het noordelijk halfrond. Vroeger konden onze lichamen zelf vitamine C aanmaken, maar dat zijn we helaas verleerd. Het is dus altijd goed om extra vitamine C te slikken, vooral als je een verkoudheid voelt opkomen of last hebt van stress. Dan doe je er goed aan om de dosis op te voeren tot 10 gram per dag. Dit kan tot een onrustige darm of diarree leiden, maar dit is niet schadelijk.

Zink
Zink is een soort tijdmachine, het kan de duur van je verkoudheid tot wel 24 uur verkorten. Je moet het dan wel binnen 24 uur na het constateren van de eerste verkoudheidssymptomen innemen. Je kan de dosis opvoeren tot 50 mg per dag, maar niet te lang omdat het de balans tussen mineralen in je lichaam verstoort. Bij een verzwakt immuunsysteem is het sowieso goed om extra zink in te nemen, denk aan zo’n 15 tot 25 mg per dag. Kijk bij Body store voor goede zink. Of kies voor natuurlijke bronnen van zink zoals vlees, vis en rauwe melkproducten.

Vlierbessenextract
Vlierbessenextract is een soort wondermiddel: het kan griepsymptomen met maar liefst vier dagen verkorten. Het andere wonder is dat ze nog steeds niet ontdekt hebben wat er precies zo werkzaam is in de vlierbes. Het wordt in ieder geval al eeuwen gebruikt tegen verkoudheid en griep en is één van de meest effectieve middelen om je immuunsysteem te helpen het virus te bestrijden. Als je verkouden bent, neem dan lekker een eetlepel vlierbessenextract per dag om snel beter te worden.

Zelfgemaakte kippenbouillon
Heb je je ooit afgevraagd waarom mensen massaal aan de kippenbouillon gaan als ze griep hebben? Omdat het één van de meest effectieve manier is om virusinfecties te bestrijden en door het zout voelt het als een fijne opkikker. Zorg er wel voor dat je het zelf maakt of dat de bouillon komt van kippen die gras hebben gezien. Langzaam getrokken kippenbouillon zit barstensvol goede vetten, mineralen en nutriënten die belangrijk zijn voor een sterk immuunsysteem. Gebruik alle delen van de kip inclusief de kop en de poten voor de meest effectieve bouillon. In de poten zit bijvoorbeeld gelatine en daar zitten verschillende aminozuren in die essentieel zijn voor een goede immuniteit.


Reageer ook