Noah, de zevenjarige zoon van Marieke en haar man Scott, zit in groep 3 van de basisschool. “We hadden laatst het eindgesprek met de meester van Noah. Dat vonden we allebei best spannend, want Noah had behoorlijk veel moeite toen hij begon op school. Onze zorgen bleken gegrond, want het gesprek bleek niet alleen met de meester, maar ook met de intern begeleider van school. En haar verhaal was niet mals…”
Naar groep 3
Op school zijn er al langer zorgen over Noah. “Hij heeft ruim 2,5 jaar gekleuterd en het was na groep twee dan ook echt tijd om naar groep drie te gaan. Er werd door de kleuterjuf wel tegen ons gezegd dat Noah het niet makkelijk zou krijgen in groep drie. Noah kende niet zo veel letters en hakken en plakken lukte hem nog niet. Met andere kinderen praten en spelen vond hij ook moeilijk. Niet leuk om te horen, maar hij moest door. ‘Ze gaan er alles aan doen om hem snel op niveau te krijgen’, vertelde ze.”
Fijn voelen op school
In groep drie komt Noah in de klas bij meester Dirk. “Dirk werkt al vijftien jaar bij deze school en is een super goede meester. We hadden er dan ook vertrouwen in dat het beter zou gaan. Na de eerste dag in groep 3 kwam Noah enthousiast thuis en vertelde honderduit over de leuke meester, de gezellige klas en de uitdagende werkjes. Scott en ik waren blij en opgelucht; we willen gewoon dat hij zich fijn voelt op school.”
Goed meekomen
Noah blijft thuiskomen met enthousiaste verhalen. “Hij was duidelijk een stuk socialer en had ineens vriendjes waar hij zelfs bij ging spelen. Bij ons thuis spelen deed hij minder; hij zei dat hij het leuk vond om op de kamers van andere kinderen te kijken. Scott en ik maakten ons minder druk. Zeker ook toen meester Dirk halverwege het jaar vertelde dat Noah op zijn eigen manier goed meekomt in de klas.”
Spannend
Hoewel Noah in groep drie meer met andere kinderen speelde en beter meekwam, vonden Scott en Marieke het gesprek toch spannend. “We hadden nog niet officieel te horen gekregen dat Noah door mocht naar groep 4 en dus waren we heel benieuwd. Maar omdat het beter ging, gingen we er vanuit dat Noah gewoon over zou gaan. Bovendien blijven kinderen zelden zitten, had mijn zus verteld. Dat nam wat zorgen weg.”
Grote zorgen
Maar toen Scott en Marieke het klaslokaal inlopen en meester Dirk én de intern begeleider zagen zitten, wisten ze dat het misschien toch minder rooskleurig was dan gedacht. “Ze vielen meteen met de deur in huis: ze hebben grote zorgen over Noah. Wat betreft de werkjes komt hij steeds beter mee. Zeker als meester Dirk hem vooraan in de klas zet en hem extra aandacht geeft. Maar waar wel grote zorgen over zijn, is de sociale ontwikkeling van Noah.”
Verzint verhalen
De intern begeleider legt uit dat Noah constant verhalen verzint en deze vertelt in de klas; tegen klasgenootjes en de leerkrachten. “Zo heeft hij verteld dat zijn oma ernstig ziek is, dat Scott en ik in scheiding liggen, dat hij samen met zijn oom in de zomer op wereldreis gaat en dat hij al op vierjarige leeftijd zijn C-diploma heeft gehaald. Verder zou ons konijn ontsnapt zijn en kregen we in plaats daarvan een hond. Knap, want we hebben helemaal nooit een konijn gehad. Ik schrok enorm toen ik deze verhalen hoorde…”
Dagelijks liegen
Het heeft lang geduurd voordat ze er op school achterkwamen dat een groot deel van de verhalen die Noah vertelt niet waar zijn. “Het zijn redelijk ‘normale’ dingen die hij vertelt”, zei de intern begeleider. “Daarom zocht niemand er iets achter. Pas toen hij vertelde dat jullie in scheiding lagen en wij dit niet van jullie te horen kregen, zijn we verder gaan vragen. Noah blijkt dagelijks dingen te verzinnen en vertelt dit tegen de leerkrachten en zijn klasgenootjes. Inmiddels weten de kinderen en de meester niet meer wanneer hij de waarheid spreekt en wanneer hij liegt. En daar maken we ons zorgen over.”
Gaat niet vanzelf
Marieke en Scott kunnen hun oren niet geloven. “We snapten er niets van. De intern begeleider geeft aan dat ze op school het gevoel hebben dat het niet goed gaat met Noah en dat ze willen voorstellen dat Noah vanaf volgend jaar extra begeleiding krijgt. Ook vroegen ze of wij hier thuis ook met hem over willen spreken. De school heeft het vermoeden dat Noah liegt om aansluiting te vinden bij de andere kinderen in de klas. Ze hopen dat als hij meer zelfvertrouwen krijgt, het liegen minder zal worden. ‘Maar dat gaat niet vanzelf’, legde de intern begeleider uit.”
Wie herkent dit?
Volgend jaar mag Noah door naar groep 4, maar zorgeloos zijn Marieke en Scott niet. “Het is vreselijk om dit te horen te krijgen. We vinden het fijn dat de school hem volgend jaar extra aandacht geeft en willen zelf ook met hem aan de slag. Ik ben best benieuwd of er andere mensen zijn die een vergelijkbare ervaring hebben gehad. Hoe zijn zie hiermee omgegaan?”
Bovenste afbeelding: Unsplash+
Joris -
Bij wie is de school, nadat ze twijfels kregen, precies verder gaan vragen?