Goed nieuws! De Consumentenbond opent meldpunt ‘Te snel kapot’

Hoe irritant is het als je iets hebt gekocht en het is binnen “no-time” kapot. Natuurlijk heb je in veel gevallen garantie, maar zie de bon maar weer te vinden … En vaak ben je je apparaat, bijvoorbeeld je telefoon, vervolgens heel lang kwijt omdat ‘ie dan gerepareerd moet worden. Als je geluk hebt zijn de te vervangen onderdelen op voorraad, maar niet altijd…

Te snel kapot

Voor die spullen die heel snel kapot gaan heeft de Consumentenbond nu een nieuw meldpunt opgericht. Het meldpunt ‘Te snel kapot’ moet inzicht geven in welke producten, merken en typen te snel kapot gaan of niet te repareren zijn. Vervolgens wil de Consumentenbond het gesprek aangaan met fabrikanten en een langere levensduur en betere repareerbaarheid van apparaten bepleiten. Dat lijkt ons een hele goede zaak!

Toch een nieuw product kopen

Bart Combée, directeur Consumentenbond, licht toe: ’Consumenten klagen veel over spullen die binnen een paar jaar kapot gaan. Reparatie duurt vaak weken of soms wel maanden en kan behoorlijk duur zijn. Als een apparaat al te repareren is, want het komt veel te vaak voor dat apparaten niet te openen zijn of reserveonderdelen niet leverbaar zijn. Dit soort belemmeringen zorgen er al snel voor dat consumenten dan maar een nieuw product kopen. Dat is niet duurzaam en zonde van het geld.’

Wat vinden jullie van zo’n meldpunt?

Wij vinden het het een super goed idee? Op deze manier kan de Consumentenbond wat meer druk zetten op de makers van de producten. Of het zal helpen weten wij niet? Wat denken jullie? En zou je zelf iets aanmelden op ‘Te snel kapot’? Laat het ons weten bij de comments onder dit artikel. Vinden we leuk :-).

 


Reageer ook