Voorkom een burn-out en start vandaag nog met deze eenvoudige vijf oefeningen!

Als je het gevoel hebt dat helemaal nergens fut meer voor hebt, je leven nutteloos is en jij nutteloos bent (geworden), je in of tegen een burn-out aanzit, je geen uitweg meer ziet en je jezelf afvraagt: kan het dan werkelijk allemaal anders en beter worden? Weet dat je er iets aan kunt doen!

Veel gebracht

De hoeveelheid mensen dat kamp met een burn-out, stijgt nog steeds. Meer dan een miljoen mensen heeft hier last van en uit de cijfers blijkt dat het merendeel vrouw is, in de leeftijd van 25 tot aan 64 jaar. Ook ik heb op jongere leeftijd (toen 27 jaar) een periode van overspannenheid gekend. Ik kon niks meer. Ik kon niet meer werken, barste om het minste of geringste in huilen uit (om leuke dingen maar ook om stomme dingen!), kon mij niet meer concentreren, kon geen boek meer lezen en zelfs televisie kijken was te veel. Het loopje naar de keuken om wat drinken of eten te pakken was al een hele opgave en vond ik al te zwaar. En mezelf wassen en aankleden eigenlijk ook… Als ik zo terugkijk zie ik een hele slonzige en verwaarloosde Ik! Maar het heeft mij heel veel gebracht. Ik moest op zoek naar de dingen die mij energie gaven en uitvinden waar en waarom ik zo over mijn grenzen heen ben gegaan.

Jezelf hervinden

Wil jij dat ook? Jezelf hervinden en herpakken? En zorgen dat het niet nog een keer gebeurt! Uitvinden waar en waarom je je eigen grenzen overschrijdt? Leren hoe je je energie beter kunt gebruiken en te voorkomen dat het wegloopt? Lees dan dit artikel en start met deze simpele oefeningen voor een begin van een stress-vrij en een leven meer in balans!

Waarom sommige mensen een burn-out krijgen en anderen niet

Hoe komt het dat sommige mensen helemaal nergens last van hebben en anderen worstelen met verantwoordelijkheden en alles wat gedaan moet worden? De mensen die ik in mijn praktijk zie met burn-out klachten, hebben allemaal één ding gemeen; ze willen alles zo goed doen… Eigenlijk zijn dit de meest loyale en hardwerkende werknemers van het bedrijf. Het maakt niet uit of het de directeur is of de telefoniste. Zij willen het goed doen en als het even kan, willen ze ook alles zelf oplossen. Voor de bazen van deze wereld zijn dit de toppers, de werknemers van de maand! Die mensen die net een stapje harder lopen dan de rest. De meeste mensen met een burn-out hebben een enorm verantwoordelijkheidsgevoel, zijn perfectionistisch en/of zijn super sensitief.

Voorkom een burn-out 2

De keerzijde van de medaille

Als je alles zo goed wilt doen, alles wilt oplossen voor iedereen en veel te veel doet, dan stap je mogelijk in de valkuil van je eigen kracht. Het gevaar hierin is dus dat je jezelf helemaal weggeeft. Wat uiteindelijk ten koste gaat van jezelf.

Voorkomen is beter dan genezen

Als je jezelf hierin herkent en van jezelf weet dat je eigenlijk meer doet dan wat je (lijf) aankan, doe er dan nu iets aan. Het is veel makkelijker om nu in te grijpen dan om vanuit een burn-out weer te moeten opkrabbelen. Dat proces kan wel maanden duren. Als het je niet lukt om te ontspannen, om tijd te vinden voor jezelf, overleg dan met de bedrijfsarts of de huisarts. Het kan zijn dat onderliggende angst voor afwijzing, falen of controleverlies je hierin tegenhouden. Praat erover. Zoek een therapeut die samen met jou op onderzoek kan gaan naar de onderliggende redenen van het Waarom.

Wat is een burn-out?

