Waarom het ‘sex sells principe’ steeds minder wordt toegepast

Iedereen die ooit de serie Mad Man heeft gekeken weet dat seks en marketing al jarenlang onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Seks wordt gezien als een van de eerste basisbehoeften van de mens. Vroeger zorgde dit ervoor dat de mens zich bleef voortplanten en niet uitstierf, tegenwoordig gebruiken merken het ook om ons hun producten te doen kopen. Vrouwen worden ingezet als middel om lust en verlangen op te wekken en het is tijd dat daar een einde aan komt.

Hoe lang wordt ‘sex sells’ al gebruikt?

De eerste keer er een ontbloot lichaam was te zien in een reclame was in 1871 en sindsdien zijn steeds meer merken met dit principe aan de haal zijn gegaan. Het hoogtepunt werd beleefd in de jaren ’70 en ’80 van de vorige eeuw; toen werden vrouwen overal bij ingezet om iets te verkopen. Later werd dat wat minder. De voorwaarde voor ‘seks sells’ is namelijk wel dat het product wordt gelinkt aan een product dat ook tot op zekere hoogte emotioneel is. Parfum, auto’s, lingerie en chocolade kun je met seks verkopen, maar een hypotheek of een plant wat minder.

Voorbeelden in het dagelijkse leven

Sinds oktober 2021 hebben een aantal echt geld casinos in Nederland een vergunning gekregen om hun diensten online aan te bieden. Daar komt ook bij kijken dat ze reclame mogen maken voor hun diensten. De verwachting was dat ze hiervoor schaars geklede dames zouden gebruiken, maar dat lijkt uit te blijven. Wie ze dan gebruiken? Oud-voetballers!

Voornamelijk de websites die ook sportweddenschappen aanbieden gebruiken oud atleten om hun diensten aan de man te krijgen. Een paar van die namen zijn Andy van der Meijde, Wesley Sneijder, Sjaak Swart en Jan Boskamp. Zelfs oud presentator van NOS Studio Sport, Jack van Gelder is gestrikt voor de promotie van een online casino.

Ook voor de online casino’s worden er geen vrouwen gebruikt. Het enige voorbeeld dat aansluit bij de klassieke ‘seks sells strategie’ is de combinatie van Hans Klok en Kim Feenstra. De grootste online aanbieder heeft echter gekozen om voormalig politieagent Ellie Lust centraal te laten staan in hun reclames. Zij moet de nadruk leggen op het verantwoordelijk gebruik van het online casino. Wat reclame betreft loopt de gokindustrie dus al heel ver voor op andere sectoren. Zij hebben het principe ‘sex sells’ al bijna helemaal in de ban gedaan en proberen hun diensten te verkopen met behulp van ambassadeurs uit het veld.

Waarom kan ‘sex sells’ niet meer?

Sinds de #metoo-beweging in oktober 2017 begon, denkt iedere producent wel twee keer na voordat een reclamecampagne de deur uitgaat. De beweging heeft er namelijk voor gezorgd dat iedereen er steeds meer bewust van is hoe vrouwen worden neergezet, benaderd en gebruikt.

Het duurde even voordat die verandering echt tot stand kwam. Er waren nog vaak genoeg merken die toch werden aangesproken op de manier waarop ze vrouwen en andere groepen voor hun marketingdoeleinden gebruikten. Een leuke statistiek om hierbij te benoemen is die van de Amerikaanse Super Bowl. De reclames die tussen de wedstrijd door worden gebruikt, hadden twintig jaar geleden nog voor 45% een seksueel getinte inhoud en in de laatste jaren was dat al afgenomen naar 10%.

Inclusiviteit

Een andere factor die heel veel invloed heeft gehad op deze verandering is de nieuwe manier van denken. De personen die nu de doelgroep van verschillende merken zijn, hebben niet langer interesse in reclames met schaarsgeklede vrouwen.

Daarentegen zijn ze juist op zoek naar inclusiviteit. Zij willen reclames waarbij verschillende soorten mensen te zien zijn. Het ideaalbeeld van een knappe, slanke en blonde vrouw slaat bij hen dus totaal niet aan, ze kijken liever naar vier vrouwen met een verschillende achtergrond, lichaamsgewicht, haarkleur en lengte. Dat hoeven ook niet alleen maar vrouwen te zijn, mannen horen daar ook bij. Wat voor hun sexy is, is iemand die zichzelf volledig accepteert zoals hij of zij is.

Marketingbureaus kunnen dus niet anders dan hun campagnes aanpassen op de wensen van de mensen die nu hun doelgroep zijn. Een aantal merken, waaronder Diesel, hebben dit al heel goed begrepen. Zij hebben een campagne gemaakt waarbij een model met de zeldzame huidziekte vitiligo in de spotlights staat. De campagne is heel goed ontvangen en de verwachting is dat andere merken in hun voetsporen zullen treden.

Afbeelding: Tamara Bellis via Unsplash

1 reactie

Joris -

Is dit artikel toevallig reclame?

Reageer ook