Zwangerschapsproblemen voorkomen

baby-mama_geschenkdoos.gif








AFSCHEIDING

In het gebied rond je vagina wordt meer slijm geproduceerd dan anders. Dit komt door de extra doorbloeding van de schedewanden, hierdoor werken de slijmvliezen intensiever en komt er meer vocht uit je vagina. Afscheiding is melkachtig wit en ruikt niet sterk ("broodachtig").

Is de afscheiding witgeel, groengrijs en brokkelig, jeukt het of heb je een branderig gevoel of pijn ga dan naar de huisarts.
Wat kun je zelf doen?

  • Was jezelf regelmatig met water, niet met zeep of wasgels.
  • Laat de intiemspray liever achterwege.
  • Draag katoenen ondergoed.
  • Gebruik zo weinig mogelijk inlegkruisjes.

BANDENPIJN

De baarmoeder wordt op haar plaats gehouden door een aantal banden. Omdat de baby en de baarmoeder groeien ontstaat er rek op deze banden. De rek kun je voelen als felle steken maar ook als zeurende, toenemende pijn naarmate je je meer inspant.
Til geen zware dingen en neem regelmatig rust.

BLAASONTSTEKING

Nu je zwanger bent heb je meer kans op blaasontsteking. Door de hormonen in je lichaam en de druk van je baby loopt de urine vanuit je nieren niet meer zo vlot weg naar de blaas en werken de spieren van de urineleider minder goed. Er kan dan wat urine in de blaas achterblijven. Een blaasontsteking herken je aan een voortdurende aandrang om te plassen, een branderig gevoel bij het plassen en een zeurende pijn in je onderbuik.

Als je plast zijn het telkens maar kleine beetjes urine. Voor behandeling moet je naar de huisarts (neem een potje urine mee). Heb je inderdaad een blaasontsteking dan zal de arts je antibioticum voorschrijven. Zeg altijd dat je zwanger bent.

Tips:

  • Vaak plassen, veel drinken en vitamine C slikken.
  • Plas na het vrijen je blaas leeg. Tijdens het vrijen komen er namelijk altijd bacteriën mee naar boven, richting blaas.
     

BLOEDEND TANDVLEES

De tanden van een zwangere vrouw zijn extra gevoelig voor gaatjes. Het speeksel bevat meer zuren en tast het tandglazuur aan. De verslapping en de verhoogde doorbloeding van het weefsel leiden tot meer bloedingen van het tandvlees. Je tandvlees gaat bovendien losser om je tanden heen zitten waardoor mondbacteriën gemakkelijker onder je tandvlees kunnen komen en hier schade kunnen aanrichten. De dagelijkse gebitsverzorging verdient nog meer aandacht:

  • kies een zachte tandenborstel, flos je tanden en/of gebruik tandenstokers.
  • ook kun je meermalen met lauw, zout water of kamillethee spoelen

BRANDEND MAAGZUUR

Het maagzuur irriteert de slokdarm waardoor je een branderig gevoel krijgt. Je krijgt er meestal last van bij het slapen gaan.

Tips tegen brandend maagzuur:

  • Melk drinken of een (paar) lepel(s) gele vla of havermoutpap eten kan helpen.
  • Probeer ook eens het hoofdeinde van het bed hoger te zetten (of gebruik een kussen onder je voeten).
  • Vermijd koolzuurhoudende dranken, vet eten, sterk gekruide spijzen, vruchtensappen en koffie.

Helpen deze oplossingen niet (voldoende) vraag dan aan de verloskundige of je huisarts een middeltje tegen brandend maagzuur.

blijedoos.gif







DUIZILIGHEID

Het kan zijn dat je, wanneer je een tijdje op je rug ligt, duizelig en onwel wordt. Dit kan het gevolg zijn van het "holle ader" (vena cava) syndroom. Wanneer je op je rug ligt kan de zwaarder geworden baarmoeder de ader die zuurstofarm bloed vanuit het lichaam naar je hart pompt een beetje of helemaal dichtdrukken. Er ontstaat hierdoor een tijdelijk tekort aan bloed in de rechterhelft van het hart. Daardoor komt er te weinig zuurstofrijk bloed in de bloedsomloop. Dit geeft het gevoel van duizeligheid. Niet elke zwangere heeft hier (in dezelfde mate) last van. Heb je dit wel, dan kun je beter, wanneer je moet liggen of gaat slapen, een houding kiezen waarbij je op je zij ligt.

