Deze voedingsmiddelen kun je gebruiken om je verbrande huid verlichting te geven of verbranding enigszins te voorkomen

Dat te veel in de zon zitten leidt tot verbranding en op termijn tot een stadium van huidkanker weet iedereen nu wel. Toch worden er in Nederland jaarlijks zo’n 55.000 gevallen van huidkanker vastgesteld en dat is niet mis. En ook al weet je dit allemaal, toch kan het voorkomen dat je per ongeluk verbrandt. Omdat je te weinig zonnebrandcrème hebt gebruikt of te lang in de zon hebt gezeten.

Op Lifehacking.nl kwamen we een artikel tegen over voedingsmiddelen die je kunnen helpen om de pijn wat te verzachten als je huid is verbrand of om te voorkomen dat je verbrandt. Best wel verrassend moet ik zeggen en we vinden het leuk om dit met jullie te delen. Dit vonden we de vijf meest verrassende tips!

1. Pure chocolade, jammie. Flavonolen kunnen de huid beschermen tegen uv-straling en laat dat nou net in bijna het lekkerste op aarde zitten, pure chocolade. Er wordt wel gezegd dat je door iedere dag een klein stukje er van te eten je je huid beter tegen de zon kunt beschermen. Ik weet het niet hoor. Maar vind het wel gewoon lekker.

pure-chocola

2. Oh, sweet potato. Zoek een lekker recept uit met zoete aardappel, bijvoorbeeld deze Crostini’s met zoete aardappel, granaatappel en zonnebloemspread. De vitamine C en betacaroteen in de aardappel zouden goed zijn voor je huid volgens het artikel op Lifehacking. Vooral de betacaroteen zou ervoor zorgen dat je huid beter bestand is tegen uv-straling, waardoor de zonnebrand minder erg zal worden. Verder wordt er als tip gegeven om een zoete aardappel in de schil te koken. Daarna de schil er afhalen en in plakjes snijden en de plakjes op de verbrande huid te leggen. Werkt lekker verkoelend!

Crostinis-met-zoete-aardappel-granaatappel-en-zonnebloemen-spread-760x440

3. One cup of tea please! Groene thee kan verzachting van de huid geven. Natuurlijk wel eerst laten afkoelen. Daarnaast heeft het ook ontstekingsremmende eigenschappen. Maar ook gewoon lekker om te drinken en heel relaxed te worden.

4. Ik lust er wel pap van: havermout! De antioxidanten in havermout bestrijden de vrije radicalen en bevatten ook veel vitamine D. Dit kan helpen tegen zwelling en ontsteking. Smeer de afgekoelde pap heel dunnetjes over de verbrande plek. Het verzacht ook nog eens heerlijk. Er wel even afhalen voordat je het zwembad weer inspringt :-).

havermout

5. Tomatenpuree, wel zelf gemaakt! Net zoals komkommer en watermeloen bevatten tomaten veel vocht. En volgens Lifehacking zitten tomaten ook boordevol lycopeen, wat de huid kan beschermen tegen schadelijke uv-stralen. Maak zelf een lekkere puree van tomaten en smeer die op je huid. Als je de tomaat er na een minuutje of 20 afhaalt zal de ergste roodheid zijn verdwenen.

De andere tips van Lifehacking tegen verbrandheid ook lezen. Kijk dan hier! 

 


Reageer ook