Damespraatjes Damespraatjes

Welke voordelen heeft minder suiker eten voor je lichaam?

Een koekje, stuk taart of chocoladereep: allemaal heel erg lekker. Hoe dat komt? Door de zoete suikersmaak! En hoewel we wel wat suiker nodig hebben om energie uit te halen, krijgen de meeste mensen in de westerse wereld er al snel teveel van binnen. Maar wat zijn nou eigenlijk de voordelen van minder suiker eten? Wij zochten het voor je uit en leggen het jou haarfijn uit. Lees lekker mee!

Minder koolhydraten

Koolhydraten zijn niet anders dan suikers. Probeer jij minder koolhydraten te eten of volg je een koolhydraatarm dieet? Dan doe jij er ongetwijfeld alles aan om koolhydraten zo veel mogelijk te vermijden. Doe dit door wit brood, witte pasta en witte rijst uit je dieet te schrappen, maar laat ook koek, snoep en andere zoetigheid links liggen. Toch zin in zoet? Kies dan voor fruit of een van de vele lekkere suikerarme recepten.

Minder calorieën

Suiker bevat erg veel calorieën en is een echte dikmaker. Wanneer je op je gewicht en calorie-inname let, dan is het slim om wat minder suiker te eten. Vervang ook eens suiker door een zoetstof, zoals stevia of erythritol. Zo kan je wel genieten van een heerlijke zoete smaak, zonder dat je de calorieën binnenkrijgt.

Minder last van pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel

We kennen allemaal wel het effect dat een overmaat aan suiker heeft op kinderen. Het ene moment stuiteren ze door de kamer en het andere moment liggen ze voor pampus op de bank. Bij volwassenen is dit niet anders! Ook wij kunnen last hebben van pieken en dalen in onze suikerspiegel. Door minder snelle suikers te eten kan je dit voorkomen. Vervang witte pasta door volkoren pasta, wit brood door volkoren vrood en witte rijst door zilvervliesrijst. Tijdens het bakken kies je voor zoetstof (die tegen verhitting kan).

Hoe probeer jij minder suiker te eten? Zelf probeer ik er heel erg op te letten en eet bijna geen zoete dingen meer. Zo heb ik snoep, koek en taart zo goed als geheel uit mijn dieet geschrapt. Alleen op feestjes of andere bijzondere momenten maak ik een uitzondering. Wanneer ik zin heb in zoetigheid kies ik liever voor fruit. Ook fruit bevat suiker, maar ook vezels, vocht en vitaminen. Van fruit eet je niet snel teveel en dus is dat een prima optie als je trek hebt in iets zoets. Ook gebruik ik graag zoetstof als ik suikerarme recepten maak. Zo heb je wel het lekkere van het zoete, maar niet het slechte van de suiker. Slim toch?

Heb jij nog lekkere suikerarme recepten? Ik ben heel benieuwd! Praat met ons mee in de reacties onder dit artikel.


Reageer ook