Damespraatjes Damespraatjes

Vrouwen sterven vaker aan hart- en vaatziekten: hoe komt dat en wat kan je er volgens de Hartstichting zelf aan doen?

Waar we in onze tiener-, twintiger- en dertiger-jaren vooral bezig waren met er goed uitzien, verandert dit voor veel vrouwen zodra ze de veertig aantikken. Ja, ook dan willen we er nog goed uitzien, maar we zien ook steeds meer in dat ons uiterlijk slechts een omhulsel is. Waar het dan steeds meer om gaat? Gezond zijn en je lekker voelen! Schoonheid komt dan vanzelf wel. 

In dit artikel wil ik een wat serieuzer gezondheidsonderwerp met jullie bespreken. Wist je dat vrouwen tegenwoordig vaker dan mannen sterven aan de gevolgen van hart- en vaatziekten? I know, het is geen gezellig dames-praatje, maar het is wel belangrijk dat we ons hiervan bewust zijn.

Hoe komt het dat er meer vrouwen aan hart- en vaatziekten sterven?

Dit komt over het algemeen niet doordat we ongezonder leven dan de mannen. Waar het wel door komt? Doordat vrouwen de eerste tekenen van hart- en vaatziekten niet herkennen en er dus niet mee naar de huisarts gaan. Tekenen bij mannen dat het niet goed zit, zijn pijn op de borst en steken in de bovenarm. Bij vrouwen zijn deze symptomen vaak niet aanwezig. Wij krijgen last van vermoeidheid, pijn in de schouderbladen of worden sneller kortademig bij het sporten. Doordat wij het niet herkennen wordt het te laat behandeld en vergroot dit de kans op ernstige gezondheidsrisico’s. Ik had er nooit bij stilgestaan dat dit het geval was!

Overgang

De overgang speelt vermoedelijk ook een rol in het verschil in hart- en vaatproblemen bij vrouwen en mannen. “Je ziet ook dat hoe vroeger vrouwen in de overgang raken, hoe hoger hun risico op hart- en vaatziekten. Een tijd lang werd gedacht dat oestrogenen hier een rol in speelden. Dit is een vrouwelijk geslachtshormoon dat met zo’n tachtig procent daalt na de overgang. Mannen hebben hier sowieso veel minder van in hun lichaam. Als oestrogenen op een of andere manier een beschermende werking tegen hart- en vaatziekten zouden hebben, was dat raadsel opgelost. En zou er een oplossing kunnen komen. Maar helaas: verschillende wereldwijde onderzoeken toonden dat niet aan” vertelt Prof.dr. Yvonne van der Schouw -, hoogleraar cardiovasculaire epidemiologie verbonden aan het UMC Utrecht.

Advies Hartstichting

En hoewel er dus nog veel onderzoek gedaan wordt naar hart- en vaatziekten bij vrouwen en het nog niet helemaal duidelijk is waarom wij een verhoogde kans hebben, zijn er natuurlijk ook dingen waar je nu wél invloed op hebt. De Hartstichting geeft als advies om gezond te eten, voldoende te bewegen én op een goede manier met stress en ontspanning om te gaan. Op dat eerste advies gaan we graag wat dieper in.

Op het gebied van voeding geeft De Hartstichting de volgende aanbevelingen: kies voor kraanwater, thee en koffie, minder vlees en meer plantaardig, een handje ongezouten noten per dag, magere en halfvolle melkproducten, volkorenproducten, veel groente en fruit, weinig zout en onverzadigd vet in plaats van verzadigd vet.

Terugkerend thema: vet

Een terugkerend thema in deze adviezen is vet. En daar hebben we het natuurlijk al vaker over gehad op Damespraatjes! Door voor plantaardige, onverzadigde vetten te kiezen, kan je écht invloed op de gezondheid van je hart- en bloedvaten uitoefenen. Je vindt deze onverzadigde vetten bijvoorbeeld in olijfolie, vloeibare margarine producten, noten en vette vis. Door verzadigde vetten te vervangen door onverzadigde vetten kan je wel degelijk invloed op je gezondheid uitoefenen. En dat is helemaal niet moeilijk!

Andere keuzes

Zelf probeer ik er sinds ik dit weet, nog alerter op te zijn. Ik besmeer mijn boterham met margarine in plaats van roomboter. Mijn favoriet is Becel Romig (vroeger Becel Gold), deze is lekker romig en ik vind hem qua smaak het meeste in de buurt komen van roomboter. Alleen is Becel Romig 100 procent plantaardig en bevat het onverzadigde vetten. Veel voordelen dus!

Slices of rye bread with butter on a wooden board

Bakken doe ik ook meestal niet meer in roomboter. Doordeweeks kies ik voor een vloeibaar bak- en braadproduct, zoals Becel met een vleugje olijf. In het weekend bak ik soms wél in roomboter, maar probeer het dan altijd te mixen met een product met onverzadigde vetten. Aardappeltjes bak ik dan in een mix van half roomboter en half olijfolie; worden ze ook nog eens lekker knapperig van.

pexels-photo-1580464

Bij de borrel serveer ik nog steeds kaas, maar ik probeer er ook veel plantaardige opties met onverzadigde vetten bij te leggen. Denk aan noten, toastjes met avocadospread of crudité met een zelfgemaakte hummus-dip. Grappig om te zien: deze gezondere hapjes gaan vaak sneller op dan de volvette Franse kazen.

Hoe sta jij hierin? 

Ben jij ook wakkergeschud door de bovenstaande informatie? En heb jij het voornemen om je levensstijl hierop aan te passen? Ik ben heel benieuwd!

Tot slot wil ik benadrukken dat levensstijl slechts één van de veroorzakers van hart- en vaatziekten is. Ook al leef je je hele leven gezond, dan kan het nog gebeuren dat je ziek wordt. Voel jij je niet goed of twijfel je over de bovenstaande informatie? Neem dan contact op met je huisarts.


Reageer ook