Een burn-out is een totale fysieke en mentale vermoeidheid. Je bent compleet uitgeput en opgebrand. Je bent extreem vermoeid en je hebt vaak een lager zelfbeeld van je eigen kunnen. Het kan je nu allemaal niets meer schelen. Te veel stress op het werk en in de privé situatie kunnen oorzaken zijn van een burn-out.

Wat gebeurt er in je lijf bij een burn-out?

Door stress zijn er een aantal fysieke gevolgen; je maakt te veel van het stresshormoon aan, waardoor je hersenen aangetast worden en waardoor je je minder goed kunt concentreren. Ook kun je hierdoor problemen krijgen van je geheugen, waardoor je dingen minder goed kunt onthouden. Het beïnvloedt je slaap, het beïnvloedt je emoties en het beïnvloedt je humeur. Als je stress-levels zakken en de stresshormonen uit je lijf verdwijnen, komen je concentratievermogen en je geheugen weer terug!

Bekende Nederlanders

Niet alleen ‘gewone’ Nederlanders kunnen met een burn-out te maken krijgen, ook veel bekende Nederlanders kampen of kampten ermee. Kijk eens naar dit lijstje!

  • Marco Borsato
  • Sophie Hilbrand
  • Winston Gerschtanowitz
  • Karin Bloemen
  • Huub Stapel
  • Hugo Borst
  • Patrick Kicken
  • Fred van Leer

Allemaal kregen ze met een burn-out te maken en hebben hier openlijk over gesproken. Zij zochten hulp!

Voorkom een burn-out 3

Blijf niet langer doorgaan, dat is de oorzaak van je probleem!

Heb je nog geen burn-out maar vertoon je tekenen dat je te veel stress hebt? Doe er dan nu wat aan voordat het te laat is. Begin vandaag nog met het anders doen.

Hier een paar tips!

  1. Ga naar buiten. Even de deur uit en een frisse neus halen. Voor de deur, op een bankje of een stoel in de tuin. Dit geeft je energie en extra zuurstof.
  2. Maak een kleine wandeling, al is het maar vijf minuten. Maak je doel niet te groot. Je hoeft geen kilometers af te leggen. Het gaat om de beweging en het mindfulness-aspect in wandelen.
  3. Doe iets wat je heel erg leuk vindt. Als je iets doet wat je leuk vindt, is dat niet egoïstisch. Het activeert delen in je hersenen die positieve hormonen aanmaken en het helpt bij het verlagen van de stresshormonen.
  4. Luister naar je lievelingsmuziek. Muziek die je blij maakt, verlaagt ook je stress-levels. Muziek heeft ook een positief effect op de moleculen in je lijf.
  5. Vraag een vriend of vriendin of die je vandaag kan helpen met wat boodschappen en eten koken. Je hoeft niet alles zelf te doen. Plus het vragen om hulp is een stap in het accepteren dat je hulp kunt gebruiken.

Wacht niet langer en pak deze kans!

Ga naar je huisarts. Praat erover. Zoek hulp!

Pak dit met beide handen aan als een mogelijkheid om je eigen gebruiksaanwijzing te onderzoeken. Hoe zit dit bij mij? Waarom doe ik dingen zoals ik ze doe? Dit is een kans om te groeien en de cirkel te doorbreken.

Heb jij ook een goede tip? Wat heeft jou geholpen? Laat een tip achter in de comments misschien hebben anderen daar ook iets aan!

Marga Hogenhuis-Flokstra is een oplossingsgerichte therapeut bij PIT Praktijk. Ze is 49 jaar, getrouwd en moeder van 3 kinderen. Het is haar missie om het dagelijks leven van mensen op een prettige en veilige manier beter, makkelijker en leuker te maken! Marga gebruikt diverse methodes en haar eigen groei- en helingsproces vanuit trauma om anderen te leren ook weer in hun kracht te komen. Kijk ook op: www.margahogenhuis.nl


Reageer ook