Wil je zo zorgeloos slapen als een kind? Behandel jezelf dan als een kind

Iedere jonge ouder zoekt trucjes om zijn kind zo goed mogelijk te laten slapen. Knuffelen, wiegen, rondrijden in de auto, liedjes zingen etc. Maar als het op hun eigen slaap aankomt zijn deze zelfde ouders totaal niet creatief. Terwijl de oplossing vlak voor hun neus ligt.

In de Huffington post kwamen we een artikel tegen met een bijzonder originele insteek. Wil je net zo zorgeloos slapen als je kind, behandel jezelf dan ook als een kind.

Lees een verhaaltje voor

Herinner je je nog hoe fijn het was als je ouders je voorlazen terwijl je in je bedje lag? Doe het dan nu bij je zelf. Maar je kunt ook kiezen voor een podcast met een verhaaltje er op en er zijn ook tal van luisterboeken.

Ga buiten spelen

Een reden dat kleine kinderen vaak zo moe zijn is omdat ze de hele dag in beweging zijn. ’s Avonds zijn ze dus gewoon letterlijk moegespeeld. Lekker veel sporten dus en naar buiten! Want ook van de buitenlucht kun je lekker rozig worden.

Dr. Ancoli-Israel is een slaapexpert uit Amerika en zij geeft het advies om in de ochtend buiten te sporten zonder een zonnebril. Dat schijnt goed te zijn voor de regulatie van het dag-nacht ritme.

Eet altijd je groente op

Kinderen die gezond eten slapen beter. Eet zelf ook gezond en akeligheden als maagzuur en misselijkheid blijven je dan mogelijk bespaard. Koffie kan ervoor zorgen dat je moeilijk in slaap komt. Drink je veel alcohol dan val je vermoedelijk wel snel in slaap, maar de kans is groot dat je midden in de nacht wakker wordt of vroeg in de ochtend.

Volgens Jamie Howard, klinisch psycholoog in NewYork is de ideale “bedtime snack”  een kleine portie koolhydraten zoals een cracker of wat granen met een melkproduct.

Koop een kleurboek

Het is wetenschappelijk aangetoond dat kleuren de geest kalmeert. Het lijkt misschien een beetje kinderachtig om dit te doen, maar heel veel volwassenen hebben baat bij kleuren en zijn daardoor veel relaxter. Je mag natuurlijk kleuren in de kleurboeken van je kinderen, maar je kunt ook kiezen voor speciale kleurboeken voor volwassenen.

Blijf in je ritme

Wellicht ken je de 3 R’s voor een goede opvoeding: rust, reinheid en regelmaat. Er is een tijd geweest dat opvoeders dit los lieten en overgingen op de L’s: liefde, lucht en licht. Natuurlijk komt het er op neer dat het eigenlijk allemaal heel goed naast elkaar kan bestaan bij een goede opvoeding. Bij het ene aspect van opvoeding gebruik je iets meer van het één dan bij het andere. Regelmaat is belangrijk voor het goed slapen van kinderen. Maar dat geldt ook voor volwassenen, hoe beter je in je ritme blijft en een vast slaapschema hanteert, hoe beter je slaapt. Ga op vaste tijden naar bed, maar sta ook op vaste tijden weer op.

We zijn heel benieuwd of jullie iets aan deze tips hebben. Of misschien zijn jullie al ervaringsdeskundige, ook dan zouden we het leuk vinden om jullie reactie te lezen.

 


Reageer ook