Damespraatjes Damespraatjes

Hoe kom ik van mijn PMS af?

PMS is de afkorting voor Premenstrueel Syndroom, een vervelende aandoening waarbij vrouwen op een vast moment in hun cyclus last krijgen van lichamelijke en fysieke klachten. Veel gehoorde problemen zijn extreme stemmingswisselingen of heftige vermoeidheid. PMS komt vooral voor bij vrouwen tussen de 35 en 45 jaar, maar verdwijnt automatisch na de overgang. Heb je PMS en wil je hier graag vanaf? Lees dan snel dit artikel, waarin Thuisarts antwoord geeft!

Wat is de oorzaak van PMS?

“De precieze oorzaak van het premenstrueel syndroom is onbekend. Hormonen lijken een rol te spelen, omdat de klachten samenhangen met de menstruatiecyclus. Toch is de hoeveelheid hormonen in het bloed bij vrouwen met PMS niet afwijkend. Het lijkt erop dat de gevoeligheid voor hormoonveranderingen bij vrouwen met PMS is toegenomen.”

Wat kan ik zelf doen bij PMS?

  • Probeer over je klachten te praten, thuis en op het werk.
  • Vermijd extra belasting of stress wanneer je in een kwetsbare periode zit.
  • Leef gezond:
    • Blijf gezond eten. Gezond eten houdt je fit en zorgt ervoor dat je beter tegen stress kunt.
    • Bewegen helpt goed tegen stress. Het helpt om minder te piekeren en je minder somber te voelen.
    • Zorg voor een goede nachtrust. Kijk wat je kunt doen om beter te slapen bij Ik wil beter slapen.

Probeer momenten van ontspanning te vinden. Een aantal manieren die goed kunnen helpen:

  • luisteren naar muziek
  • een boek lezen of een andere hobby
  • een wandeling maken in de natuur
  • sporten
  • een bad of warme douche
  • laten masseren
  • de tijd nemen om rustig te eten

Hoe wordt PMS behandeld?

Bij PMS is het belangrijk dat je leert omgaan met je klachten. Dat helpt om de klachten te verminderen. Vrouwen met PMS vinden het vaak niet makkelijk om over hun klachten te praten, bijvoorbeeld omdat ze anderen niet tot last willen zijn. Toch kan het erg helpen om er thuis of op het werk over te praten. Je zult merken dat je zo meer begrip krijgt als de klachten tijdelijk erger zijn.

Vermijd extra belasting of stress wanneer je in uw kwetsbare periode zit. Dit gaat misschien ook makkelijker als je omgeving op de hoogte is van je klachten. Zo krijg je meer controle over je klachten.

Soms kunnen gesprekken met de praktijkondersteuner van de huisarts of een psycholoog helpen. Hij of zij kan met je bekijken hoe je het beste met je klachten kunt omgaan.

Cognitieve gedragstherapie (door een psycholoog) kan helpen de klachten bij PMS te verminderen. Met cognitieve therapie bekijk je wat er allemaal met je gebeurt door de klachten:

  • Wat doen de pijnklachten of moeheid met je?
  • Hoe houd je het vol?
  • Wat doen de klachten met je lichaam?
  • Is je gedrag, gevoel, manier van denken veranderd door je klachten?
  • Ga je anders om met de mensen om je heen sinds je bijvoorbeeld erge pijn heeft?
  • En wat doen al die veranderingen weer met de klachten?

De psycholoog leert je om op een andere manier naar je klachten te kijken. Hij of zij leert je om op zo’n manier met uw klachten om te gaan dat je er wat minder last van heeft. Je gedrag, gevoel en manier van denken kunnen daardoor veranderen. Deze veranderingen helpen meestal om de klachten te verminderen.

Wil je meer over PMS en de behandeling hiervan lezen? Dan verwijzen we je door naar het originele artikel van Thuisarts.


1 reactie

Jennefer -

Care for women….. die kunnen je nog beter begeleiden dan een huisarts…. ik heb er ontzettend baat bij gehad!!!

Reageer ook