Vaak hoofdpijn? Deze 10 tips kunnen je helpen!

Veel vrouwen kampen dagelijks met hoofdpijn, waardoor je minder goed kan functioneren. Toch is het met een aantal simpele tips en tricks vaak mogelijk om de hoofdpijn te verminderen of zelfs helemaal weg te laten blijven. Hier een aantal van die tips. We hopen dat ze jullie net zo goed helpen als ons!

1. Minder cafeïne

Cafeïne is een verraderlijke stof! Het lijkt of je door een kop koffie veel energie krijgt, maar vaak is het van korte duur. Het bevat namelijk ook stoffen die hoofdpijn kunnen veroorzaken. En dat wil je niet! Drink 1 tot 2 kopjes per dag, en laat het daarbij.

2. Doseer je energie

Heb jij het ene moment een energie explosie, maar stort je daarna totaal in? Probeer je op die energierijke momenten wat in te houden, zodat je er langer mee kan doen. Je zal merken dat het ‘instort-moment’ minder heftig of zelfs helemaal niet meer komt.

3. Slaap op een goed matras

Door slapen op een slecht matras neemt je lichaam ’s nachts de verkeerde houding aan. Dit kan resulteren in rug- en nekpijn die kan doorschieten naar je hoofd. Investeer in een goed matras waar je lichaam ’s nachts volledig tot rust kan komen.

4. Slaap 8 uur per dag

Het lijkt zo voor de hand liggend, maar er zijn weinig mensen die elke dag de 8 uur slaap halen. Het kan natuurlijk gebeuren dat je een nachtje wat minder slaapt, maar haal dit de volgende dag dan wel in! Vermoeidheid is één van de grootste veroorzakers van hoofdpijn.

5. Beweeg voldoende

Houd je lichaam soepel en sterk door minstens een half uur per dag lekker te bewegen. Je kan het leven dan een stuk beter aan!

6. Leer te ontspannen 

Stress kan hoofdpijn veroorzaken, dus probeer dit te voorkomen. Hier zijn verschillende manieren voor, zoals bijvoorbeeld het doen van yoga- of meditatie oefeningen. Ook het vermijden van stressvolle situaties kan soms effectief zijn. Heb je een periode wat meer stress? Boek lekker een massage of een dagje sauna.

7. Let op je voeding

Eet gezond en je hoofdpijn zal minder worden. Vermijd zoveel mogelijk vet en suikerrijk voedsel. Ook conserveringsmiddelen kunnen een negatief effect op je hoofdpijn hebben. Laat je ook eens testen op voedselallergieën. Zo zijn er mensen die allergisch zijn voor bepaalde e-nummers en hierdoor vaak hoofdpijn krijgen.

8. Verbeter je houding

Loop rechtop, alsof je kruin met een touwtje vastzit aan het plafond. Rug recht en schouders naar achteren.

9. Zorg voor een schone leefomgeving

Houd je huis en je werkplek netjes en schoon. Dit is niet alleen goed omdat het dan schoon is, maar ook geeft het veel rust.

10. Vermijd alcohol

Een paar glaasjes in het weekend kan geen kwaad, maar door elke dag alcohol te drinken kan je meer last krijgen van hoofdpijn. Minderen dus!

foto: Drew Hays


1 reactie

Lisanne -

Goed dat damespraatjes tips geeft om hoofdpijn te verminderen. Voor heel veel mensen zullen de meeste zeker opgaan. Cafeine kan een boosdoener zijn. Toch helpt het mij vaak als ik hoofdpijn heb en ik een kop koffie neem. In sommige paracetamol zit ook cafeine. Dat versterkt de werking van de pijnstiller.
Zoals bij veel dingen geldt: alles met mate.

Reageer ook