fb
Damespraatjes Damespraatjes

Tips voor het gezond houden van je brein

Het brein is ons meest belangrijke en complexe orgaan. Het regelt alle processen in ons lichaam en zonder brein kun je niet leven. Goed voor zorgen en erg zuinig op zijn dus! Maar hoe doe je dat eigenlijk? In dit artikel delen we tips die je kunnen helpen je brein gezond te houden. Benieuwd hoe? Lees dan zeker met ons mee: tips voor het gezond houden van je brein.

Gezonde voeding

Je hebt niet overal invloed op, maar over wat je ín je lichaam stopt wel. Eet veel groenten, noten, vette vis en gezonde vetten. Lukt het je niet om voldoende gezonde omega-3 vetzuren uit voeding binnen te krijgen? Overweeg dan om een visolie supplement te gebruiken.

Alcohol

Hoewel alcohol sociaal is geaccepteerd in Nederland, is het wel goed om je te realiseren dat het erg ongezond is. Alcohol heeft een negatieve invloed op het brein, maar ook op de lever, de alvleesklier, het immuunsysteem, het hart- en vaatstelsel en het centraal zenuwstelstel. Ook verhoogt het de kans op bepaalde soorten kanker en kan het een negatieve invloed op de psychische gezondheid hebben. Beperk je alcoholinname als vrouw daarom tot maximaal één glas per dag. Mannen wordt geadviseerd maximaal twee glazen alcohol per dag te drinken. Nog gezonder is natuurlijk om helemaal geen alcohol te drinken.

Lichaamsbeweging

Bewegen is gezond! Voor je lijf, maar zeker ook je brein. Wetenschappelijk onderzoek suggereert dat voldoende lichaamsbeweging cognitieve functies kan verbeteren. Ook zou het de kans op neurodegeneratieve aandoeningen, zoals alzheimer, kunnen verkleinen.

Mentale stimulatie

Blijf je brein dagelijks uitdagen! Dit hoeft heus niet in grote dingen te zitten, maar kleine veranderingen kunnen al goed zijn voor je cognitieve vermogen. Fiets bijvoorbeeld elke dag een andere route naar je werk, neem pianolessen of leg elke dag een paar stukjes bij een hele moeilijke puzzel. Nog leuk ook!

Sociale interactie

Ken jij de zogenaamde ‘blue zones‘? Dit zijn vijf plekken, waar mensen gemiddeld veel ouder worden dan op de rest van de wereld. Ze kenmerken zich door negen kenmerken. Zo eten ze vooral plantaardig voedsel, bewegen ze dagelijks en hebben ze iets om ’s ochtends hun bed voor uit te komen. Ook zien we dat mensen in de blue zones een groot sociaal netwerk hebben en dagelijks in contact zijn met vrienden en familie. Sociale interactie helpt je lijf en brein gezond te houden.

Stressmanagement

Er is niks mis met zo nu en dag wat spanning. Langdurige stress is daarentegen wél onwijs ongezond. Wanneer je langere tijd stress ervaart, treden er allerlei overlevingsmechanismen in werking. Zo stijgen de hartslag en bloeddruk en heb je verhoogde cortisolniveaus. Probeer te ontdekken waar (chronische) stress vandaan komt en ga hiermee aan de slag.

Naar de huisarts

Je brein maakt deel uit van een groter geheel. Een algemene gezonde levensstijl is dus goed voor je brein, maar ook voor de rest van je lichaam. Het is goed om te benoemen dat wij geen arts zijn en geen inzicht hebben in jouw persoonlijke situatie. Maak jij je zorgen over de gezondheid van je brein? Of weet je niet goed hoe je bovenstaande tips in de praktijk kunt brengen? Maak dan een afspraak met je huisarts.

Praat je met ons mee?

Hoe vaak denk jij na over de gezondheid van je brein? Wat doe jij aan het gezond houden van je brein? En ik hoeverre probeer je deze in positieve zin te beïnvloeden? We zijn heel erg benieuwd. Praat met ons mee in de reacties onder dit artikel. Dat vinden we altijd heel erg gezellig!

Foto door Maryia Plashchynskaya

Meer te weten komen over de iconen in onze bovenste afbeelding? We vertellen je er graag alles over!

Reageer ook