Waar zag jij voor het eerst een Olifant?

In Nederland heeft bijna ieder kind wel eens een olifant gezien, maar in Burkina Faso (West-Afrika) is dit percentage slechts 20%.  Dat is jammer, want onbekend maakt onbemind. Lotus onderzocht dit in het kader van het internationale programma ‘Save Your Logo’.  

Dit programma geeft bedrijven de kans om het dier dat in hun logo wordt afgebeeld te beschermen via duurzame projecten. In het logo van Lotus Vochtvangers zien we de Afrikaanse olifant, die het merk via het project ‘Des Eléphants et des Hommes’ gaat steunen.

In de achtertuin van de olifant

In Burkina Faso leven de mensen letterlijk in de achtertuin van de olifant; het dier woont in de directe omgeving van dorpen en steden. Echter, door de lage scholingsgraad is er te weinig voorlichting over het belang van de directe natuur en wordt de leefomgeving van dit grootse dier zonder pardon vernietigd. De olifantenpopulatie in West-Afrika holt de laatste jaren dan ook hard achteruit en vertegenwoordigt nog maar 1% van het totale aantal Afrikaanse olifanten. De Afrikaanse olifant wordt door de IUCN (Internationale Unie voor het Behoud van de Natuur) officieel beschouwd als een bedreigde diersoort.

Red samen de Afrikaanse olifant

Om de Afrikaanse olifant te beschermen, is het essentieel om zijn leefgebied te behouden en de bevolking in de betrokken gebieden te wijzen op de voordelen die verbonden zijn aan het harmonieus samenleven met deze grootse en vredelievende dieren. De reuzen helpen het ecosysteem intact te houden, waardoor de leefomgeving stabiel blijft.

Lotus zet zich, samen met de consument, de komende drie jaar actief in voor de bescherming van de Afrikaanse olifant. Voor elk pak dat wordt verkocht, schenkt het merk een bedrag aan het internationale programma ‘Save Your Logo’, dat het speciale project ‘Des Eléphants et des Hommes’ (‘Olifanten en mensen’) in Burkina Faso steunt. Elk jaar worden er met dit bedrag noodzakelijke acties ondersteund.

Hoe helpt ‘Des Eléphants et des Hommes’?

De medewerkers van het project ‘Des Eléphants et des Hommes’ gaan ter plaatse op concrete wijze te werk om de leefomgeving van de olifant te behouden. De olifanten hebben zo de mogelijkheid zich in alle rust te vermeerderen en op te groeien in een behouden en beschermde omgeving, in harmonie met de inwoners van de regio. Hierbij wordt nauw samengewerkt met de belangrijkste organisaties in de betreffende regio en de bevolking. Ook worden er speciale educatieprogramma’s op het gebied van milieu en natuur op scholen aangeboden.

Lotus zet zich met volle kracht in voor het project: “Wij hechten grote waarde aan de bescherming van de olifant, het dier dat we gebruiken bij de verbeelding van ons merk. De kracht en grootsheid van dit majestueuze dier is immens. Het is verschrikkelijk dat de Afrikaanse olifant in bepaalde gebieden met uitsterven wordt bedreigd door toedoen van de mens. We gaan dan ook alles op alles zetten om de Afrikaanse olifant te beschermen en een evenwicht te vinden in het samenleven van mens en olifant middels het ‘Des Eléphants et des Hommes’-project”, aldus Phillippe Defacqz, manager Benelux van Georgia Pacific, het moederbedrijf van Lotus.

Afrikaanse Olifanten spotten in Nederland

In Nederland is de Afrikaanse olifant maar op een paar plekken te zien, waaronder Safaripark Beekse Bergen. Meer informatie over de olifanten en het project is te vinden op www.red-de-olifant.lotusoveralthuis.nl.


Reageer ook