Damespraatjes Damespraatjes

Grip op je zorgkosten! Zo heb je zelf invloed op jouw gezondheid.

Op heel veel ziektes en kwaaltjes heb je geen invloed. Het is domme pech en je had er niks aan kunnen doen om het te voorkomen… En hoewel je dus niet op je gehele gezondheid invloed kunt uitoefenen, zijn er gelukkig ook dingen waarbij dat wel kan. Door een gezond en evenwichtig leven te leiden, kan je de kans op gezondheidsproblemen en hoge zorgkosten een flink stuk verkleinen.

Gezonde voeding

Een gezond lijf loopt het beste op gezonde voeding. Structureel ongezond eten kan tot een scala aan problemen leiden, zoals overgewicht, darmproblemen, huidproblemen, nierproblemen en alle gevolgen van dien. Beperk je zoutinname, let op de calorieën, kies zo veel mogelijk voor onbewerkt voedsel, ga voor volkorenproducten en eet veel groente en fruit. Beperkt het gebruik van gefrituurd eten en eten rijk aan verzadigd vet, zout en suiker. Natuurlijk kan je óók soms de ongezondere opties kiezen, maar probeer altijd de 80/20 regel aan te houden. 80 procent gezond, 20 procent minder gezond. Dit kan je heel wat fysieke klachten helpen voorkomen!

Beweging

Voldoende bewegen is belangrijk voor meer dan alleen het getal op de weegschaal. Ja, met bewegen verbrand je calorieën, maar het doet nog zo veel meer! Elke dag bewegen (waarvan drie keer per week een uur intentief sporten) is goed voor je hart- en vaatstelsel, je botten, spieren, pezen en aanhechtingen. Daarnaast is het ook goed voor je brein en je algehele gevoel van welbevinden. Ben je het niet gewend om te sporten? Zoek dan professionele begeleiding, zoals een trainer of een vriend(in) die het bewegen al wel te pakken heeft. Ben je blessuregevoelig? Dan kan een zorgverzekering met fysio aan te raden zijn. Zo worden jouw sessies bij de fysiotherapeut gedekt wanneer je een blessure oploopt.

Ontspanning

Net zo belangrijk als sporten, is ontspanning. Langdurige stress en spanning zetten heel wat ongezonde processen in het lichaam in werking. Je maakt het stresshormoon cortisol aan, wat op de lange termijn voor heel wat vervelende effecten kan zorgen. Cortisol is een bloeddrukregelaar. Een beetje cortisol is niet schadelijk, maar een overschot wel. Zo kan een teveel aan cortisol zorgen voor duizeligheid, flauwvallen en hartproblemen. Het is dus belangrijk om voldoende te ontspannen, chronische stress aan te pakken en voldoende te slapen. Een tekort aan slaap en een overschot aan cortisol zijn op de lange termijn zeer schadelijk voor je gezondheid. Iedereen vindt ontspanning in andere dingen, ga dus op zoek naar een manier die voor jou prettig is. Denk eens aan yoga, een lang stuk fietsen of het lezen van een mooi boek.

Zwangerschap

Een zwangerschap is duur. Heel duur! Gelukkig is in Nederland de verloskundige zorg zo goed als volledig opgenomen in het basispakket. Wil je extra klasjes of cursussen volgen? Sommige zorgverzekeraars hebben hier speciale vergoedingen voor. Check bij het kraampakket aanvragen zeker even of jouw verzekeraar dit vergoedt of dat ze misschien een korting aanbieden. Zo houd jij weer meer geld over voor babykleertjes en die mooie kinderwagen.

Mondzorg

Als vrouw van een tandarts hoor ik regelmatig hoe slecht het is gesteld met de mondzorg van veel mensen. Al jaren zit tandheelkundige zorg niet meer in de basisverzekering en moet je het dus zelf aanvullend verzekeren. Poets twee keer per dag je tanden, stoker dagelijks en bezoek twee keer per jaar de tandarts en de preventie assistent/mondhygiënist. Zo voorkom je grote problemen met je gebit. Ook is het zeker aan te raden om een aanvullende tandarts verzekering af te sluiten. Zo weet je zeker dat je meteen hulp kunt krijgen wanneer nodig!

Roken, alcohol en drugs

Roken, drugs en alcohol: allemaal genotsmiddelen die het leven tijdelijk leuker maken, maar op de lange termijn slecht zijn voor je gezondheid. Natuurlijk kan je best met mate genieten van drank en zelfs drugs en een sigaretje. Het probleem is echter: de middelen zijn (vaak) verslavend en ‘genieten met mate’ is hierdoor moeilijk. Heb je hulp nodig bij je drank-, drugs- of tabak gebruik? Neem dan contact op met de huisarts. Hij/zij kan je verwijzen naar de juiste instanties.

Op tijd aan de bel trekken

Loop je fysiek of psychisch ergens tegenaan? Trek dan op tijd aan de bel! 80 procent van de dingen gaat vanzelf over, maar als je na twee weken nog steeds last hebt van een kwaal of gevoel, wanneer het je dagelijks functioneren beïnvloedt of wanneer je de boel gewoon niet vertrouwt: ga naar de huisarts! Vaak kan tijdig ingrijpen de kans op ergere klachten of een ernstiger ziekteverloop voorkomen. Ook heb je soms te maken met (lange) wachtlijsten, waardoor je minder snel wordt geholpen dan eigenlijk nodig. Sommige verzekeraars bieden wachtlijstbemiddeling aan. Zeker de moeite waard om hier naar te kijken, indien je toch op zo’n lijst dreigt te komen.

Het klinkt allemaal zo makkelijk: gezond eten, lekker bewegen, voldoende ontspannen en het matigen van alcohol, drugs en tabak. Maar het is gewoon verdomde lastig! Een gezond leven gaat met vallen en opstaan, maar gelukkig kan je er elke dag een klein beetje beter van worden. 


Reageer ook