Damespraatjes Damespraatjes

Welke volkoren crackers zijn gezond (en welke minder)?

Pasta, brood, rijst, aardappels en crackers: I love koolhydraten en ik eet er dan ook veel van. Koolhydraten hebben onterecht een slecht imago gekregen de afgelopen jaren. Zo zou je er dik van worden en laten sommige mensen ze het liefste zo veel mogelijk links liggen. Persoonlijk geloof ik hier niet in. Wél vind ik het heel erg belangrijk om de juiste voedingsmiddelen te kiezen. Zo kiezen we voor zilvervliesrijst en volkoren pasta, brood en crackers. Maar wist je dat er helemaal geen regels zijn aangaande volkoren crackers? Wat gezonde crackers zijn is dus niet te alleen aan het woordje ‘volkoren’. af te leiden.

Welke cracker is gezond?

Er is een groot verschil in voedingswaarde tussen de verschillende volkoren crackers die in het schap bij de supermarkt liggen. Zo bevat slechts een klein deel voldoende vezels en zit er in sommige crackers behoorlijk wat verzadigd vet. Kijk mee en ontdek welke volkoren crackers gezond zijn en welke minder.

Gezond

Volgens het Voedingscentrum bevat een gezonde volkoren cracker minstens 6 gram vezels en maximaal 1 gram verzadigd vet per 100 gram product. Alleen de volkoren crackers van Wasa en de luchtige Oerrr Knappers vezelrijk volkoren spelt van Leev voldoen hier aan. De volkoren crackers van Wasa springen er op positieve wijze bovenuit, deze bevatten maar liefst 20 gram vezels en slechts 0,4 gram verzadigd vet per 100 gram. De volkoren crackers van Leev bevatten 8,6 gram vezels en 0,3 gram verzadigd vet per 100 gram. Allebei deze volkoren crackers passen binnen de Schijf van Vijf.

Minder gezond

Helaas zijn er ook een aantal volkoren crackers die minder goed scoren. De volkoren crackers van Bolletje bevatten wel voldoende vezels (10 gram per 100 gram), maar ook te veel verzadigd vet (3,1 gram per 100 gram). Ook Vitalu bevat (net) voldoende vezels, namelijk 8 gram per 100 gram. Wel bevatten deze crackers een flinke hoeveelheid verzadigd vet: 5,1 gram per 100 gram. De crackers van Cracotte scoren een voldoende op het gebied van verzadigd vet (0,9 gram per 100 gram), maar bevatten niet voldoende vezels (4,6 gram per 100 gram).

Zoek je een volkoren cracker die hoog is in vezels en laag in verzadigd vet? Ga dan voor de volkoren crackers van Wasa. Ook die van Leev scoren goed. Wees je er van bewust dat de crackers van Bolletje, Vitalu en Cracotte een minder gezonde keuze zijn.

Altijd gezond?

Moet je altijd de meest gezonde keuze maken om écht gezond te zijn? Gelukkig niet! Gezondheid zit hem in het totaal van wat je eet. Haal jij voldoende vezels uit andere producten en pas je op met verzadigd vet? Dan kan je heus een ‘minder gezonde’ cracker bij de lunch eten. Het gaat allemaal om balans. Maar het is natuurlijk altijd goed om te weten wat ergens inzit.

Lees ook: Deze merken eiersalade bevatten de meeste en minste calorieën 


Reageer ook