GEZWOLLEN SCHAAMLIPPEN

Je schaamlippen kunnen gedurende je zwangerschap dikker worden en van kleur veranderen. Door de sterkere doorbloeding zit er meer bloed in. Ze kunnen hierdoor ook heel gevoelig worden. De kleur van de kleine schaamlippen kan veranderen naar dieppaars.

HOOFDPIJN

Hoofdpijn wordt vaak veroorzaakt door spanningen, tijdens de zwangerschap vaak samenhangend met onzekerheid of angst. Ook bloedarmoede of de verandering in de hormoonspiegel kunnen oorzaak zijn van hoofdpijn.

Tips tegen hoofdpijn: Neem extra rust, een ontspannend bad of doe ontspanningsoefeningen. Leg iets warms in je nek of op je schouders, bijv. een Cosibag. Wil je toch iets innemen, een enkele paracetamol kan geen kwaad. Wil je iets anders slikken of komen hoofdpijnaanvallen vaker terug, overleg dan met je verloskundige of huisarts.

JEUK 

Een veelgehoorde klacht tijdens de zwangerschap is jeuk aan armen, benen, borsten en buik. Dit komt vooral voor in de tweede helft van je zwangerschap. De oorzaak hiervan is meestal onduidelijk. Het kan een gevolg zijn van een onschuldige gal- en leverstoornis die tijdens de zwangerschap optreedt.

Na de bevalling neemt de jeuk weer af. Tips tegen jeuk:

  • Mentholpoeder of lotion op basis van menthol kunnen jeuk tegengaan of verlichting bieden.
  • Een lauwe of koude douche kan ook helpen. Droog je hierna zachtjes af en poeder je in met mentholpoeder of smeer je in met menthol-lotion. Wrijf niet te hard, hierdoor kan de jeuk weer verergeren.
  • Draag bij voorkeur katoenen kleding en slaap onder katoenen lakens.

KRAMP

Tijdens de zwangerschap is je bloedcirculatie trager dan anders. Hierdoor kan kramp in de benen ontstaan. Deze kramp krijg je meestal ‘s nachts. Een warme kruik of een CosiBag tegen je benen kan helpen, net als een kussen onder het voeteind van het matras.

Een oefening tegen de kramp: strek je been terwijl je zit en trek de tenen naar je toe.

MISSELIJKHEID

Wat kun je tegen misselijkheid doen?

  • Begin de dag op bed met een kopje thee en een beschuit of cracker. Sta pas daarna heel rustig op en kom niet abrupt overeind.
  • Eet niet teveel tegelijk maar liever ieder uur een beetje zodat je maag niet te leeg maar ook niet te vol raakt.
  • Probeer zo gezond mogelijk te eten.
  • Vermijd vet en scherp gekruid voedsel.
  • Soms helpt het om een tijd lang geen koffie, koolzuurhoudende dranken en sinaasappelsap te drinken.
  • Ook rust, voldoende slaap en niet te hard werken helpen.

Kun je echt niets meer binnenhouden waarschuw dan de verloskundige of de huisarts, er bestaat dan namelijk het gevaar van uitdrogen. Je arts kan je eventueel medicijnen voorschrijven. Meestal houdt de misselijkheid ongeveer na de zestiende week op.

PIJN IN DE SCHAAMSTREEK

Voortdurende pijn in het schaambeen, stuitje, heupen en onder in de rug kunnen wijzen op bekkeninstabiliteit. Tijdens de zwangerschap verweken, onder invloed van hormonen, de banden in de gewrichten. Dit is nodig omdat het kind dan tijdens de bevalling makkelijker door het geboortekanaal kan.

PIGMENTVLEKKEN

Door toename van pigmenthormonen kan de huid bruiner worden zelfs als je niet in de zon komt. Sommige vrouwen worden dan ook sneller en dieper bruin tijdens hun zwangerschap. Het is mogelijk dat je een pigmentstreep op de buik krijgt die loopt vanaf het schaamhaar tot de navel, en soms tot iets daarboven. Helaas kunnen er door de pigmentvorming ook vlekken in het gezicht ontstaan, veelal rond de ogen. Dit wordt een "zwangerschapsmasker" genoemd.
Je kunt pigmentvlekken niet vermijden maar wel erger voorkomen. Vermijd de zon, zet een hoed op of gebruik een zonneproduct met een zo hoog mogelijke beschermingsfactor, bijv. 60. De streep op je buik en het zwangerschapsmasker zullen na de bevalling langzaam weer verdwijnen.

