Omgaan met een dochter die een killerbody nastreeft

Social media staat er vol mee: jonge meiden die trots hun blokjesbuik laten zien. Hun armen aanspannen zodat de spierballen zichtbaar worden. Fitgirls. Ze lijken steeds jonger te worden. Ze sporten zich een slag in de rondte, leven op een appel en een blaadje sla. Is dat zo? En wat doe je als moeder als je een dochter hebt die fitgirl zijn als het hoogst haalbare ziet?

Vriendin Suus heeft een dochter. Tess is zestien jaar en gaf tot twee jaar terug nauwelijks iets om bewegen. Dat veranderde toen ze van school veranderde. Ze kreeg vriendinnen die vier keer in de week ’s ochtends voordat ze naar school gingen een half uur hardliepen. Hun broodtrommel was niet langer gevuld met bammetjes met kaas en hagelslag, maar zat propvol met salade. Komkommer. Tomaat. Wortel. De dames bakten van havermout en geprakte banaan tussendoortjes. Voor varkensvlees haalden ze hun neus op.  Eigenlijk voor al het vlees. Nou vooruit, kip (het liefst gebakken in zo min mogelijk vet) en vis kon nog net. Maar een must was het zeker niet.

Hardlopen

Eerst had Suus niet in de gaten dat haar dochter amper brood at. Dat haar dochter regelmatig haar hardloopschoenen aantrok, juichte ze aanvankelijk toe. “Ik sport zelf best fanatiek, maar kon Suus met geen mogelijkheid in beweging krijgen. Dus ik was blij toen ze ging hardlopen.”

Eetstoornis

Tess sloeg door. Ze was alleen nog maar bezig met gezond eten en sporten. “Maar niet op een gezonde manier. Het was extreem. Even was ik bang dat ze een eetstoornis ontwikkelde, maar dat was het niet. Ze at wel, maar wat ze at was super gezond.” Niet erg toch? “Dat zou je denken, maar ze at te weinig voor wat ze nodig had. Ze was volop in de groei en sportte minimaal een uur tot twee uur per dag.”

Wat doe je als je ziet dat je dochter excessief bezighoudt met eten en bewegen? Continu foto’s op social media post en teleurgesteld is als ze amper likes krijgt?

  1. Geef zelf het goede voorbeeld. Laat zien dat sporten belangrijk is. Dat het een prima uitlaatklep is en dat het geen obsessie hoeft te zijn.
  1. Met gezond eten is niets mis. Leg uit dat het voor meiden in de puberteit belangrijk is de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen. Benadruk dat er niets mis is met minder snoepen of suiker te consumeren.
  1. Zoek een sport uit die je samen met je dochter kunt doen. Houden jullie van zwemmen? Trek dan een keer in de week baantjes met z’n tweeën. Drink daarna een lekkere cappuccino en klets gezellig bij. Op die manier is het een ontspannen bezigheid.
  1. Klaag zelf niet over je vetrolletjes, dikke kont, volle borsten of stevige benen. Kan je bij je vriendinnen prima doen maar niet handig om tegen je dochter te zeggen. Jij hebt tenslotte een voorbeeldfunctie.
  1. Geef geen commentaar op het gewicht van je dochter. Zeg niet: kind, je weegt veel te weinig, je moet meer eten. Het werkt alleen maar averechts. Help haar met het vinden van de juiste voeding die een voldaan gevoel geeft en lekker is.

Loopt het echt uit de hand en zie je dat je kind ze ziek wordt. Bespreek dan samen met haar om een keer bij de huisarts of een diëtiste langs te gaan.

Heb jij een dochter die een blokjesbuik nastreeft en daar alles voor doet en laat wat nodig is? Hoe ga je daarmee om? Wij zijn benieuwd! Praat met ons mee in de comments onder dit artikel.


Reageer ook