fb

Sabine over het nut van chillen – deel 2

Een tijdje geleden schreef Sabine een blog over het nut van chillen bij jongeren. Wij als “ouderen” zouden hier wat van kunnen leren. Want hoe vaak nemen wij nog de tijd om gewoon even helemaal niets te doen? Hieronder volgt deel 2 van de blog van Sabine over chillen.

Chillen kan ook irritante vormen aannemen. Zoals een groepje jongeren dat, soms alleen al door ergens op een pleintje bij elkaar ergens te staan, angst oproept bij voorbijgangers.

Chill betekent ook beangstigen, angst aanjagen!!!

Zelf ervaar ik ook angst als ik langs zo’n groepje moet met petjes en sigaretjes. Dat voel ik ergens in mijn buik en mijn eerste neiging is me terug trekken, doen alsof ik ze niet zie. Dat roept vaak juist een reactie op.

Na enig oefenen lukt het me nu om mijn eerste neiging niet te volgen en juist oog contact te maken. Dan zie je veel beter wie ze eigenlijk zijn, negen van de tien keer gewoon stuk voor stuk aardige kinderen die gewoon puber zijn met in hun programma dat ze grenzen verkennen en oefenen met invloed uitoefenen. En natuurlijk gaan ze dan door de groepsdruk soms net een stap te ver. Het zou fijn zijn als er dan stevige volwassenen in de buurt zijn die hen op een positieve manier duidelijk maken wat de grenzen zijn en daar passende consequenties aan verbinden. Veel te vaak wordt er naar mijn mening te hard ingegrepen en wordt hun gedrag gecriminaliseerd, iets waar niemand beter van wordt.

De manier waarop de kinderen benaderd en gecorrigeerd worden zet de toon en wij volwassenen kunnen die toon zelf kiezen. Tenminste als het ons lukt om de ongemakkelijke gevoelens bij onszelf te herkennen, ze te ‘parkeren’ voor latere nazorg, en misschien wel tot grote verrassing van de kinderen juist contact met ze te leggen.

Zo zag ik een tijdje geleden een stel jongens op de hei die bezig waren om de langharige schotse Hooglanders met harde geluiden de stuipen op het lijf te jagen. Ik voelde dat ik hier iets mee wilde doen, maar wat. Er gewoon iets van zeggen leek me niks, weer zo’n volwassene die ze belerend toespreekt. Gelukkig had ik even tijd om na te denken, ze kwamen langzaam mijn kant op fietsen. Toen ze vlakbij waren, gaf ik (in hun ogen een rustige mevrouw) een keiharde schreeuw, waardoor er eentje bijna van z’n fiets viel. Geweldig was het, eerst keken ze verbluft en toen kwamen er grote grijnzen tevoorschijn. Ervaringsgericht leren en punt gemaakt!

Samen chillen is zelf bepalen, oefenen met invloed uitoefenen binnen eigen niet door volwassenen gereguleerde systemen. Misschien is er thuis, op school en bij de sportclub waar volwassenen de spelregels bepalen wel te weinig ruimte om hiermee te oefenen.

Wat zou er gebeuren als we ze uitnodigen om in het dagelijks leven meer invloed te hebben? Als we vaker luisteren naar hun ideeën, die niet meteen afserveren maar doorvragen hoe ze het precies bedoelen en er vaker in mee gaan. Wie weet worden we verrast door hun creativiteit. Dingen kunnen echt op veel meer manieren dan wij denken!

Er is onderzocht dat jonge kinderen oneindig veel meer toepassingen kunnen vinden voor een paperclip dan kinderen die al een aantal jaar op school zitten. Blijkbaar beperken we met al onze goede bedoelingen hun creativiteit.

Er zijn ook experimenten waarin leerlingen lesgaven aan leraren over hoe er het best lesgegeven kan worden. De kwaliteit van lessen van de leraren die lessen van leerlingen hadden gevolgd is enorm verbeterd!

En thuis, waarom niet familie overleg met openheid voor de meest wilde ideeën om problemen aan te pakken. Pas ze toe, bespreek na hoe het werkt en stel bij.

Super interessant en leerzaam!

Dan staan we open voor ze, leren we met en van ze, leren we ze beter kennen en zijn ze niet meer zo ‘ eng’ als ze in een groepje op straat hangen………

Deze blogpost van Sabine over chillen bestaat uit 2 delen. Het eerste deel kon je eerder op Damespraatjes lezen.

sabine-balsma

Sabine Balsma

Sabine Balsma is integratief kindertherapeute en begeleid kinderen en  jongeren van 0 tot en met 20 jaar en hun ouders. Haar praktijk is gevestigd in Hilversum.

www.vanzelf-kindertherapie.nl

 

 

 

 

Reageer ook