Herfstdip doet je dieet de das om

Nog even en je gaat in het donker naar je werk of school en je komt in het donker weer thuis. Om vreselijk chagrijnig van te worden. De winter heeft wel iets gezelligs maar dat is het nog lang niet. De herfstdip ligt op de loer. Die kun je met afvallen beter kwijt zijn dan rijk want een herfstdip is geen kattenpis.

Van het vooruitzicht ‘pas over een half jaar kan ik weer zonder jas naar buiten’ word je niet blij. Het is november. Dus gaat de ijswinkel met winterslaap en ruimen de obers de terrassen eerder op. De klok heeft weer standje wintertijd dus wat is next? Moeheid en lusteloosheid.

Melatonine
De schuldige van een moe en lusteloos gevoel is een hogere productie van een stofje. Melatonine. Dat gebeurt vooral door minder zonlicht. Verandering van temperatuur, windkracht, luchtdruk en luchtvochtigheid hebben daar ook mee te maken. Begrijp het niet verkeerd, melatonine is geen vijand; het stofje gaat de strijd aan met de vrije radicalen in je lichaam. Dat gaat celbeschadiging en huidveroudering tegen. Melatonine zorgt voor een slaperig gevoel en dat draagt bij aan je herfstdip. Je moet alleen niet toegeven aan een lusteloos gevoel.

Nu we dat weten, hoe omzeilen we de herfstdip? Het zou zonde zijn wanneer je afvalpoging mislukt alleen door minder zonlicht. Emotie-eters die zich beter voelen door ongezond voedsel hebben het deze tijd het zwaarst.

Tips
– Schijnt de zon? Ga als de wiedeweerga naar buiten. Laat gewoon alles uit je handen vallen of neem het mee naar buiten. Die schaarse straal zon moet je natuurlijk benutten. Steek daar je collega’s, de juf van school, vrienden en vriendinnen en wie je maar lastig wilt vallen mee aan.

–    Ben je een ‘mooi weer-sporter?’ Spoel je mond gelijk met zeep als je die woorden nog één keer in de mond neemt. Ga JUIST sporten en bewegen. Koud, nat en vies worden Warm, nat en lekker. Sport zelf is al lekker, daarna voel je je als herboren.

–    Haal een frisse neus tijdens de lunchpauze. Blijf niet achter je bureau zitten of in de kantine. Daarna heb je tintelwangen en een kopje thee zonder suiker smaakt daar fantastisch bij.

–    Ga naar de sauna. Dat is dan wel binnen maar je wordt wel ontspannen en gelukkig van al dat genieten. Misschien krijg je ook wel een ego-boost wanneer je ziet dat iedereen mooie en lelijke kanten heeft.

–    Eet moodfood: noten, melk, eieren, aardappelen, vis, soja, klein stukje pure chocolade, één glas rode wijn, tonijn, avocado en alle soorten groenten en fruit.

–    Vermijd sufmakend en calorierijk voedsel: Sinterklaas- en kerstlekkernijen, koek, melk- en witte chocolade, chips, alcohol, roomijs.

Met dank aan Valtaf.nl


Reageer ook