Valentijnsdag, wat een raar fenomeen is dat toch. Is het nu echt in het leven geroepen om alleen maar de handel te stimuleren, of vinden we het werkelijk gewoon leuk onze geliefden eens in het stralende zonnetje te zetten?
Wat dacht de vrouw toen ze op die koude maandagochtend 14 februari rond de klok van 6.00 uur in haar auto stapte en bijna op een klein stevig pakje ging zitten? Ze maakte het open en erin vond ze een wit doosje gevuld met kleine snoephartjes. Aan de binnenkant van het deksel in rood de tekst “voor altijd hou ik van je….”! ’t Ja commercieel of niet, deze vrouw vloog de wolken in! Of dat meisje dat al zolang wel hele coole gevoelens had voor haar nieuwe buurjongen. Ze straalde toen ze die avond bij de voordeur die mooi ingepakte fles vond. Een rood kusmondje op het etiket (“Pink Sin van MontGras ” ) en een rode roos er schuin voorgestoken.
Dus, of het nu pure commercie is of niet, het overblijfsel van de legende van de Heilige Valentijn die onthoofd werd toen hij het niet met Keizer Claudius eens was inzake een huwelijksceremonie van een jong koppeltje, blijft een moment, een dagje, een rustpunt zo je wilt van reflectie, een stilstaan om vooruit te kunnen kijken, om met jou geliefde te proosten op de toekomst samen.
Doe dat dan met zo’n amoureuze fles ‘Il vino dell Amore’ – Wijn voor geliefden! Beroemd in deze zijn ook de middeleeuwse woorden Geoffrey Chaucer : “For this was on seynt Volantynys day. Whan euery bryd comyth there to chese his make”, de grondlegger van de Valentijnstraditie.
Marja van Beek
BuyYourWine.com
Normal.dotm
0
0
1
160
912
Womenonweb.nl
7
1
1120
12.256
0
false
21
18 pt
18 pt
0
0
false
false
false
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:Standaardtabel;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin-top:0cm;
mso-para-margin-right:0cm;
mso-para-margin-bottom:10.0pt;
mso-para-margin-left:0cm;
line-height:115%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:12.0pt;
font-family:”Times New Roman”;
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:”Times New Roman”;
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}
Marja van Beek (1959) stapte in 1989, van een mooie carrière als hotelmanager bij de hotelketen Accor, over naar een eigen bedrijf. Met haar man Marcel nam zij de monumentale boerderij ’t Hoogje over in de beroemde oude Kerkebuurt van Soest. Hierin was al een klassiek georiënteerd restaurant gevestigd, gericht op de Franse keuken en kon zij zich geheel gaan toeleggen op haar passie voor wijn en spijs. Het samenstellen van een mooie wijnkaart zorgde voor heel wat wijngenot bij haar gasten en gaf haar veel plezier.
In 1997 vroeg de Business School Notenboom haar, als vinologe, om de lessen over wijn en spijs aan HBO hotelstudenten voor haar rekening te nemen. Vandaag de dag geeft ze met veel plezier les op drie vestigingen met een door haar zelf ontwikkelde wijnmodule, waarin zij veel aandacht schenkt aan de combinatie van wijn en gerechten.
Naast haar werk als wijndocent, is zij eigenaresse van Wijncoachingbureau Marja van Beek, waarbij ze horecamedewerkers begeleidt en traint op het gebied van de wijnverkoop, partner van de webwinkel BuyYourWine.com en schrijft ze het blog byWine.nl