The Miracle Morning: vroeg opstaan voor een gelukkiger leven

Onze Ka zweert erbij: voor dag en dauw opstaan en de ochtend productief beginnen. Hoewel dit in haar omgeving regelmatig voor verbazing zorgt, zijn er ook genoeg mensen die enthousiast zijn over zo’n uitgebreide vroege ochtend-routine. Aanhangers van The Miracle Morning-methode bijvoorbeeld. Pas je deze methode toe, dan sta je eerder dan gebruikelijk op en besteed je de ‘extra’ tijd die je hebt aan een aantal vaststaande activiteiten; rituelen die stuk voor stuk bij zouden dragen aan een succesvoller en gelukkiger leven.

De man achter The Miracle Morning

Het concept The Miracle Morning komt van de Amerikaan Hal Elrod. Toen hij 20 was, werd Hal aangereden door een dronken automobilist. Hij had 11 botten gebroken en was er zo slecht aan toe dat zijn hart zelfs 6 minuten stopte met kloppen. Dokters vertelden hem dat hij permanente hersenschade had opgelopen en nooit meer zou kunnen lopen. Toch leerde hij opnieuw zijn benen te gebruiken. Sterker nog: hij kreeg het voor elkaar een ultra-marathon te voltooien en werd een succesvol zakenman, internationaal spreker, succescoach, hiphop-artiest en vader. Ook schreef hij meerdere boeken, waaronder The Miracle Morning: The Not-So-Obvious Secret Guaranteed to Transform Your Life (Before 8AM). Dit boek is inmiddels vertaald in 27 talen en meer dan 500.000 mensen in ruim 70 landen passen The Miracle Morning-methode dagelijks toe.

Wat houdt The Miracle Morning in?

Hal Elrod betoogt dat je je leven radicaal kunt veranderen door de juiste ochtendroutine te volgen. De ideale ochtendroutine bevat volgens hem zes vaste activiteiten, die hij ook wel ‘Life S.A.V.E.R.S.’ noemt. De afkorting staat voor Silence, Affirmations, Visualisation, Exercise, Reading en Scribing. In de praktijk houdt dit in dat je de tijd neemt voor stilte (waarbij je kunt mediteren, bewust met je ademhaling bezig kunt zijn, maar bijvoorbeeld ook kunt bidden), affirmaties (waarbij je motiverende zinnetjes tegen jezelf uitspreekt, als een mantra), visualisatie (waarbij je in gedachten een beeld schetst van je doelen), beweging (waarbij je een uitgebreide wandeling kunt maken, maar net zo goed een paar yoga-oefeningen kunt doen), lezen (waarbij je bijvoorbeeld elke dag een paar pagina’s uit een motiverend zelfhulpboek leest) en schrijven (waarbij je o.a. je gedachten kunt beschrijven, je doelen op een rij kunt zetten of op kunt schrijven waar je dankbaar voor bent). Hoeveel tijd je aan deze onderdelen besteedt, bepaal je zelf. Hal Elrod raadt aan om de wekker een uur eerder te zetten dan normaal, maar zegt ook dat je al een verschil kunt maken door voor elk van deze activiteiten één minuut vrij te maken. Het effect van zo’n ochtendroutine? Je begint de dag positief en vol energie, en legt zo de basis voor een succesvoller, gezonder en gelukkiger leven.

Hoe te beginnen?

Ben je nieuwsgierig geworden naar The Miracle Morning en zou je de methode graag eens uit willen proberen? Voor de hand ligt om het volledige boek te lezen, dat ook verkrijgbaar is in het Nederlands en onder meer te koop is op bruna.nl. Beginners kunnen er echter ook voor kiezen om via de officiële Miracle Morning-website de ‘Fast Start Kit’ te downloaden. Deze bevat al het materiaal dat je nodig hebt voor de 30-daagse Miracle Morning Challenge. Tip: maak de uitdaging leuker door jezelf te belonen wanneer je de routine een paar weken hebt volgehouden. Koop een hippe wekker (bijvoorbeeld in de vtwonen-webshop) om het wakker worden nét iets gemakkelijker te maken. Of schaf een mooi horloge aan (zoals één van deze exemplaren van Omega), dat je helpt de tijd bij te houden wanneer je je ochtendschema afwerkt. Ook een mooi notitieboek, zoals dit duurzame boekje van On The Rocks, is een cadeautje waar je meteen iets aan hebt tijdens je nieuwe ochtendritueel. Al is de grootste beloning natuurlijk het gelukkige en energieke gevoel dat het uitvoeren van de dagelijkse routine van The Miracle Morning je kan geven.


Reageer ook