Damespraatjes Damespraatjes

Tips voor meer groente in je dieet

We weten allemaal dat groenten gezond zijn. Uit onderzoek blijkt dat het eten van voldoende groente bijdraagt aan een gezonde bloeddruk en goed is voor het cholesterol. Mensen die voldoende groente eten hebben minder risico op hart- en vaatziekten en andere chronische ziekten.

Groenten zijn belangrijk om voldoende vitaminen, mineralen en voedingsvezels binnen te krijgen. Het Voedingscentrum adviseert daarom om dagelijks 250 gram groente te eten. 250 gram groente eten is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Wil je zoveel groente bij het avondeten nemen dan ligt toch al snel het grootste deel van je bord bedekt met groente. Dat terwijl we de voorkeur geven aan koolhydraatbronnen zoals aardappel, pasta en rijst. Het zal je daarom misschien niet verbazen dat 95% van de bevolking niet aan de geadviseerde 250 gram groente per dag komt.

Wil je voldoende groente eten dan zal je ook op andere momenten van de dag groente moeten eten en niet alleen bij het avondeten. We helpen je op weg met een aantal tips waarmee je meer groente in je eetschema kunt opnemen.

Tip 1: begin de dag met een groentesapje

De laatste trend op het gebied van gezondheid is het drinken van groentesapjes. Groentesapjes worden gemaakt door het vocht uit groente te persen. Een groentesapje is het pure vocht van groente, zonder dat dit verdunt wordt met water of een andere vloeistof. Hierdoor is een groentesap extreem hoog geconcentreerd met tal van vitaminen, mineralen, antioxidanten en spoorelementen.

Bij het maken van groentesap worden de vezels eruit gefilterd. Dit maakt dat het groentesap goed drinkbaar is; het is zo dun als water en het bevat geen harde stukjes, zoals je bij smoothies wel kunt hebben. Een voordeel hiervan is dat de voedingsstoffen beter door de darmen geabsorbeerd kunnen worden.

Groentesappen bestaan altijd uit een mix van verschillende groentesoorten. Dit heeft een aantal goede redenen. Eén van deze redenen is dat dit de smaak ten goede komt. Door verschillende soorten groenten slim met elkaar te combineren kan je de smaak verbeteren. Er kan ook een klein beetje vruchtensap aan groentesap worden toegevoegd, om de smaak op een gezonde manier verder te verbeteren.

Doordat groentesap uit een mix van verschillende soorten groenten bestaat krijg je allerlei verschillende soorten vitaminen, mineralen, antioxidanten en spoorelementen binnen.

Je kunt groentesapjes gewoon zelf maken. Dit doe je met behulp van een slowjuicer. Het is wel vrij tijdrovend en daarom niet echt een optie voor mensen die druk zijn. Om zelf groentesap te maken zal je verschillende groentesoorten in huis moeten halen, schoonmaken en in partjes moeten snijden. De slowjuicer is zoals de naam al zegt langzaam. Het duurt daardoor lang voordat je alle partjes één voor één in de machine hebt ingevoerd. Vervolgens is het schoonmaken van een slowjuicer arbeidsintensief. De vezels zijn tussen alle kiertjes gekomen en moeten goed verwijderd worden omdat ze anders gaan beschimmelen.

Oplossing is het kopen van groentesap. Leveranciers zoals HappyJuicy leveren groentesap ingevroren bij je thuis. Je kunt de sapjes dan 6 maanden in de vriezer bewaren. Het voordeel is dat je kunt afwisselen met allerlei verschillende flesjes die ieder hun eigen unieke samenstelling hebben. Zo krijg je alle verschillende voedingsstoffen binnen.

Tip 2: maak een groene smoothies

Alternatief voor groentesap is het drinken van groene smoothies. Een nadeel van groene smoothies is dat deze minder geschikt zijn voor mensen met spijsverteringsproblemen. Bij groene smoothies blijven vezels in het drankje achter die minder goed verteerd kunnen worden omdat je de groente niet hebt gekauwd. De spijsvertering begint normaal gesproken bij het kauwen; enzymen in het speeksel zetten de vertering in gang.

Een voordeel van een groene smoothie is dat deze vrij snel en zelf te maken is. Alles wat je nodig hebt is een blender. Hierin doe je wat groene bladgroente, fruit en water. Een minuut op de hoogste stand moet voldoende zijn om dit om te toveren in een heerlijke smoothie. Het schoonmaken van een blender gaat ook makkelijker als het schoonmaken van een slowjuicer.

Tip 3: eet vaker een salade

Veel mensen eten brood als lunch. Dit kan je prima vervangen door een gezonde maaltijdsalade. Het is dan wel zaak om er voldoende eiwitbronnen aan toe te voegen zodat je niet naar een uurtje alweer trek hebt. Eiwitten verteren langzaam en geven je daardoor een langdurig vol gevoel. Eiwitbronnen die je aan een salade kunt toevoegen zijn noten, kaas, kipfilet, spekjes en stukjes gekookt ei.
Geef je salade iets zoets mee door er fruit of gedroogd fruit aan toe te voegen. Kies voor een dressing waaraan geen suiker is toegevoegd om de salade zo gezond mogelijk te houden.

Tip 4: eet groente soep

In plaats van een salade kan je ook een soep eten die van groente is gemaakt. Zo kan je tomatensoep, courgettesoep en pompoensoep nemen. Zeker in de wintermaanden kan dit lekker zijn en je energie geven. Aan kant-en-klare soep is vaak suiker toegevoegd, let hierop als je soep koopt. Ben je opzoek naar een kant-en-klare soep waaraan geen suiker is toegevoegd dan kijk je het beste bij de biologische soepen. Hieraan is meestal geen of weinig suiker aan toegevoegd.

Tip 5: eet rauwkost als tussendoortje

Rauwkost zoals komkommer, bleekselderij, tomaat en paprika bevatten maar weinig calorieën. Desondanks kunnen deze prima dienen als tussendoortje. Dankzij de voedingsvezels vullen ze de maag goed

Tip 6: eet een boerenomelet

Het kan lastig zijn om groente bij het ontbijt te eten. Een boerenomelet kan uitkomst bieden. Een boerenomelet maak je door ei te bakken met wat fijn gesneden groenten. Je zou hiervoor soepgroente kunnen gebruiken. Een boerenomelet als ontbijt heeft het voordeel dat je dag start met eiwitten. Eiwitten zorgen voor een goed gevoel van verzadiging. Uit onderzoek is gebleken dat mensen die eiwitten bij het ontbijt eten gedurende de dag minder calorieën eten.

 


Reageer ook