fb
Damespraatjes Damespraatjes

Zo zorg je ervoor dat jouw webshop-klanten bij je terugkomen

Het is onwijs leuk en spannend om je eigen webshop te beginnen. Stiekem droom ik hier al jaren van en het lijkt me geweldig om op een dag zelf spullen in mijn online winkel te mogen verkopen. Het lijkt allemaal heel romantisch, maar bij het runnen van een webshop komt veel kijken. Denk aan het online bijhouden van je inventaris, het contact met leveranciers, updates aan je website en natuurlijk het krijgen van klanten. Niet alleen is het belangrijk klanten te krijgen, maar des te belangrijker is het om ze aan je te binden. Als webshop zijn er verschillende manieren om jouw klanten te laten voelen dat ze worden gewaardeerd. Zo zorg je ervoor dat jouw webshop-klanten bij je terugkomen!

Lever wat je belooft

Dropshippen via een goedkope Chinese website lijkt leuk en lucratief, maar de kans dat je klanten de kwaliteit van je product tegen vinden vallen is groot. Koop liever producten die in het echt net zo mooi en goed zijn als op de foto. Klanten die de prijs-kwaliteitverhouding van een eerste bestelling tegen vinden vallen, komen meestal nooit meer terug. Lever wat je belooft en wat op de foto’s wordt getoond.

Goede verpakking

Als webshop is goed verpakkingsmateriaal een must! Zo garandeer je dat jouw geleverde producten in perfecte staat bij de klant aankomen. Denk een goede doos op maat, vulmateriaal en eventueel wikkelfolie. Tape de dozen stevig dicht, zodat nieuwsgierige shipping-medewerkers niets uit de doos kunnen halen. Kartonnen dozen op maat bestellen bij Superdoos is bijvoorbeeld een slimme keuze als jij je verpakking op de eerste plek hebt staan.

Cadeautje bij bestelling

Stop bij je bestellingen een klein cadeautje, waarmee je jouw klanten verleidt tot het doen van een tweede aankoop. Denk aan de tester van een parfum, een mini-kaarsje of een stukje stof. Zo krijgen ze een kleine sneak-peak in de rest van het assortiment van jouw webshop. Enne, wist je dat mensen zich vaak verplicht voelen om iets ’terug te doen’, na het krijgen van gratis spullen? Maak daar gebruik van!

Uitmuntende klantenservice

Steeds minder webshops zijn telefonisch goed bereikbaar. Persoonlijk vind ik niets irritanter dan niet in contact kunnen komen met een winkel waar ik iets heb gekocht. Heb jij geen telefoonnummer op je website staan? Zet hem dan eventueel wel in de bevestigingsmail die mensen krijgen na het plaatsen van een bestelling. Wil je liever exclusief met mails en een chat werken? Zorg er dan voor dat berichten binnen een halve werkdag worden beantwoord.

Nieuwsbrief

Houd je bestaande klanten op de hoogte middels een nieuwsbrief. Laat hier je nieuwste producten zien en breng ze als eerste op de hoogte van een aanstaande product lancering. Je kunt jouw trouwe klanten belonen met exclusieve kortingscodes of vroege toegang tot de nieuwe collecties.

Praat je met ons mee?

Zou jij een eigen webshop willen beginnen? Wat zou je daar willen verkopen? En hoe zorg jij ervoor dat je klanten steeds weer terugkomen? Ik ben heel benieuwd. Praat met ons mee in de reacties onder dit artikel. Dat vinden we altijd heel gezellig!

Meer te weten komen over de iconen in onze bovenste afbeelding? We vertellen je er graag alles over!

Afbeelding: Christin Hume via Unsplash

Reageer ook