SPATADEREN

Veel vrouwen hebben hier last van tijdens hun zwangerschap. Spataderen zijn uitgezette en gekronkelde aderen en komen voornamelijk voor in de benen. Je kunt een pijnlijk en zwaar gevoel in de benen krijgen. Komen spataderen in de familie voor dan heb je een grotere kans ze ook te krijgen. Na de zwangerschap verdwijnt een groot deel van de spataderen weer. Gebeurt dat niet dan kun je ze eventueel laten wegwerken door een specialist

STRIAE

Na de bevalling verbleken de strepen maar ze laten helaas littekens na. De littekens worden kleiner maar ze verdwijnen niet meer geheel. Wel kun je proberen de schade te beperken.

Tips tegen striae:

  • Met wisseldouches (warm (niet heet) en koud) en daarna een massage met olie stimuleer je de bloedcirculatie in de huid. De massage maakt het onderhuidse bindweefsel en de huid soepeler en rekbaarder. Informeer bij drogist of parfumerie naar een goede massage-olie.
  • Je kunt je huid ook masseren door steeds kleine huidplooitjes beet te pakken en omhoog te trekken. Na het oprekken de huid inmasseren met een verzorgende crème.
  • Ondersteun de gespannen huid aan de buitenkant met bijv. een goede stevige beha, een buiksteundoek, een buikband, steunkousen, elastische panty, e.d. Deze middelen ondersteunen je huid door het geven van tegendruk.

Wist je dat zwangere vrouwen die ouder zijn dan 30 vaak geen striae krijgen? Dit heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat een "oudere" huid slapper is, meerekt en dus niet zo makkelijk scheurt.

VAAK PLASSEN

Zo na de 7e maand oefent je baarmoeder een behoorlijke druk uit op je blaas. Je blaas kan hierdoor minder urine bevatten dan anders. Ook houdt je lichaam nu meer zout en vocht vast. Hierdoor zal je vaker naar de wc moeten zowel overdag als ‘s-nachts. Lastig, maar er is helaas niets aan te doen.

VERMOEIDHEID

Veel vrouwen zijn aan het begin van de zwangerschap erg moe. De reden hiervoor is de hormonale verandering die je lichaam ondergaat. En vergeet de emoties niet.

Tips:

  • Doe af en toe een dutje overdag als je vrij bent, of ga een uurtje liggen als je thuiskomt van je werk.
  • Ga op tijd naar bed.
  • Eet gezond, geef niet te veel toe aan snoepdrang.
  • Neem niet te veel hooi op je vork. Laat de grote klussen liggen, de kinderkamer komt wel.

De ergste vermoeidheid verdwijnt meestal vanaf de vierde maand. Blijf je dan toch nog moe en/of heb je last van duizelingen dan kan het zijn dat je een ijzertekort hebt. Bloedonderzoek kan dit uitwijzen.

Heb je inderdaad een ijzertekort dan kan de verloskundige of de huisarts je ijzerpillen voorschrijven waarmee het ijzergehalte in je bloed weer op peil gebracht kan worden. Zorg er ook voor dat je voedingsmiddelen gebruikt waar veel ijzer in zit zoals groente, vers fruit, doorbakken rood vlees, bruin brood, havermout, peulvruchten, noten, rozijnen, gedroogde abrikozen en bessensap.
Aan het einde van de zwangerschap kan de vermoeidheid weer toeslaan: de buik gaat in de weg zitten en de behoefte aan middagslaapjes neemt toe. Een teveel aan inspanning zal direct een harde buik opleveren. Het lichaam zegt hiermee: neem rust. Rust nemen aan het einde van de zwangerschap is heel belangrijk. De meeste werkende vrouwen stoppen zo’n 6 tot 4 weken voor de bevalling met werken. De bevalling kost veel energie, het is belangrijk er uitgerust aan te beginnen.

VERSTOPPINGEN

Tips tegen verstopping:

  • Wat helpt is het eten van vezelrijk voedsel zoals volkorenbrood (niet te droog), geweekte muesli, peulvruchten met de vliesjes eromheen en zilvervliesrijst.
  • Probeer je eten zo "klef" mogelijk te maken: macaroni met saus, zachtgekookte zilvervliesrijst, puree, ed.
  • Verder rauwkost en vers fruit met schil eten.
  • Veel drinken is goed, drink minimaal twee liter vocht per dag (water, thee, vruchtensap, melk). ‘s-Ochtends op de nuchtere maag een glas lauwwarm water drinken wil ook helpen.
  • Lekker als tussendoortje: geweekte pruimen en abrikozen.
  • Vermijd voedsel dat verstopping kan veroorzaken zoals wit brood, droge koek, beschuit, bananen, chocola en knäckebröd.

hot_choc.gif


Reageer ook