Gezonde voeding na je zwangerschap: zo voel jij je snel weer de oude!

Toastjes met rauwmelkse kazen, liters van mijn favoriete volvette Chardonnay en een flinke dessertschaal vol met échte Italiaanse Tiramisu: tijdens mijn zwangerschappen droomde ik er bijna elke nacht wel over. Nu mijn bevalling zo’n drie maanden achter de rug is en ik geen borstvoeding geef, mag ik in principe elke food-droom van de afgelopen maanden laten uitkomen. Toch laat ik mij niet helemaal gaan, want na de bevalling is het minstens net zo belangrijk om op je voeding te letten als tijdens de zwangerschap. 

Er zijn genoeg redenen waarom je ook na je zwangerschap gezond zou moeten eten en drinken. Gebroken nachten, altijd voor je kindje moeten klaarstaan, de borstvoeding en natuurlijk je eigen lichaam dat zeker negen maanden nodig heeft om weer (een beetje) de oude te worden. Niet niks! Gezonde voeding maakt misschien niet alles in één zoals het was, maar het is zeker essentieel om op den duur weer de oude te worden. Wat heb je nou nodig in de maanden na een bevalling?

1. Voldoende vezels

Tijdens de zwangerschap waren vezels al heel belangrijk, maar ook na de bevalling is dit helemaal het geval. Voldoende vezels geven je een verzadigd gevoel, zijn goed voor de gezondheid van je darmen en houden de ontlasting soepel. Vezels vind je in volkorenproducten, peulvruchten, groenten, fruit en noten. Het grootste deel van de Nederlanders krijgt structureel te weinig vezels binnen. Jij gaat er voor jezelf voor zorgen dat jij hier niet bij hoort, toch?

pexels-photo-1537169

2. Goede vetten

Goede vetten spelen, net als tijdens de zwangerschap, ook na de bevalling een grote rol in een gezond voedingspatroon. Maar vet maakt toch vet? Absoluut niet! Goede, onverzadigde vetten, zijn essentieel voor onze gezondheid en al helemaal tijdens en na de zwangerschap. Onverzadigde vetten vind je in margarine voor op de boterham en vloeibare bak- en braadproducten. Op mijn boterham smeer ik altijd een laagje plantaardige Becel Original en bakken doe ik het liefst in Becel met een vleugje olijfolie.  noten, plantaardige oliën en in vette vis. In vette vis en verschillende soorten margarine-producten vind je ook omega 3-vetzuren. Wist je dat omega 3-vetzuren van groot belang zijn voor de ontwikkeling van de hersenen en het netvlies van de baby? Niet alleen tijdens de zwangerschap, maar ook in de borstvoeding geef je dit door aan je kindje. Becel met een vleugje olijfolie bevat drie keer meer omega 3 dan gewone olijfolie. Een hele makkelijke manier om een goede portie binnen te krijgen dus!

Wil je meer weten over het belang van vetten tijdens het afvallen? Sandra schreef eerder een artikel waarom je tijdens het afvallen juist wél vet zou moeten eten.

Welke vetten je beter kunt laten staan? Verzadigde vetten! Je vindt ze in roomboter, kaas, chips, koekjes, fastfood en vette vleessoorten. Ben je benieuwd naar de andere verschillen tussen roomboter en margarine? Mara schreef er een artikel over.

Leuke tip: Maak eens zelf margarine met dit recept!

Becel-5-760x506

3. Eiwitten

Tijdens de zwangerschap komen vrouwen gemiddeld 12 tot 16 kilo aan. Een groot deel van dit gewicht bestaat uit de baby, de placenta, het vruchtwater, extra bloed en vetreserves voor de borstvoeding. Na de bevalling zal je alle kilo’s die er extra bij zijn gekomen waarschijnlijk graag weer kwijt willen. Dit kan best lastig zijn. Als moeder van een baby zijn de nachten vaak kort, ben je snel moe, schiet sporten er vaak bij in en heb je niet altijd tijd om gezond te koken. Door voldoende eiwitten te eten zorg je voor een verzadigd gevoel gedurende de dag en pak je minder snel wat lekkers. Tijdens en vlak na de bevalling verliezen veel vrouwen flink wat spierkracht. Helemaal niet erg, maar het is wel belangrijk dit weer rustig te gaan opbouwen. Lekker bewegen en het eten van voldoende eiwitten zorgen ervoor dat jij zo je spierballen weer terug hebt!

pexels-photo-793785

4. Groente en fruit

Groente en fruit zijn zoals in punt één omschreven belangrijk voor het binnenkrijgen van voldoende vezels. Maar ook voor de vitaminen en mineralen moet je bij het groente en fruit zijn. Daarnaast zorgen ze ook voor een verzadigd gevoel en geeft het je veel energie om je dag (en nacht) door te komen.

Gezond recept: Koolwraps met kipstuckjes, mango en een pinda-kokosdip

koolwraps-f-760x440

5. Vergeet niet te genieten!

Na je bevalling lijkt snel je oude lichaam terugkrijgen misschien heel belangrijk. Hoewel het zeker belangrijk is om je fit en gezond te voelen, moet je ook niet vergeten te blijven genieten! De eerste jaren als moeder zijn loodzwaar en veel vrouwen cijferen zichzelf helemaal weg. Ook dat is een punt van aandacht! Gun jezelf zo nu en dan een heerlijk glas van je favoriete wijn, neem het ervan met een stuk chocolade en eet ook zeker regelmatig een beschuit met muisjes mee met de kraamvisite. De tijd als kersverse moeder is een hele bijzondere en die krijg je later nooit meer terug.

pexels-photo-1850595

Hoe doe jij het? 

Kortom; voldoende vezels (volkoren producten en peulvruchten), lekker veel eiwitten (kipfilet, eieren en kwark) , niet bang zijn voor die goede vetten (vette vis en bijvoorbeeld de margarineproducten van Becel), bakkenvol groenten en fruit én tot slot: niet vergeten te genieten!

Hoe zorg jij ervoor dat jij je weer fit voelt na de bevalling? Praat met ons mee in de comments onder dit artikel!


Reageer ook