Het belang van rust tijdens en na het sporten

Eindelijk heb je dan je eerste stap naar de sportschool gezet en je bent direct bloedfanatiek. Je wilt er meteen iedere dag heen en ziet het al helemaal voor je hoe slank en afgetraind je binnenkort bent. Het klinkt misschien een beetje negatief: Maar wedden dat je binnen 1 a 2 weken afhaakt als je op deze manier begint?

Voor een goed effect van sporten is rust namelijk heel belangrijk. Zeker als je na maanden of jaren niets doen eindelijk weer eens gaat sporten.

Supercompensatie

Je zult flink spierpijn krijgen en heel vermoeid raken. Spierpijn lijkt iets onschuldigs, maar dat is het niet. Tijdens het sporten ontstaan er kleine scheurtjes in het spierweefsel en het kost wel een paar dagen om dat (vanzelf) weer te laten herstellen.  Tijdens het herstellen worden je spieren groter en sterker wat ook wel de super compensatie wordt genoemd. Neem daarom je tijd en begin met bijvoorbeeld 3 keer per week niet te fanatiek te sporten. Bouw dat wat op en dan om de dag iets fanatieker. Je merkt vanzelf wel of je lichaam het wel of niet aankan.

Rustdagen

Ook fanatieke topsporters bouwen rustdagen in. Zij kennen het belang van de supercompensatie. Maar als je denkt dat zij op een rustdag helemaal niets doen, dan heb je het mis. Voor jou is het ook beter om wel wat in beweging te blijven. Lekker een stukje (niet te fanatiek) fietsen, wandelen of een paar baantjes trekken. Je zult het als heerlijk ervaren omdat bewegen nu veel makkelijker gaat nu je weer meer sport.

Realistisch en gezellig

Laat het sporten vooral leuk zijn! Stel realistische doelen, maak een planning en maak er ook een feestje. Spreek gezellig met vriendinnen af die misschien dezelfde doelstellingen hebben. Wedden dat je het dan heel lang volhoudt en je leven (nog) leuker wordt.

Lees ook:

 

 


Reageer ook