Hardlopen zónder knieklachten te ontwikkelen? Zo doe je dat!

Hardlopen is een heerlijke sport, maar helaas hoor je vaak dat mensen last krijgen van hun knieën. Hoe voorkom je deze klachten en hoe kan een kniebeschermer hierbij helpen? Wij zochten het uit!

1. Goede schoenen

Gezond hardlopen begint met het dragen van goede schoenen, met voldoende demping en een juiste pasvorm. Een ‘verkeerde’ schoen kan ervoor zorgen dat je met de rest van je lichaam moet compenseren, waardoor je andere plekken -zoals je knieën- verkeerd kunt gaan belasten. In veel hardloopwinkels kunnen ze je adviseren over welke schoen bij jouw voeten en looptechniek past.

2. Warm it up and cool it down

Je lichaam is als een dieselmotor: het heeft de tijd nodig om op te starten. Help je lichaam hier een handje bij door voor elke training een warming-up te doen. Draai je armen, heupen en benen los en doe vast wat spring- en loopoefeningen op de plaats. Zo stijgt je hartslag, warmen de spieren op en bereid jij je lichaam voor op de training. Vergeet na de hartlooptraining ook niet om goed uit te wandelen en te rekken. Ook zo voorkom je spierpijn en blessures.

3. Wil niet te snel te veel

Als beginnende hardloper is het heel verleidelijk om meteen zo hard en zo ver mogelijk te willen lopen. Temper jezelf en houd je lange termijndoel voor ogen: nog heel lang blessurevrij sporten. Dit kan alleen als je de trainingsbelasting rustig opbouwt en niet direct te hard van stapel loopt. Wil je hulp bij het samenstellen van een trainingsschema? Dan kun je terecht bij een atletiekvereniging of een fysiotherapeut.

4. Eerste pijn? Grijp direct in

Heb je last van je knie? Grijp dan direct in! Wandel rustig verder en kijk of de pijn afneemt. Het is verstandig om je knie een paar dagen rust te geven. De kans is groot dat het dan vanzelf beter wordt. Ook kan je gebruikmaken van een kniebeschermer, bijvoorbeeld de PHYSIOstrap van Epitact. Werkt het ook echt en kan het geen kwaad? “De kniebeschermer geeft druk rondom de knie. Het brein registreert deze druk, waardoor je minder last van knieklachten kunt hebben”, zegt fysiotherapeut Bas Speekenbrink van Internationale Hogeschool voor Fysiotherapie THIM. “Het kan absoluut geen kwaad om een kniebeschermer te dragen.”

IMG_5014

De kniebeschermer van PHYSIOstrap heeft een gepatenteerde siliconen EPITHELIUMFLEX knieschijfring. In combinatie met ultra performant REFLEX compressieweefsel helpt hij bij de ondersteuning van de knie. De PHYSIOstrap weegt slechts 60 gram, glijdt niet af en veroorzaakt geen irritatie in de knieholte. Kortom: een prettig product voor tijdens het sporten. Hij is niet alleen geschikt voor tijdens het hardlopen, maar ook bij sporten als handbal, volleybal, basketbal, tennis en fietsen zou het je kunnen helpen. De PHYSIOstrap is zo licht en dun, dat je hem ook onder je broek kunt dragen.

IMG_5015
IMG_5016

Hij is verkrijgbaar in de maten S, M en L. Zo kies je de juiste maat:

0

5. De juiste ondergrond 

Wanneer je snel last van blessures krijgt, is het wellicht verstandiger om op een vlakke ondergrond te lopen. Door op goede geasfalteerde paden of op een loopband te lopen, hoeft jouw lichaam minimaal te compenseren voor gaten, kuilen en oneffenheden in de weg. Is je lichaam meer gewend aan de belasting en wil je graag door het bos, over grind of door het zand lopen? Dan kan je dat rustig gaan opbouwen.

Heb je ondanks deze tips nog last van je knie? Of twijfel je of er niet meer aan de hand is? Neem dan contact op met je fysiotherapeut of huisarts. 


Reageer ook