Noah, het zevenjarige zoontje van Janna, zit in groep drie van de basisschool. “Hij doet z’n best om vriendjes te maken, maar ligt niet helemaal lekker in de groep. Zeggen dat hij echt gepest wordt, kan niet, maar aansluiting vindt hij ook zeker niet. Als hij een speelafspraakje wil maken, zeggen kinderen altijd tegen hem dat ze niet kunnen. Duidelijk is dat ze het gewoon niet willen, maar het niet in zijn gezicht zeggen. Heel verdrietig… We weten niet zo goed wat we eraan moeten doen. Maar na het vieren van zijn verjaardag op school is het duidelijk dat er iets moet gebeuren.”
Alleen voetballen in de tuin
In de kleuterklas speelde Noah graag met vriendjes na school. “Maar sinds hij in groep drie zit, is dat anders. De jongens in zijn klas zijn anders dan hij. Noah houdt van dansen en zingen en zit op pianoles. Veel minder heeft hij met sport; iets wat de jongens in de klas juist heel erg leuk vinden. Op het plein wil hij dus niet voetballen en ook thuis na school kruipt hij liever achter de piano. De jongetjes die hier kwamen, begrepen er niks van en stonden alleen te voetballen in de tuin. Tja, dan is het niet echt een leuk speelafspraakje natuurlijk.”
Wil je meedoen?
Janna stelt voor dat Noah misschien wat vaker met de meisjes gaat spelen. “Ik was laatst overblijfouder en toen zag ik een groepje meiden dansjes instuderen. ‘Wil je niet met hen meedoen?’ vroeg ik hem. Hij haalde zijn schoudertjes op en zei dat hij van die meiden niet mee mocht doen. Ze waren een vast vriendinnenclubje en daar komt niemand tussen. Heel erg zielig!”
Uit beleefdheid meedoen
Op het schoolplein doet Noah zijn best om aansluiting te vinden en heeft laatst zelfs meegedaan met voetbal. “Dat vindt hij niet leuk en toch doet hij het. De jongens laten hem lekker meedoen en passen hem zelfs steeds de bal. Maar na school met hem spelen? Dat willen ze niet. Uit beleefdheid laten ze hem meespelen, maar echt vrienden met hem worden, willen ze niet.”
Kinderachtig en niet lekker
Janna vindt het heel zielig hoe Noah zo buiten de groep valt. “En wat het laatst ook niet beter maakte, is de verjaardag van Noah op school. Omdat ik weet dat de school de voorkeur geeft aan gezonde traktaties, maakten we leuke bootjes van meloen. Het zeil was van eetpapier en we prikten er vlaggetjes in. Noah was er heel erg trots op en pakte het prachtig in glitterfolie. Maar toen hij ze wilde uitdelen, wilde niemand zijn traktatie. Op de juf en een handjevol kinderen na. Ze vonden de bootjes kinderachtig en hielden niet van meloen en eetpapier.”
Chips of snoep
Als Noah ’s middags met een bijna volle schaal de school uit komt lopen, krijgt Janna een brok in haar keel. “Het is gewoon de zoveelste teleurstelling voor hem… We hadden zo ons best gedaan op de traktatie en dan is het heel zuur als kinderen zeggen dat ze het niet lekker vinden. Bij ons op school mogen ouders en kinderen zelf kiezen wat er getrakteerd wordt. De school geeft de voorkeur aan gezond, maar veel ouders geven gewoon zakjes chips of snoep mee. De kinderen vinden dat natuurlijk geweldig, maar erg creatief of voedzaam is het niet.”
Iets doen
Volgend jaar wil Noah ook zakjes chips trakteren. “Dat mag natuurlijk. Maar ik vind wel dat er iets moet gebeuren… Het afslaan van een traktatie is natuurlijk niet bewust pesten, maar het doet Noah wel heel veel pijn. Ik overweeg om toch met de juf te praten over de positie van Noah in de klas. Misschien is hij in de parallelklas meer op zijn plek? Of moeten er toch eens gesprekken gevoerd worden met de ouders van de andere kinderen in de klas? Ik weet in ieder geval dat dit zo niet langer kan. Mijn arme Noah…”
Bovenste afbeelding: Unsplash+
Sandra -
Wellicht toch overwegen eens op een andere school te kijken. Bijvoorbeeld de vrije school? Waarin juist creativiteit en aandacht voor werken op eigen tempo wordt aangeboden. En is gebaseerd op persoonsvorming. Met het woord ‘vrij’ wordt bedoeld dat een leerling zich in vrijheid op elk vlak van zijn persoonlijkheid moet kunnen ontwikkelen. Daarom zijn er naast de gewone leervakken ook standaard veel creatieve- en doevakken. Zoals toneel dans en handwerken.
Suc6! Maar ik zou zeker actie ondernemen omdat dit schadelijker is dan je denkt voor je zoon. En hij moet voorlopig nog tot groep 8 met deze groep door. 😒