Als ondernemer zijn al je klanten belangrijk voor je. Natuurlijk is het goed om nieuwe klanten binnen te halen, ze zorgen immers voor de groei van je bedrijf. Maar, het is net zo belangrijk om de binding met jullie bestaande hecht te houden. Zij kennen je, hebben al eerder met je samengewerkt en gaven al eens geld aan je uit. Een makkelijke doelgroep die te vaak wordt vergeten!
Hoe zorg je ervoor dat jouw klanten ook na hun aankoop nog aan je denken? Daar zijn een paar handige trucjes voor.
1. Neem klachten en problemen serieus
Heeft een klant een probleem of klacht? Neem het serieus en probeer er samen uit te komen. Ook als het niet jullie ‘schuld’ is. Op deze manier vorm je de klacht om naar een manier om jezelf van je beste kant te laten zien. En voor die beste kant? Daar komen mensen voor terug!
2. Zorg voor een continue zichtbaarheid
Het verkoop-proces is nooit klaar, ook niet wanneer je iets aan een klant verkocht hebt. Zorg ervoor dat jouw klant je ook na een aankoop blijft zien. Dit kan via (online) marketing, maar ook door merchandise die je aan de klant meegeeft. Denk aan een mooie herbruikbare waterfles, hoodie, tas of paraplu met jullie logo erop. Zorg ervoor dat het iets is waar je klant wat aan heeft en (bijna) dagelijks gebruikt. Drukzo heeft een groot assortiment aan dit soort gepersonaliseerd drukwerk!
3. Neem eens contact op om te zien hoe het gaat
Heb je jouw klant een groot product of project verkocht? Neem eens ‘zomaar’ contact op om te vragen hoe het gaat. Vergeet ook zeker een gezonde portie smalltalk niet. Vraag naar zijn/haar privé-leven en toon oprechte interesse in hoe het gaat. Direct iets verkopen is nu niet je doel. Je bouwt aan de fundering van een langere relatie, waar op termijn uiteraard wél meer verkopen of samenwerkingen tegenover zullen staan.
4. Kijk of je wat terug kunt doen
Is jouw klant zelf ook een ondernemer? Kijk dan of je iets terug kunt doen. Koop eens een product van hem of stel hem voor aan iemand die interessant voor zijn bedrijf kan zijn. Kom nooit alleen wat halen, maar ook zeker iets brengen. Dit komt altijd bij je terug.
5. Sta open voor onderhandelingen
Wees bereid om samen met jouw klant een mooie deal samen te stellen. Je hoeft jezelf natuurlijk niet volledig in de uitverkoop te gooien, maar weet dat een kleine korting kan zorgen voor een intensievere en meer rendabele samenwerking.
Hoe zorg jij ervoor dat jouw klanten bij je terug blijven komen? Ik ben heel benieuwd. Praat met ons mee in de comments onder dit artikel, vinden we gezellig!