12 tips om beter te slapen

Schaapjes tellen, een warm glas melk drinken of tot laat in de nacht op je telefoon… Wat doe jij als je niet kunt slapen? Persoonlijk vind ik niet kunnen slapen één van de meest frustrerende dingen die me kan overkomen, en dan vooral als ik de volgende dag vroeg op moet. Het lijkt wel een soort vloek. Als ik de volgende dag lekker kan uitslapen, lig ik vaak om 22:00 uur al voor pampus op de bank. Wanneer ik de volgende dag om 06:30 uur op moet, sta ik om 03:00 uur nog te stuiteren in de huiskamer. Murphy’s Law I guess...

Zoals iedereen wel weet is niet kunnen slapen vervelend en heel erg saai. Na lang in bed liggen stap je er toch maar uit om wat andere dingen te proberen. Vorige week bijvoorbeeld: urenlang ijsbeer ik door de huiskamer, wandel langs de Amsterdamse grachten, observeer dronken mannen die de weg naar huis niet meer kunnen vinden, klets met toeristen, drink stiekem een biertje, plunder thuis de ijskast, spring nog even onder de douche, kijk een aflevering van Keeping up with the Kardashians (je moet wat!), kijk nog een aflevering van Keeping up with the Kardashians (want stiekem ben ik wel benieuwd of de baby van Kim eindelijk in beeld komt), en dan… HOOR IK IN DE SLAAPKAMER MIJN WEKKER AFGAAN. WAT?! Het is al 06:30 uur en ik heb nog geen oog dicht gedaan.

Zodra ik in de trein zit, worden mijn gebeden verhoord. Ik word zo onvoorstelbaar moe, dat ik mijn ogen niet open kan houden. Nog voor de trein Amsterdam verlaat lig ik te slapen op de schouder van de vrouw naast me. Met mijn lichaam tegen de onbekende vrouw aan droom ik over alles kunnen eten zonder aan te komen, een knappe masseur die me elke dag even goed onder handen neemt, een chocolade zwembad en nog veel meer… Wat een rust.

Aan de rust komt na zo’n twintig minuten een einde. “He wijfie, mot je niet uitstappen hier?”. Met een sliert kwijl die via mijn wang op mijn t-shirt drupt schrik ik wakker. “Shit, shit, waar ben ik?” Schreeuw ik door de trein. Ietwat geschrokken door mijn felle reactie stelt de vrouw me gerust dat we bijna bij station Hilversum zijn. Pfoe, wat een geluk.

Eind goed, al goed: ik ben op de juiste station uitgestapt. Toch had dit heel anders kunnen aflopen! Vandaag las ik in de Metro een artikel over slaapgebrek bij Nederlanders. Het komt zo vaak voor, dat hun studie of werk eronder lijdt. Maar liefst één op de acht Nederlanders kampen met dit ernstige probleem. Langdurige slaapproblemen leiden regelmatig tot boosheid en depressiviteit, blijkt uit het onderzoek uitgevoerd door Fonds Psychische Gezondheid. Als je het mij vraagt moeten we hier iets aan doen! Ik ging op zoek naar wat tips:

    • Zet voor het slapengaan al je elektronische apparaten uit. De straling die van bijvoorbeeld je laptop, televisie en telefoon komen zorgen ervoor dat je moeilijker in slaap komt.
    • Drink voor het slapengaan niet te veel alcohol. Hoewel sommige mensen lekker slaperig worden van een borreltje, zorgt alcohol ook voor een minder diepe en goede nachtrust.
    • Naast alcohol kan je andere dranken een uur voor het slapengaan ook beter laten staan. Als je eindelijk wegdoezelt is er niks irritanter dan je warme bed uitkomen om naar de wc te lopen.
    • Toch echt nog wat drinken? Neem een kopje kamille thee of warme melk. Warme melk bevat Serotine, en stof die je lichaam omzet in Melatonine. Melatonine zorgt ervoor dat je lekker slaperig wordt.
    • Neem een warme douche. Het zal je helpen ontspannen én je voelt je schoon en fris. Wil je nog meer uit je pre-sleep shower session halen? Koop dan een speciale douchegel voor voor het slapengaan.
    • Heb jij een goed matras? Als je niet lekker en goed ligt, kan dit je nachtrust flink verstoren. Niet alleen blijf je langer wakker en ontwaak je vaak tussendoor, ook is het heel slecht voor je rug.
    • Investeer in goede gordijnen. Het is belangrijk dat ze niet tot nauwelijks licht doorlaten, dit verstoort je biologische klok.
    • Sport je normaal in de ochtend? Probeer het eens na je werk of zelfs na het eten pas je doen. Je lichaam is dan lekker moe en je valt sneller in slaap. Pas op: ga niet te laat! Als je nog veel adrenaline in je lichaam hebt zul je nog slechter in slaap komen dan normaal.
    • Je zou denken dat je in een warme kamer lekkerder slaapt. Toch bewezen wetenschappers het tegendeel. Slaap met je raam op een kier en de verwarming uit. Een temperatuur van 18 graden is perfect!
    • Hoeveel caffenine drink jij op een dag? Dikke kans dat je maar wat vaak naar de koffie, cola, energiedrank of thee grijpt (hier kan ook cafeïne inzitten!). Halveer de hoeveelheid die je drinkt, en dan met name ’s avonds. Je zult zien dat dit snel effect geeft.
    • Heb je slaapproblemen door stress? Doe hier wat aan! Ga naar je huisarts om te bespreken hoe je beter met stress om kunt gaan. Het lijkt misschien een beetje overdreven om met slaapproblemen naar de dokter te gaan, maar zoals ik zei: als je er te lang mee rondloopt kan het voor serieuze problemen zorgen.
    • Kan je niet slapen door de slaapproblemen van je partner? Bespreek dit met elkaar! Stellen met slaapproblemen krijgen sneller en vaker ruzie, zorg ervoor dat de slaapproblemen niet tussen jullie in komen te staan. Last van knarsetanden? Ga naar de tandarts voor een bitje. Last van snurken? Val een paar kilo af of maak een afspraak met de KNO-arts. Last van zijn gedraai? Koop een bed met twee matrassen en dekens in plaats van één.

 

3 reacties

Aurelie -

zo herkenbaar! Nog een tip: laat je kriebelen door je partner. Eerder in bed gaan liggen en daar nog op je laptop even werken of je film afkijken. Werkt altijd.

Ilke -

Hahaha, wat is dit leuk geschreven zeg!

Claudia -

Heel herkenbaar dit en leuk geschreven!
Ik slaap ook altijd slecht wanneer ik de volgende ochtend vroeg op moet. Dan lig ik echt de hele tijd wakker te kijken op mijn wekker hoeveel uur ik nog kan slapen! Als de wekker dan eindelijk gaat, slaap ik net. Echt vervelend maar het is niet anders! Dan maar op mijn werk stiekem achter de computer even mijn ogen sluiten!

Reageer ook