Gezond eten op vakantie? Drie diëtisten onthullen wat zij eten op reis!

Mijn laatste échte lekker-lui vakantie, was vorig jaar in Italië. Ward en ik waren net getrouwd en we gingen met het hele gezin naar Toscane. En oh wat hebben we hier genoten! Italië staat bekend om haar rijke keuken, mooie kazen, smaakvolle worsten en natuurlijk geweldige wijnen. En dan heb ik het nog niet eens over de goddelijke toetjes! Je snapt: wij hebben het heerlijk gehad. En ondanks dat we veel lekkere dingen hebben gegeten, ben ik nauwelijks aangekomen die vakantie. Het kan écht: lekker eten, elke dag wijn drinken en toch aan je lijf denken. Maar hoe? 

In een artikel van Gezondnu leggen drie voedingsprofessionals uit hoe zij tijdens hun eigen vakanties met voeding omgaan. Zijn ze heel streng of laten ze de teugels just wat vieren? En welke tips hebben ze voor ons? Lees lekker mee!

Lunch overslaan

“Ik ga elk jaar naar Costa Rica. Daar eten ze de laatste jaren zeer veel koolhydraten, overal gaat suiker in. De zakken rijst en suiker liggen hoog opgestapeld in supermarkten. Maar ik kan er toch heel goed koolhydraatarm eten. De groenten zijn heerlijk en ook eieren, vis en kip zijn heerlijk en overal verkrijgbaar. De frietjes of de rijst laat ik voor wat het is. Soms eet ik wel wat zwarte boontjes. Het ontbijt stel ik lang uit, ik ga eerst wandelen, en eet dan eieren met worst of witte kaas. Soms ook een beetje bakbanaan omdat het daar te lekker is. De lunch sla ik vaak over. Je kunt er prima lunchen, maar dat hoeft niet als je laat ontbijt. Mijn avondeten bestaat uit groente met vlees of vis. Geen toetjes, want die zijn echt te zoet. Maar de koffie is weer heel lekker”, zegt Harriët Verkoelen, diëtist en diabetesverpleegkundige tegen Gezondnu.

Geen schuldgevoel

Ook Hetty Crèvecoeur, gezondheidsdeskundige, laat de kerk middenin het dorp: “Mijn eetpatroon in de vakantie verschilt eigenlijk niet zoveel van wat ik normaal doe. Ik eet al jaren volgens het 80/20-principe. Dat betekent dat ik het grootste gedeelte van de tijd gezond eet, maar ook af en toe lekker snack. Zo ontzeg ik mezelf niets en heb ik nooit een schuldgevoel over wat er in mijn maag is verdwenen. Dit patroon zet ik in de vakantie moeiteloos door. Wel drink ik wat meer wijn dan normaal. Ik vind de roes die het geeft heerlijk en je voert er net wat andere gesprekken mee. En wat is wijn zonder een lekker chippie en kaasjes, yum! In de ochtend eet ik dan weer vrolijk mijn bakje yoghurt met fruit en noten en in de middag kies ik voor een lekkere salade. Lang leve balans!”

Optijd stoppen

Tot slot deelt Mieke Kosters, gewichtsconsulente, haar vakantie-dieet: “Op vakantie doe ik wat ik eigenlijk altijd doe: ik neem niet al het lekkers, wél het allerlekkerst. Want als je je focust op wat je wel eet, hoef je niet zoveel bezig te zijn met alles wat je niet neemt. Gewoon omdat je tevreden bent met je keuzes. ’s Ochtends houd ik het meestal bij wat yoghurt met fruit. ’s Middags kies ik vaak een salade, zodat ik bij de borrel lekker een wijntje neem. Gaan we uit eten, dan kies ik iets lichts als ik die dag toch al een ijsje, croissantje of hapjes bij de borrel heb gegeten. En anders kies ik waar ik het allermeest zin in heb. Meestal eet ik dan niet alle frietjes op. Ik stop in ieder geval altijd met eten wanneer ik voldaan ben, niet propvol. En wat ben ik blij dat ik na een lichte lunch nog energie heb om met m’n kinderen te beachballen.”

Je ziet: allemaal kiezen ze het liefste gezonde opties, gaan ze voor vers eten, blijven lekker bewegen en genieten ze met mate van dingen die wat minder gezond zijn. Heb jij iets aan deze tips? Ik ben heel benieuwd? Praat met ons mee in de reacties onder dit artikel!

Reageer ook